//
کدخبر: ۱۸۰۹۱۵ //

تحرکات کره شمالی در سایت اصلی غنی سازی اورانیوم

یک اندیشکده آمریکایی با استناد به تصاویر ماهواره‌ای از تحرکات کره شمالی در یک سایت تولید و غنی سازی اورانیوم خبر داده است.

تحرکات کره شمالی در سایت اصلی غنی سازی اورانیوم
به گزارش فرتاک نیوز،

 یک اندیشکده آمریکایی بر اساس تصاویر ماهواره‌ای گرفته شده در هفته گذشته، اعلام کرد نیروگاه اتمی اصلی کره‌شمالی در حال فعالیت و غنی‌سازی اورانیوم است.

به نوشته روزنامه «گاردین»، این فعالیت غنی‌سازی می‌تواند تحت‌تأثیر شکست دومین گفت‌وگوی «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در ماه فوریه سال جاری میلادی در راستای خلع‌سلاح اتمی شبه‌جزیره‌کره باشد.

بنا به گزارش اندیشکده «مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی» در واشنگتن، تصاویر ماهواره‌ای گرفته شده از پایگاه اتمی «یونگ‌بیون» کره‌شمالی در تاریخ ۱۲ آوریل، پنج خودرو ریلی مخصوص را در مجاورت تأسیسات غنی‌سازی و آزمایشگاه  مطالعات شیمی رادیواکتیو نشان می‌دهد. به گفته این نهاد، این تحرکات می‌تواند مؤید جابجایی مواد رادیواکتیو باشد.

این گزارش عنوان می‌کند:‌ «فعالیت‌های اخیر در کنار موقعیت آن‌ها، احتمال چنین اقداماتی را رد نمی‌کند. چه پیش از فرایند غنی‌سازی و چه پس از آن».

«جنی تاون» متخصص امور کره‌شمالی در اندیشکده «مرکز استیمسون» گفت اگر غنی‌سازی در حال انجام باشد، با توجه به گفت‌وگوهای آمریکا-کره‌شمالی در سال گذشته و شکست تلاش برای رسیدن به توافق درخصوص آینده یونگ‌بیون،  پیشرفت چشم‌گیری خواهد بود.

او افزود: «به دلیل اینکه بر سر یونگ‌بیون توافقی با کره‌شمالی حاصل نشد، در صورتی که آن‌ها [کره‌شمالی] کاری را به این سرعت پس از نشست هانوی شروع کرده باشند، کاری بسیار سریعی را از نظر زمانبندی شروع کرده‌اند».

طی سال گذشته میلادی ترامپ دوبار با کیم دیدار داشت. ترامپ قصد داشت برنامه هسته‌ای کره‌شمالی را متوقف کند. اما به دلیل اختلافات زیاد پیشرفتی حاصل نشد.

با این‌که «پیونگ‌یانگ» از سال ۲۰۱۷ توقف آزمایشات و تولید تسلیحات اتمی را اعلام کرده است، مقامات آمریکایی مدعی هستند کره‌شمالی به تولید سوختی که می‌تواند برای ساخت بمب استفاده شود ادامه داده است.

در ماه مارس سال جاری میلادی یکی از مقامات ارشد کره‌شمالی هشدار داد در صورت عدم لغو بخشی از تحریم‌ها توسط واشنگتن، ممکن است کیم توقف آزمایشات را هم لغو کند.

کیم چند روز پیش اعلام کرد تا پایان امسال برای تصمیم آمریکایی‌ها جهت انعطاف بیشتر صبر خواهد کرد. گفته می‌شود کره‌شمالی بین ۲۰ تا ۶۰ کلاهک هسته‌ای دارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۸۰۹۱۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان