//
کدخبر: ۱۶۹۱۶۹ //

عزم چین برای توسعه روابط استراتژیک با ایران تغییر نخواهد کرد

خبرگزاری رسمی چین گزارش کرد رییس جمهوری این کشور در دیدار 'علی لاریجانی' رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرده است: عزم چین برای توسعه روابط مشارکتی راهبردی همه‌جانبه با ایران تغییر نخواهد کرد و چین همچنان از نقش سازنده ایران در دفاع از صلح و ثبات منطقه‎ای حمایت می‌ کند.

 عزم چین برای توسعه روابط استراتژیک با ایران تغییر نخواهد کرد
به گزارش فرتاک نیوز،

 رئیس جمهوری چین چهارشنبه شب در دیدار 'علی لاریجانی' در پکن گفت: اعتماد متقابل و دوستی بین چین و ایران چالش‎ها را پشت سر گذاشته است.

گزارش می افزاید، رییس جمهوری چین در این دیدار با تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داد: چین و ایران دو کشور متمدن هستند و دوستی میان دو کشور تاریخ دیرینه دارد چین به توسعه روابط مشارکتی راهبردی همه جانبه با ایران بسیار اهمیت می دهد، چرا که این امر با منافع مشترک برای دو طرف همراه است.

در ادامه این گزارش آمده است، شی به لاریجانی گفته است: حفظ ارتباط و رایزنی مداوم میان مقامات عالی رتبه دو کشور برای هدایت و پیشبرد توسعه روابط دو جانبه بسیار مهم است.

رییس جمهوری چین گفته است: در وضعیت جدید، چین و ایران باید ضمن تعمیق اعتماد متقابل راهبردی، تعمیق درک و حمایت در مسایل مربوط به منافع کلیدی و مورد توجه کشور متقابل، تقویت مشورت و هماهنگی، در یک سو حرکت کنند و به صورت عملی، همکاری‎های خود در زمینه‎های مبارزه با تروریسم، امور امنیتی و انسانی، هماهنگی در امور چند جانبه بین المللی را تقویت بخشند و در کنار هم برای ایجاد یک جامعه بشری با سرنوشت مشترک و روابط بین‎المللی نوین تلاش کنند.

'شی' خاطر نشان کرد: توسعه مبادلات بین ارگان‎های قانونگذاری دو کشور از بخش‎های مهم روابط مشارکتی راهبردی همه‎جانبه چین و ایران است.

به گفته وی مجلس ملی نمایندگان خلق چین و مجلس شورای اسلامی ایران باید با تقویت مبادلات و همکاری‎ها، استفاده از تجربیات یکدیگر، تقویت هماهنگی و همکاری در چارچوب بین‎المللی و منطقه‎ای، بیش از پیش نقش مهم ارگان‌‎های قانونگذاری را در پیشبرد روابط دو جانبه به اجرا بگذارند.

شی جین‎پینگ تاکید کرد: چین همواره به صلح منطقه توجه می‎کند و طرفدار تقویت همکاری بین طرف‎های منطقه‎ای و پیشبرد خاورمیانه در مسیر ثبات و توسعه است.

او گفت: چین از ایران برای ایفای نقش سازنده در دفاع از صلح و ثبات منطقه‎ای حمایت می کند و مایل است درباره مسایل منطقه‎ای، تماس خود را با ایران حفظ کند.

بر اساس این گزارش، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار پس از تقدیم درود صمیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران و حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران به شی جین‎پینگ، گفت: ایران از زاویه راهبردی و درازمدت با روابط خود با چین برخورد می‎کند.

گزارش به نقل از وی تصریح کرده است: تقویت دوستی و همکاری بین ایران و چین نه تنها با منافع اصلی دو کشور منطبق است بلکه برای صلح و ثبات و توسعه آسیا و حتی جهان نیز اهمیت فراوان دارد.

لاریجانی گفته است در وضعیت جدید، ایران مایل است اعتماد متقابل سیاسی، همکاری‎های عملی و پشتیبانی متقابل ایران و چین در امور بین‎المللی تقویت شود.

سفر سه روزه علی لاریجانی و هیات همراه که از روز دوشنبه آغاز شد شامگاه چهارشنبه پایان یافت.

'محمد جواد ظریف' وزیر امور خارجه، 'بیژن زنگنه' وزیر نفت، 'فرهاد دژپسند' وزیر امور اقتصاد و دارایی و 'عبدالناصر همتی' رییس بانک مرکزی، لاریجانی را در این سفر همراهی می کردند.

لاریجانی شامگاه چهارشنبه به وقت چین، پکن را به مقصد تهران ترک کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۹۱۶۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان