//
کدخبر: ۱۸۵۸۳۱ //

تل آویو حماس را به حمله سایبری و ارسال پهپاد متهم کرد

ارتش رژیم صهیونیستی جنبش حماس را به آغاز حملات سایبری علیه مؤسسات غیرنظامی این رژیم و ارسال پهپاد در درگیری‌های اخیر متهم کرده و مدعی شد، ارتش اسرائیل هر دو اقدام را ناکام گذاشت.

تل آویو حماس را به حمله سایبری و ارسال پهپاد متهم کرد
به گزارش فرتاک نیوز،

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، رونین منلیس، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی تاکید کرد: جنبش حماس در درگیری‌های اخیر در نوار غزه حمله سایبری را علیه رایانه‌های مؤسسات غیرنظامی اسرائیل انجام داد و نیز چندین پهپاد را به پرواز درآورد که این امر نشانه توسعه و پیشرفت تجهیزات جنگی حماس است، اما ارتش اسرائیل توانست این دو حمله را دفع کند.

منلیس اظهار کرد: در درگیری‌های اخیر، اطلاعات مهمی از سوی اسرائیل درباره میزان توانمندی‌های حماس منتشر شد. توسعه و پیشرفت این توانمندی‌ها موجب می‌شود ما خود را برای مقابله با آنها در درگیری‌های بعدی آماده کنیم.

منلیس در ادامه تهدید کرد، اسرائیل از انجام هرگونه اقدامی علیه نوار غزه در پاسخ به حملات راکتی در این منطقه خودداری نمی‌کند.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اظهار کرد: در این درگیری‌ها شاهد تغییر در سطح عملکرد دو طرف بودیم. گروه‌های فلسطینی در این درگیری‌ها دستاوردهایی داشتند، اما ضربات مهلکی را هم متحمل شدند.

وی افزود: از مهمترین اتفاقات جدیدی که در این درگیری‌ها مشاهده شد این بود که حملات اساساً علیه پایگاه‌های جهاد انجام شد. از مجموع ۳۵۰ حمله هوایی به غزه در ۲۰۰ حمله پایگاه‌های جهاد هدف قرار گرفته و پایگاه‌های حماس ۱۵۰ بار هدف حملات جنگنده‌های اسرائیلی قرار گرفتند.

منلیس مدعی شد، علت این امر آن بود که حماس به طرح صلح به دست آمده در ۳۰ مارس گذشته پایبند بوده و شروط این توافق را بر برگزار کنندگان راهپیمایی‌های بازگشت اعمال کرده و به آنها اجازه استفاده از بادبادک‌های آتش‌زا را نداد. همچنین این جنبش فلسطینی‌ها را از تیراندازی به سمت سربازان اسرائیلی منع کرد. حماس تا آوریل گذشته این روند را ادامه داد، اما جهاد به شکل دیگری عمل کرد.

رژیم صهیونیستی تحولات اخیر با فلسطین را این گونه خلاصه کرد: تک‌تیراندازهای جهاد جمعه گذشته به سمت سربازان اسرائیلی شلیک کرده و یک افسر را از پای درآورده و یک سرباز را زخمی کردند، اسرائیل در پاسخ یکی از پایگاه‌های جهاد در غزه را هدف قرار داد و در ادامه، جهاد با همکاری حماس حملات راکتی شدیدی را آغاز کرد و به این شکل اوضاع پیچیده شد.

کارشناسان و تحلیلگران مسائل نظامی در اسرائیل بر این مسئله اتفاق نظر دارند که طی هفته‌های آینده در تابستان، شاهد تنش دیگری میان دو طرف خواهیم بود. آنها این احتمال را به این دلیل مطرح می‌کنند که بندهای توافق آتش‌بس جدید مشخص نبوده و تل‌آویو به صورت عامدانه آنها را از اسرائیلی‌ها پنهان می‌کند و مشخص نیست که آیا این توافقنامه شامل قرارداد تبادل اسرا هست یا خیر. آنها تاکید دارند تا زمانی که حماس اجساد دو سرباز اسرائیلی و سه کارمند دیگر را نگه دارد، آتش تنش‌ها همچنان روشن خواهد ماند و توافق‌نامه‌های آتش‌بس بارها و بارها نقض خواهد شد.

آموس یدلین، رئیس سابق مرکز اطلاعات نظامی اسرائیل در ارتش این رژیم گفت: اسرائیل به جای اینکه هدف خود را از بین بردن شکاف‌ها و جلوگیری از قدرت گرفتن حماس در میان‌مدت و تضعیف آن در بلند مدت قرار دهد، استراتژی پول در برابر صلح را در پیش گرفته و این مسئله موجب می‌شود به زودی شاهد جنگ بزرگی باشیم.

یدلین افزود: نکات منفی متعددی در درگیری‌های اخیر وجود دارد؛ چهار سرباز اسرائیلی کشته شدند و این حماس بود که بار دیگر روزهای درگیری و زمان و نحوه پایان این درگیری‌ها را تعیین کرد. اما اسرائیلی‌ها بدون اینکه از جزئیات طرح صلح مورد نظر اطلاعی داشته باشند، وارد این درگیری شدند و بدون اینکه بدانند توافق‌نامه درباره چه بوده از آن خارج شدند. آنچه به صورت قطعی مشخص بوده، این است که اسرائیل به پرداخت پول به یک "سازمان تروریستی" ادامه می‌دهد و از مذاکره با تشکیلات خودگردان که در جهان به رسمیت شناخته می‌شود، خودداری می‌کند.

آموس هرئیل، تحلیلگر مسائل نظامی روزنامه عبری زبان هاآرتص اظهار کرد: بر اساس شاخص‌ها اسرائیل آنچه حدود یک ماه و نیم پیش به حماس وعده داده بود، به حماس داده است، اما در زمینه اجرای آن یعنی تسریع در انتقال پول قطر و تسهیل عبور و مرور از گذرگاه‌ها در مقابل برقراری آرامش در طول مرزها شتاب نکرده است.

هرئیل در ادامه احتمال داد توافق آتش بس به یک آرامش موقت چند روزه یا چند هفته‌ای منجر شود.

او تاکید کرد: زمانی که بر شدت خشونت‌ها در هر درگیری میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی افزوده می‌شود، درگیری بعدی با حماس و جهاد تنها نیازمند زمان است و در حال حاضر در ارتش اسرائیل صحبت‌هایی از احتمال قوی آغاز یک عملیات نظامی گسترده در نوار غزه در تابستان و پاییز پیش‌رو می‌شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۸۵۸۳۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان