//
کدخبر: ۱۶۲۵۱۷ //

حمام های رومی در سوریه کشف شد

مدیر گروه باستان شناسی «جمعیت برتر» سوریه با اشاره به کشف حمام های رومی در منطقه قدیمی دولیچی شهر الجلاء این کشور ،گفت :کاوش ها بیانگر چگونگی شکوفایی این منطقه در شمال سوریه در طول قرن ها از دوره هلنی واز طریق دین مسیحیت تا آغاز عصر اسلامی است

حمام های رومی در سوریه کشف شد
به گزارش فرتاک نیوز،

 روز چهارشنبه شبکه خبری المیادین ،«انجلبرت وینتر» افزود: بقایای سیستم گرمایشی در منطقه حمام ها ،کفپوش کاشی وعلائمی از هوای گرم در فضای حد فاصل طبقات میانی آنها مشاهده شد. 
وی که از دانشمندان دوران باستان کلاس (متعلق به 539 قبل از میلاد) است ، گفت: تصاویری از تمیز کردن موزائیک های هنگام استحمام و بقایای کلیسای مسیحی روی موازئیک ها بیانگر وجود حمام های رومی در این منطقه است.
امپراتوری روم از اروپای غربی به شمال آفریقا وخاورمیانه گسترش یافت.وسوریه یکی از استان های روم شرقی بود که در سال 64 میلادی به امپراطوری رم پیوست برخی از روستاهای اولیه روم در منطقه گسترش یافت وبه سوریه مدرن پیوست.
شهر دولیچی بخشی از تاریخ سوریه است که امروز درخاک ترکیه قراردارد باستان شناسان دردوره گذشته در دولیچی نشانه هایی از یک شهر باستانی غنی ومرفه یافته اند.
«وینتر» تصریح کرد کاوش های ما در شهر باستانی دولیچی بیانگر شکوفایی این شهر در طول قرن ها وظهور ادیان در عصر هلنی تا آغازعصر اسلامی است . 
باستان شناسان معتقدند حمامی بسیار زیبا وبا طراحی خیره کننده به مدت یک قرن یا دو دوره زمانی در شهر دولیچی مورد استفاده بوده است.
این حمام که با موزائیک های بسیارزیبا متعلق به قرن دوم یا سوم پس از میلاد تزیین شده هنگامی در سوریه بنا شده که بر عکس غرب ،مشابه اینگونه حمام ها در این کشور وجود نداشته است ،اما این حمام تا اوایل قرن چهار پس از میلاد مورد استفاده قرار گرفته است. 
اهالی شهر دولیچی رفته رفته به دلیل جنگ و بحران اقتصادی این شهر را ترک کرده وروند فرهنگی آن با گسترش دین مسیحیت در منطقه تغییر کرد وسبک معماری آن دستخوش تغییراتی شد ومعابد قدیمی جای خود را به کلیساها دادند.
به گفته باستان شناسان ،کشف این حمام تاریخی، گام اول برای آشنایی با سبک زندگی مردم ونحوه فعالیت های آنها است.
پیش از این نیز حمامی به مساحت 725 متر مربع و دیوارهای آن از جنس سنگ‌های تزیینی بوده و چاهی سنگی به همراه یک مغازه خیاطی متعلق به قرن‌های سوم تا اول پیش از میلاد کشف شد.
سکوه‌های سنگی اطراف این حمام به دوره‌های مختلف عثمانی، مملوکی،‌ بیزانس، روم و هلنی تعلق داشته و خود حمام نیز از دوره هلنی‌ها و رومی‌ها به جای مانده بود.
این حمام از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که مهم‌ترین آن، حمام درونی است. این بخش که سالن اصلی حمام را تشکیل می‌دهد، خزانه ای نیم دایره‌ای شکل داشته و به سمت مشرق امتداد می‌یافته است. مرتبط بودن این سالن با کانال‌های متعدد منجر به عبور هوای داغ به داخل و گرم نگاه داشتن محیط می‌شد.
در بخش شمالی این ساختمان علاوه بر کانا‌ل‌هایی که به قسمت رخت کن ارتباط داشتند، اشیایی همچون کاسه‌های سفالی،‌جام‌های شیشه‌ای و تکه‌های مشعل‌های دیواری نیز به دست آمدند.
به گفته باستان‌شناسان مساحت کلی این منطقه شش هزار متر مربع بوده که تاکنون دو هزار متر مربع آن شناسایی شده است. کشف سکه‌هایی برنزی متعلق به دوره های مختلف اسلامی، بیزانس، رومی، هلنی و فینیقی‌ها درکنار زیورآلات گوناگون از دیگر اکتشافات باستان‌شناسان همزمان با بیرون کشیدن بقایای این حمام باستانی بوده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۲۵۱۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان