//
کدخبر: ۱۸۵۵۳۸ //

جزئیات توافق آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و مقاومت / کمک ۴۸۰ میلیون دلاری قطر به فلسطین

یک شبکه عبری زبان اعلام کرد که از جمله مهم‌ترین بندهای توافق آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین ورود کمک‌های مالی قطر به غزه است. دولت دوحه نیز امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد، امیر قطر حدود نیم میلیارد دلار به فلسطینی‌ها ارائه کرده است.

جزئیات توافق آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و مقاومت / کمک ۴۸۰ میلیون دلاری قطر به فلسطین
به گزارش فرتاک نیوز،

 شبکه عبری‌زبان "کان" اعلام کرد: "بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با ورود ۳۰ میلیون دلار کمک مالی قطر به غزه در راستای توافق آتش‌بس موافقت کرده است. از جمله دیگر بندهای توافق‌نامه پایبندی حماس به کنترل فعالیت‌های جنبش جهاد اسلامی است."

این توافق همچنین شامل کاهش فعالیت‌های راهپیمایی بازگشت و شکستن محاصره مرزهای نوار غزه با پایبندی اسرائیل به عدم هدف قرار دادن تظاهرکنندگان است.

حماس به گزارش‌های رسانه‌های اسرائیل واکنشی نشان نداده اما قبلاً هشدار داده بود که تعلل اسرائیل در ورود کمک‌های مالی قطر به غزه منطقه را به تشدید تنش می‌کشاند.

از جمعه تنش‌هایی میان گروه‌های مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی رخ داد و دو طرف حملاتی را علیه یکدیگر انجام دادند که در جریان آن چندین فلسطینی بی‌گناه کشته شدند. روز دوشنبه دو طرف آتش‌بس کردند.

در این راستا منابع آگاه مصری و فلسطینی از جزئیات توافق اخیر برای آرام سازی اوضاع در غزه و آتش‌بس بین مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی پرده برداشتند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، این منابع به "العربی الجدید" اعلام کردند که بر اساس بندهای این توافق، رژیم صهیونیستی به محض توقف درگیری‌ها، باید تفاهمات حاصل شده اخیر برای آتش‌بس در غزه و در راس آن افزایش مسافت مجاز برای ماهیگیری فلسطینیان در آب‌های غزه به ۱۵ مایل، افزایش میزان سوخت ارسالی برای فعالیت نیروگاه تولید برق غزه به ویژه در ماه مبارک رمضان، تسهیل واردات کالا به غزه و یا صادرات کالاهای این منطقه به خارج را اجرا کند.

به گفته این منابع، در توافق حاصل شده بر ضرورت توقف تیراندازی نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی به سمت شرکت کنندگان در تظاهرات مسالمت آمیز بازگشت هفتگی در مرزهای غزه تاکید و اعلام شده که در صورت نقض این بند، هرگونه توافقی باطل و لغو خواهد شد و در صورت تیراندازی به سمت تظاهرات کنندگان، تمامی اهداف صهیونیستی در تیررس مقاومت خواهند بود.

به موجب این توافق، رژیم صهیونیستی حق ترور رهبران فلسطینی اعم از فعالان سیاسی یا نظامی را ندارد.

منابع مصری اعلام کردند که گروه‌های فلسطینی برای نخستین بار شرطی دیگر را نیز به توافق آتش‌بس در غزه افزوده‌اند که عبارت است از توقف تدابیر امنیتی و تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه ساکنان کرانه باختری و قدس اشغالی و ارائه تسهیلاتی به اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی.

منابع مصری آگاه از پرونده مذاکرات هیئت‌های حماس و جهاد اسلامی در قاهره عنوان کردند که مذاکرات این بار بسیار سخت‌تر و پیچیده‌تر از دفعات قبلی بوده است و مقاومت این بار تحولاتی در موضع خود ایجاد و اعلام کرد که آماده است نه تنها جنگ با رژیم صهیونیستی را ادامه دهد بلکه در صورت لزوم دامنه آتش خود را نیز گسترده‌تر کند و ضرباتی سخت و کاری به این رژیم وارد کند و در همین راستا از اطلاعاتی مهم و حساس پرده برداشت.

این منابع فاش کردند که در هر درگیری، این رژیم صهیونیستی بوده که خواستار پادرمیانی مصر برای توقف درگیری و بازگشت آرامش شده است و هر بار گمان کرده که می‌تواند حملاتی را صورت داده و اهداف مدنظر خود را محقق کند و گروه‌های فلسطینی سریعا درخواست آتش‌بس را پذیرفته و واکنشی نشان نمی‌دهند.

منابع مذکور اشاره کردند که در این دور از درگیری‌ها، شاهد تحولاتی در حملات گروه‌های مقاومت بودیم که دامنه آن به سمت اهدافی اطلاعاتی نیز امتداد یافت، به همین خاطر رژیم صهیونیستی با ترور حامد خضری از فرماندهان قسام به آن واکنش نشان داد تا این پیام را ابلاغ کند که می‌تواند رهبران مقاومت را ترور کند. خضری یکی از فرماندهان سرشناس قسام بود.

منابع مصری افزودند که حملات گسترده و شدید شب گذشته مقاومت فلسطین قبل از دستیابی به توافق آتش‌بس سهم بسزایی در حصول این توافق داشت. این منابع تاکید کردند که سلاح‌های پیشرفته‌ای که مقاومت رونمایی کرد و عملیات‌های آن از جمله هدف قرار دادن اهداف نظامی با پهپاد و یا ترور شخصیت‌های بارز اسرائیلی و غیره همگی در میز مذاکرات هیئت‌های حماس و جهاد اسلامی با مسؤولان سازمان اطلاعات مصر حاضر و مطرح بود.

یکی از رهبران حماس تاکید کرده که قطر نقش بسزایی در دستیابی به توافق آرام سازی اوضاع در غزه داشته است و در همین راستا اعلام کرده که حاضر است ارسال کمک‌های مالی برای پرداخت حقوق کارکنان غزه را ازسرگیرد و رژیم صهیونیستی نیز تاکید کرده است که اجازه ورود کمک‌های مالی به غزه به شیوه‌ای که قطر انتخاب می‌کند را خواهد داد.

این رهبر حماس با رد ادعاهای نتانیاهو که تلاش می‌کرد خود را پیروز این نبرد نشان دهد، تاکید کرد که بیشتر اهدافی که دشمن صهیونیستی در غزه بمباران کرد، غیرنظامی و مدنی بوده است.

نتانیاهو مدعی شده بود که ارتش رژیم صهیونیستی ضربات سختی به جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی وارد کرده است. او همچنین عنوان کرده بود که جنگ هنوز به پایان نرسیده و همچنان در حال پیگیری آن است.

پیرو خبر نقش دوحه و ارائه کمک‌های مالی به فلسطینی‌ها، وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای اعلام کرد، امیر قطر ۴۸۰ میلیون دلار برای ملت فلسطین در کرانه باختری و غزه اختصاص داده است.

این وزارتخانه افزود: این حمایت در راستای ارتباط دینی و عربی بین ملت‌های قطر و فلسطین است و به فلسطینی‌ها اجازه می‌دهد نیازهای ضروری زندگی را تامین کنند.

طبق این بیانیه، قطر ۳۰۰ میلیون دلار به طور وام برای حمایت از بودجه بخش‌های بهداشت و آموزش در تشکیلات خودگردان ارائه کرده و مبلغ ۱۸۰ میلیون دلار نیز برای حمایت از وضعیت انسانی و حمایت از برنامه‌های سازمان ملل در برق‌رسانی و تضمین انتقال برق به بخش‌های مختلف به ویژه در ماه رمضان.

قطر از جامعه جهانی خواست به مسؤولیت انسانی و اخلاقی خود عمل کرده و به یاری ملت فلسطین برای عبور از بحران انسانی خود بشتابد. قطر اعلام کرد، همچنان به تعهدات خود در حمایت از ملت فلسطین در دستیابی به تمام حقوق قانونی‌اش پایبند است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۸۵۵۳۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان