//
کدخبر: ۱۷۳۲۵۳ //

نگاهی به مطالب ستون نویس‌های ترکیه|چه کسی ۴۰ تُن طلای سوریه را دزدید؟

در شمال سوریه و به ویژه در استان حسکه مقادیر فراوانی طلا پنهان شده است که شاید حجم کل آن به نزدیک ۴۰ تن برسد.

 نگاهی به مطالب ستون نویس‌های ترکیه|چه کسی ۴۰ تُن طلای سوریه را دزدید؟
به گزارش فرتاک نیوز،

 ستون‌نویس‌های روزنامه‌های ترکیه که در زبان ترکی از آنها به "گوشه‌نویس" یاد می‌شود٬ بخشی از فعالان رسانه‌ای توانمند و اثرگذار هستند که معمولاً یادداشت‌هایشان تاثیر قابل توجهی بر افکار عمومی و معادلات حزبی ترکیه می‌گذارد.

ما تلاش می‌کنیم تا با انتخاب گزینه‌های قابل توجهی از نوشته‌های ستون‌نویس‌های ترکیه تصویری کوچک از تحولات سیاسی٬ فعالیت‌های رسانه‌ای و هدایت افکار عمومی این کشور را به دست دهد.

چه کسی چهل تُن طلای سوریه را دزدید؟

آکدوغان اُزکان / پایگاه تحلیلی خبری تی 24

طلا در همه جنگ‌ها نقش مهمی دارد. در برخی از جنگ‌ها٬ طلا در همان نقطه شروع تأثیرگذار می‌شود و در جنگ‌های دیگری نیز در نقطه پایان و در هنگام فرار مجرمین و مظنونینی که مرگ آنها فرارسیده است٬ خود را نشان می‌دهد.

در سوریه نیز در آغاز بحران و شکل‌گیری جنگ داخلی٬ خبری از طلا نبود و کسی نمی‌دانست که قرار است در کدام ایستگاه٬ طلا تأثیرگذار شود، اما طی روزهای اخیر بالاخره خبر رسید که در تحولات مرتبط با پاکسازی داعش در شمال سوریه نقش طلا پدیدار شده است.

منابع خبری از داخل سوریه از خبرگزاری رسمی سانا و همچنین منابع رادیویی وابسته به صدای آمریکا اعلام کرده‌اند در شمال سوریه و به ویژه در استان حسکه مقادیر فراوانی طلا پنهان شده که شاید حجم کل آن به نزدیک 40 تن برسد.

از آنجایی که مناطق شمال سوریه و آخرین نقاطی که قرار است داعشی‌ها از آنجا فرار کنند در دیرالزور٬  باغوز و اطراف آن در دست نیروهای موسوم به سوریه دمکراتیک است٬ آنها با آمریکایی‌ها در ارتباط هستند و گفته می‌شود که سران داعش در ازای رخصت فرار برای خود و خانواده‌هایشان٬ حاضرند مقادیر فراوانی از شمش‌های طلا را در اختیار این نیروها بگذارند.

حتی گفته شده در یکی از نقاط حسکه یک بالگرد نظامی آمریکایی مقادیر فراوانی از طلا را جابه‌جا کرده و به کمک نیروهای مدافع وابسته به آمریکا اجازه داده که در برخی از مناطق داعشی‌ها و خانواده‌هایشان فرار کنند.

در شرایطی که همه به فکر آن هستند که داعشی‌ها را به اتهام شکنجه و تجاوز زنان ایزدی و مسائل دیگر محاکمه کنند٬ شاید به عقل کسی نمی‌رسد که از آنها در مورد طلا سؤال کند.

البته این نخستین بار نیست که در این منطقه از جهان٬ مسئله طلا و پول نقد در فعالیت گروه‌های تروریستی تاثیرگذار می‌شود. نجیفی استاندار پیشین موصل اعلام کرده بود در سال 2014 میلادی و در زمانی که نیروهای تروریست داعشی آن شهر را اشغال کردند٬ در بانک موصل 430 میلیون دلار پول نقد و مقادیر فراوانی شمش طلا در اختیار گرفتند و ناگفته پیداست که این منابع مالی عظیم٬ نقش مهمی در فعالیت‌های تروریست‌ها دارد.

روابط آنکارا و واشنگتن و عاملی به نام اس 400

مهمت علی گوللر/ روزنامه جمهوریت

همزمان با افزایش تهدیدات آمریکا علیه ترکیه و تلاش برای منصرف کردن سران آنکارا از خرید سامانه موشکی اس 400 خیلی‌ها می‌پرسند: آیا مسئله خرید سامانه دفاعی موشکی اس 400 از روسیه می‌تواند در روابط ترکیه و آمریکا خلل ایجاد کرده و آن را به هم بزند؟ آیا این مسئله می‌تواند منجر به قطع رابطه بین ترکیه و آمریکا شود؟

 از نظر نگارنده این سطور٬ چنین سوالاتی از اساس غلط است. سوال صحیح این است: مگر روابط آمریکا - ترکیه در مسیر خوب و مطلوبی بود که حالا به خاطر اس 400 دچار مشکل شود؟

بگذارید برایتان چند مثال روشن بیاورم تا نشان دهم که آمریکا تمایل چندانی به حفظ رابطه مطلوب با ترکیه ندارد:

 آمریکا به نیروهای پ.ک.ک و ی.پ.گ در شمال سوریه سلاح داده و به آنها کمک کرده که یک منطقه خودمختار برای خود به وجود بیاورند.

در مدیترانه و در مسئله قبرس٬ مواضع آمریکا هیچگاه به نفع ترکیه نبوده است.

آمریکا در برابر ترکیه همواره از مسئله‌ای به نام ادعای نسل‌کشی ارامنه همچون چماق و کارت فشار استفاده کرده است.

آمریکا در صدور برخی از محصولات به ترکیه تحریم اعمال کرده و در واردات محصولات ترکیه نیز گمرک‌های سنگین و ارقام مالیاتی سنگینی اعمال کرده که عملاً تاجران ترک را با مشکل و بن‌بست روبرو کرده است.

همچنین باید از این واقعیت سخن بگوییم که بین سازمان جاسوسی آمریکا سیا و شبکه فتح الله گولن ارتباط جدی و دقیقی وجود داشته است. عواملی که بر شمردم٬ اثبات کننده این واقعیت است که آمریکا ارتباط خوبی با ترکیه ندارد.

حال نوبت آن است که چنین سوالی طرح کنیم: آیا علیرغم تمام تهدیدات آمریکا٬ ترکیه باید از روسیه اس 400 بخرد؟ پاسخ کوتاه است: بله، بدون شک این معامله باید قطعی شود.

اما چرا: بگذارید دلایل را برای شما به شما را اول اینکه سامانه موشکی اس 400 دارای سیستم راداری و ردیابی بسیار قوی است و در حوزه جغرافیایی ما به او بهتر از دیگر سازمان‌ها عمل می‌کنند، دوم اینکه از سیستم پاتریوت آمریکایی ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر است، سوم اینکه ترکیه اجازه دارد که فناوری و مهندسی طراحی اس 400 را نیز به داخل کشور بیاورد و این نکته مهمی است که می‌تواند در خودکفایی تسلیحاتی ترکیه نقش جدی داشته باشد، چهارم اینکه خرید اس 400 از روسیه وابستگی تسلیحاتی ترکیه به آمریکا را پایان می‌دهد.

انجام اینکه خرید سامانه موشکی اس 400 از روسیه موجب تنوع و تکثر در صنایع نظامی و دفاعی ما می‌شود. نکته آخر اینکه رخصت برای انتقال فناوری و مهندسی از روسیه و ترکیه موجب آن می‌شود که رفته رفته در مسیر استقلال صنایع موشکی حرف آخر را بزنیم و به جایی برسیم که از همه بی‌نیاز شویم.

خیلی‌ها می‌پرسند: اگر سامانه اس 400 را از روسیه بخریم ،در آن صورت آمریکا به ما اف 35 تحویل نمی‌دهد. آیا  این می‌تواند برای ما عواقب منفی به دنبال داشته باشد؟ من معتقدم که اتفاقاً خرید هواپیماهای اف35 میزان وابستگی نیروی هوایی ترکیه به آمریکا را بیشتر می‌کند.

ما مجبور خواهیم شد به صنایع لانکهید مارتین یعنی سازنده اف 35 به شکل همواره باج بدهیم. همین حالا هم نیروی هوایی ترکیه در حد 90 درصد به آمریکا وابسته است و اگر هواپیماهای اف35 را به داخل کشور بیاوریم٬ این وابستگی به 100 درصد خواهد رسید و پروژه تولید هواپیمای جنگنده ملی نیز از یاد خواهد رفت.

اروپا و توسعه اسلام

فاروق چاکر / روزنامه ینی آکیت

همراه با بسیاری از تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در قاره اروپا٬ شاهد گسترش بیشتر اسلام هستیم. بالا رفتن آمار مسلمانان در اروپا فقط ناشی از مهاجرت یا زاد و ولد خانواده‌های مسلمان مهاجر نیست، بلکه تعداد قابل توجهی از اروپایی‌ها نیز در سالیان اخیر مسلمان شده‌اند و این موضوع برخی از سران کشورهای اروپایی را نگران کرده است.

سران کشورهای اروپایی به جای اینکه مسائل را با نگاهی واقع‌بینانه تحلیل کنند٬ می‌کوشند تا با بیانی اغراق‌آمیز نشان دهند که افزایش جمعیت مسلمانان مقیم قاره اروپا٬ رفته‌رفته کشورهایشان را از چنگ آنها در می‌آورد.

به همین خاطر لازم است که مسلمانان در کشورهای اروپایی٬ رفتاری از خود نشان دهند که باز هم اثبات کند٬ اسلام دین فطرت و پرورش درون انسان‌هاست و آنان که به اسلام می‌گروند، تربیت و رفتاری بهتر و زیباتر دارند.

همچنان که بدیع الزمان نورسی گفته است٬ اگر تلاش کنیم اعمال و افعال خود را بر اساس باورها و ارزش‌های اسلامی تنظیم کنیم٬ در آن صورت بسیاری از مردم ادیان دیگر به اسلام خواهند گروید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۷۳۲۵۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان