//
کدخبر: ۱۶۱۴۹۰ //

خطرات پیش‌روی دومین نشست با کره شمالی

"پس از ماه‌ها بن‌بست در مذاکرات کره شمالی و آمریکا، اعلام روز جمعه مبنی بر این‌که دونالد ترامپ، رییس جمهور این کشور نشستی را ماه آینده میلادی با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی برگزار می‌کند، یک گام رو به جلو است."

خطرات پیش‌روی دومین نشست با کره شمالی
به گزارش فرتاک نیوز،

 روزنامه واشنگتن‌پست در سرمقاله خود نوشت: «این خبر پس از دیدار کیم جونگ چول، نماینده ویژه رهبر کره شمالی با مایک پامپئو، وزیر خارجه و دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا تایید شد. در همین راستا مذاکرات میان مقامات سطوح پایین دو کشور در حال انجام است. مذاکرات بهتر از بن بست سابق است. در طول به بن بست رسیدن مذاکرات این اعتقاد وجود داشت که کره شمالی به توسعه تسلیحات هسته‌ای و برنامه موشکی خود ادامه می‌دهد و از سوی دیگر هیچ‌گونه گام ملموسی برای خلع سلاح هسته‌ای برداشته نمی‌شد.

از سرگیری دیپلماسی منعکس‌کننده یک پیروزی تاکتیکی دیگر توسط حکومت کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در برابر دولت دچار شکاف و بی منطق آمریکا است. پس از اجلاس کیم و ترامپ در سنگاپور، مقامات آمریکا بر رژیم کره شمالی برای نشان دادن جدیت در کنار گذاشتن تسلیحات هسته‌ای‌اش فشار آوردند. اما این رژیم با عصبانیت این مساله را رد کرد و کیم با نادیده گرفتن مایک پامپئو، به سمت گفت‌وگوی مستقیم با ترامپ رفت. وی از طریق نامه‌ها با ترامپ که می‌گوید عاشق کیم شده است، صحبت کرد.

در آخرین اجلاس در سنگاپور ترامپ به خودی خود و بنا بر هیچ گونه درخواستی پیشنهاد تعلیق رزمایش‌های نظامی آمریکا با کره جنوبی را داد که این مساله فرماندهان نظامی آمریکا و کره جنوبی را متعجب کرد.

بدون شک مقامات کره شمالی امیدوارند بتوانند از دونالد ترامپ امتیازهای جدیدی در اجلاس دوم بگیرند از جمله تسهیل تحریم‌ها، بیانیه پایان جنگ یا خروج نیروهای آمریکایی از کره جنوبی. در حال حاضر آنها اعلام نکرده‌اند در ازای این خواسته‌ها چه امتیازی خواهند داد. کیم جونگ اون در دیدار با رییس جمهور کره جنوبی در پاییز گذشته اعلام کرد که تاسیسات هسته‌ای قدیمی به نام یانگ‌بیون را خواهد بست.

با این حال، دیپلماسی ترامپ بدون ثمره نبوده است. اکنون کره شمالی آزمایشات هسته‌ای در طول 13 ماه گذشته انجام نداده است و فضای حاکم برخلاف دورانی که ترامپ برسر کار آمد، تهاجمی نیست.

کیم جونگ اون در سخنرانی سال جدیدش اعلام کرد که دیگر سلاح هسته‌ای تولید نخواهد کرد، اما این رژیم تاکنون تعهد بی‌چون و چرایی را مبنی بر واگذاری کلاهک‌ها و موشک‌هایش انجام نداده است. در عین حال کیم در سخنرانی‌اش اعلام کرد که وی تا زمان برداشته شدن تحریم‌ها هیچ گامی برنخواهد داشت و خلع سلاح کامل هسته‌ای باید شامل خروج نیروهای آمریکایی از منطقه باشد. البته این خطر وجود دارد که کیم جونگ اون از اجلاس دوم برای تشویق رییس جمهور آمریکا برای دادن یک امتیاز ارزشمند در مقابل یک هدف احمقانه استفاده کند. ما امیدواریم مشاوران ترامپ از جمله پامپئو، ترامپ را از چنین اقدامی بازدارند، اما تصمیم اخیر ترامپ مبنی بر خروج از سوریه نشان داد که او به حرف هیچ‌کس گوش نمی‌کند. همه این مسائل نشان می‌دهد که از سرگیری مذاکرات کره شمالی و آمریکا باید مورد استقبال قرار گیرد، اما محتاطانه.»

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۱۴۹۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان