//
کدخبر: ۱۶۷۰۲۴ //

نشست ورشو سیاست واشنگتن در خاورمیانه را محک می زند

تارنمای آمریکایی آکسیوس با اشاره به برگزاری نشست خاورمیانه در ورشو پایتخت لهستان، این نشست را با توجه به اختلافات اتحادیه اروپا با آمریکا بر سر مسائل ایران، آزمونی بزرگ برای محک زدن سیاست واشنگتن در خاورمیانه ارزیابی کرد.

نشست ورشو سیاست واشنگتن در خاورمیانه را محک می زند
به گزارش فرتاک نیوز،

این تارنمای خبری نوشت: هیات هایی از بیش از 40 کشور این هفته در ورشو، پایتخت لهستان گرد هم می آیند تا درباره آینده خاورمیانه با توجه به خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران گفت و گو کنند.

«مایک پنس» معاون رئیس جمهور و «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا به نمایندگی از واشنگتن در این نشست حضور می یابند؛ نشستی که آزمونی مهم برای ارزیابی مواضع آمریکا درباره خاورمیانه خواهد بود که شامل روابط با ایران نمی شود.

این رسانه آمریکایی افزود: تصمیم دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از برجام یک عامل نگران کننده در اختلافات ترانس آتلانتیک (آمریکا- اروپا) بوده است. کشورهای اتحادیه اروپا همچنان به حمایت از این توافق ادامه می دهند و بسیاری از کشورهای اروپایی غربی با توجه به پایبندی به تعهدات اتحادیه اروپا به این توافق، برای شرکت در این نشست در وضعیتی دشوار قرار گرفته اند.

سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس درآستانه نشست ورشو، سازوکاری را برای دور زدن تحریم های آمریکا فعال کردند که امکان روابط تجاری با تهران را فراهم می کند.

برای لهستان، این نشست فرصتی برای ایفای نقش میزبان در یک مساله کلیدی بین المللی و تقویت ائتلاف فزاینده با آمریکا است. در حالی که ورشو تاکنون درچارچوب توافق اتحادیه اروپا در قبال برنامه جامع اقدام مشترک بوده است این کشور همچنین از نگرانی های آمریکا درباره برنامه موشک بالستیک ایران و (ادعای واشنگتن) درباره حمایت از تروریسم حمایت کرده است.

آکسیوس در ادامه گزارش خود آورده است: آمریکا، کشورهای عربی، اسرائیل و اتحادیه اروپا باید برای موثر واقع شدن این نشست اختلافات خود را حل و فصل کنند و به یک دیپلماسی دقیق و رایزنی های گسترده با متحدان آمریکا نیاز دارند.

تاکنون بسیاری از وزیران امور خارجه کشورهای بزرگ اتحادیه اروپا تصمیمی درباره شرکت در این نشست نگرفته اند و تصمیم گیری در این زمینه را به دقایق آخر موکول کرده اند.

این گزارش می افزاید: رفع چالش های بزرگی که ثبات خاورمیانه با آنها مواجه است مستلزم آن است که توافقی بین آمریکا و متحدانش در خاورمیانه و اروپا پدید آید. اگر کنفرانس ورشو به عنوان نشستی علیه ایران قلمداد شود فقط اختلافات ترانس آتلانتیک را تشدید خواهد کرد و آمریکا با متحدان کمتری در خاورمیانه رها خواهد شد و لهستان باید تاوان سیاسی آن را در داخل اتحادیه اروپا بپردازد.

تاکنون بسیاری از تحلیلگران رخی از تحلیلگران پیش بینی کرده اند که این نشست شکست خواهد خورد.

تحلیلگران رسانه های عربی بر این باورند که آمریکا و هم پیمانانش با برگزاری این نشست در صدد مهار قدرت فزاینده جمهوری اسلامی و تقویت عناصر ائتلاف ضد محور مقاومت هستند اما در رسیدن به این هدف شکست خواهند خورد.

در نشستی که روزهای 13 و 14 فوریه (24 و 25 بهمن) در ورشو پایتخت لهستان برگزار خواهد شد روسیه شرکت نخواهد داشت و «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده که در این نشست غایب خواهد بود.

در این نشست فقط مقامات برخی شیخ نشین های متحد آمریکا در حاشیه خلیج فارس و در صدر آنها عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی حضور می یابند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۷۰۲۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان