//
کدخبر: ۱۶۳۷۸۲ //

مذاکرات آمریکا - طالبان و شرایط سخت هند

درحالی که آمریکا و گروه طالبان توانسته اند پیشرفت 'قابل توجهی' در مذاکرات خود در دوحه قطر به دست آورند، موضع هند در مقابل طالبان مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

 مذاکرات آمریکا - طالبان و شرایط سخت هند
به گزارش فرتاک نیوز،

 به نقل از نشریه 'تایمز او ایندیا'، با توجه به گزارش های منتشر شده از سوی رسانه های اکثرا وابسته به طالبان، مذاکرات میان این گروه و آمریکا پس از انتخاب 'مولا عبدل غنی برادر' به عنوان مذاکره کننده ارشد، پیشرفت خوبی داشته است.

درحالی که هنوز هیچ توافق جامعی به دست نیامده است اما در مذاکرات طالبان با زلمای خلیل زاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان در خصوص موضوعاتی از جمله آتش بس، خروج نیروهای آمریکایی در یک دوره 18 ماهه و تعهد طالبان به عدم همکاری با گروه های تروریستی مانند القاعده و داعش گفت و گو شده است.

خلیل زاد نیز احتمال تشکیل یک دولت ائتلافی موقت را منتفی دانسته و اعلام کرده است که وی به دنبال آغاز مذاکرات داخلی در افغانستان است.

اگرچه نتیجه این مذاکرات به صورت قابل توجهی بر هند تاثیر خواهد گذاشت، اما این کشور در میز مذاکره حضور ندارد و صدای دهلی نو نیز به گوش نمی رسد.

پیشنهاد بیپین راوات فرمانده ارتش هند مبنی بر اینکه دهلی نو نیز باید مانند سایر کشورها با طالبان وارد مذاکره شود، مقامات این کشور را آشفته ساخته است.

هند اخیرا یک موضع دفاعی در مقابل افغانستان اتخاذ کرده است. این موضع اول ناشی از تمسخر هند توسط دونالد ترامپ مبنی بر اینکه هند تنها مشغول ساخت 'کتابخانه' در افغانستان است و دلیل دوم موضع دفاعی هند اظهارات ' مشورت نشده' فرمانده ارتش این کشور است.

سخنگوی رسمی پاکستان اعلام کرده است که هند هیچ نقشی در افغانستان ندارد. الهاندرو الوار گونزالس یک مقام در ناتو نیز اعلام کرده که دهلی نو تنها یک کشور در میان صدها کشور در افغانستان است و تمام کارت ها در اختیار پاکستان می باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه هند از موضع این کشور در خصوص افغانستان دفاع کرد و گفت: موضع ما در مقابل افغانستان روشن و قاطع است. ما اعلام کرده ایم که هند از تلاش های برقراری آشتی ملی و صلح در افغانستان که جامع باشند حمایت می کند.

خلیل زاد در گفت و گوی خود با مقامات هندی اعلام کرده است که آمریکا خطوط قرمز خود را برای برقراری صلح در افغانستان حفظ خواهد کرد. آمریکا همچنین بر پاکستان فشار وارد خواهد کرد تا به تعهدات خود عمل کند. واشنگتن می خواهد تا طالبان از گروه حقانی که تحت کنترل مستقیم پاکستان قرار دارد فاصله بگیرد.

شبکه حقانی یک گروه تروریستی است که به طور مکرر به منافع هند و آمریکا در افغانستان حمله کرده است. اما اکنون سراج الدین حقانی معاون گروه طالبان است بنابراین جدا کردن این دو گروه امری مشکل به نظر می رسد.

در سال های اخیر اگرچه هند نیروی نظامی به افغانستان اعزام نکرده است اما توانسته در پروژه های زیرساختی این کشور شرکت کرده و با دولت و پشتون ها در جنوب افغانستان روابط نزدیکی برقرار کند.

اگرچه انتظارات مذاکره هند با طالبان مطرح شده است، اما دهلی نو فعلا قصد ندارد موضع خود را تغییر دهد. دهلی نو به همراه کابل خواهد بود و زمانی که دولت افغانستان با طالبان وارد مذاکره شود، هند نیز کانال های ارتباطی خود با این گروه را باز خواهد کرد.

یک مقام هندی که نخواست نامش فاش شود گفت: اگر پاکستان توانسته است عوامل خود را در دولت کابل قرار دهد، هند باید انتظار تخریب تمام منافع خود در افغانستان را داشته باشد.

هند دارای دو هدف عمده در افغانستان است. اول هند به دنبال کمک به افغانستان در روند رشد و توسعه است و در هدف دوم قصد دارد با طرح های پاکستان در این کشور مقابله کند. هند برای رسیدن به هدف اول خود نمی تواند شاهد رسیدن طالبان به قدرت باشد و در بخش دوم دهلی نو می خواهد توانایی پاکستان برای حمایت از گروه های تروریستی که علیه هند فعالیت می کنند را محدود کند.

دولت کنونی هند معتقد است که حتی بدون مذاکره مستقیم با طالبان، دهلی نو همچنان می تواند یک نقش موثر در افغانستان داشته باشد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۳۷۸۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان