//
کدخبر: ۱۶۱۸۸۸ //

بد عهدی آمریکا در مذاکرات صلح افغانستان

روند مذاکرات آمریکا با طالبان که امید فراوانی را میان مردم افغانستان مبنی بر بازگشت امنیت ایجاد کرده بود بنا به ادعای طالبان بخاطر بدعهدی آمریکا در کلیدی ترین شرط مذاکره یعنی خروج سربازانش از خاک افغانستان به بن بست خورد و طالبان از توقف گفت و گوها سخن گفتند.

بد عهدی آمریکا در مذاکرات صلح افغانستان
به گزارش فرتاک نیوز،

گروه طالبان که همواره خروج نیروهای خارجی را از خاک افغانستان به عنوان شرط مبنایی برای شروع هر مذاکره صلحی اعلام کرده بود، بر اساس پیام های دریافتی از « زلمی خلیل زاد» نماینده ویژه امور خارجه آمریکا در امر صلح افغانستان که اواخر شهریور ماه امسال به این سمت منصوب شد در ابوظبی گفت و گوهایی با هم انجام دادند ولی آن همه امید ایجاد شده به یکباره مسکوت ماند.

طی یک سال گذشته یکی از عمده دلایلی که طالبان را برای حضور در روند مذاکرات صلح در افغانستان ترغیب می کرد خروج نیروهای آمریکا از افغانستان بود و با توجه به این قول و وعده آمریکا آنها پشت میز مذاکرات صلح نشستند.

با توجه به آغاز دور جدی مذاکرات صلح افغانستان توسط طالبان و آمریکا و گذشت یک ماهی از نقل قول دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر تصمیم این کشور برای خروج نیمی از 14 هزار سرباز آمریکا مستقر در افغانستان ، حتی یک سرباز غربی هم از افغانستان خارج نشده است.

بعد از بدعهدی‌های آمریکا در عدم خروج نیروهای نظامی خود از افغانستان، طالبان سرخورده از وعده‌های عملی نشده آمریکا اعلام کرد که دیگر حاضر نیست با خلیل زاد نماینده ویژه امریکا دیداری داشته باشد.

به دلیل ایجاد اختلافات میان طرفین ، مذاکره صلح که در چند هفته اخیر از جمله در نشست ابوظبی ، قطر و پاکستان و جده شتاب گرفته بود با دیوار عدم اعتماد برخورده است و در هفته جاری زلمی خلیل زاد بعد از سفر به کابل و دیدار با مقامات ارشد این کشور به پاکستان سفر کرد تا دور بعدی مذاکرات صلح با طالبان را در این کشور ادامه دهد اما طالبان به علت بدعهدی‌های آمریکا حاضر ادامه مذاکره نیست.

به گزارش نشریه تریبیون، با این که خلیل زاد نماینده وزارت امور خارجه آمریکا در امور صلح افغانستان مدت زمان مأموریت خود را در پاکستان چند روز تمدید کرد اما تا امروز هم موفق به دیدار با نمایندگان طالبان نشده است.

مقامات پاکستانی تلاش زیادی کردند که طالبان را وادار به مذاکره با نماینده آمریکا کنند اما موفق نشدند.

حتی دستگیری «حافظ محب الله» وزیر اوقاف طالبان در زمان حکومت این گروه در افغانستان که در پیشاور مرکز ایالت خیبرپختونخواه بازداشت شد تأثیری در این زمینه نداشت.

به گفته کارشناسان سیاسی، پاکستان نتوانسته نظر طالبان را برای دیدار با زلمی خلیل زاد جلب کند و ادامه مذاکره به بن بست رسیده است.

ذبیح‌ الله مجاهد سخنگوی طالبان افغانستان در پیام توییتری خود خبر اعلام آمادگی این گروه برای برگزاری دور بعدی مذاکرات صلح در اسلام‌آباد را رد کرد.

مجاهد تأکید کرد: طالبان به هیچ وجه با دولت افغانستان مذاکره نخواهد کرد و تعیین تاریخ خروج نیروهای آمریکایی شرط ادامه مذاکرات صلح است.

آمریکا در روند صلح افغانستان قرار بود که درباره پایان جنگ و خروج نیروهای خارجی با طالبان مذاکره کند اما ظاهراً واشنگتن تنها درباره ادامه حضور نظامی خود در افغانستان با این گروه رایزنی کرده است.

حامد کرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان در نشست «رایسینا» در هند تصریح کرد که دیپلمات‌های آمریکایی برای کسب توافق طالبان با موجودیت پایگاهای نظامی در افغانستان با این گروه رایزنی می‌کند.

این در حالی است که طالبان بارها در بیانیه‌های مختلفی تأکید کردند که حضور نظامیان خارجی تنها عامل جنگ در این کشور است و این گروه زمانی از جنگ دست می‌کشد که نیروهای خارجی از افغانستان خارج شوند.

اما این گروه خاطر نشان کرد که برای پایان حضور نظامیان خارجی در افغانستان و رسیدن به یک مصالحه سیاسی حاضر است تا در قدم اول با آمریکا و پس از آن با دولت افغانستان مذاکره کند.

بنابراین یکی از دلایلی که احتمالاً روند مذاکرات صلح افغانستان را با بن‌بست روبرو شده است ؛ اصرار آمریکا به ادامه حضور نظامی در افغانستان است.

کرزی نیز با اشاره به این مسئله گفته بود که آمریکا به افغانستان نیامده است که این کشور را ترک کند.

طالبان اخیراً در بیانیه اعلام کرد که آمریکا پیش از این در نشست ابوظبی توافق کرده بود تا در دور بعدی مذاکرات صلح درباره خروج نظامیان خارجی از افغانستان با این گروه مذاکره کند.

اما آمریکا در حال حاضر با خودداری از مذاکره درباره خروج نظامیان خارجی، شرایط و خواسته‌های جدیدی را مطرح کرده است.

طالبان همچنین با اشاره به اصرار برخی از کشورها به لزوم آغاز مذاکرات بین‌الافغانی تأکید کرد که اعمال فشارهای مستقیم و غیرمستقیم از طریق برخی از کشورها توسط آمریکا به روند مذاکرات صلح آسیب می‌زند.

این گروه هشدار داده است که در صورت ادامه این وضعیت طالبان روند مذاکرات صلح با آمریکا را متوقف خواهد کرد.

بر اساس بیانیه طالبان از دلایل اساسی که روند مذاکرات صلح با این گروه را با بن بست روبرو کرده است خودداری آمریکا از مذاکره درباره خروج نظامیان خارجی از افغانستان و پرداختن به حواشی تازه است.

باید دید پیروزی ظاهری که دونالد ترامپ می خواهد قبل از خروج قطعی خود از افغانستان داشته باشد، می تواند توسط مذاکره کننده ای مانند خلیل زاد که خود افغان تبار و از اقوام پشتون است و خاستگاه مشترک با اغلب غالب اعضای گروه طالبان دارد به دست می آید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۱۸۸۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان