//
کدخبر: ۱۶۰۳۰۶ //

شاه اردن با مقامات عراق دیدار کرد

شاه اردن که امروز وارد بغداد شده با رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

شاه اردن با مقامات عراق دیدار کرد
به گزارش فرتاک نیوز،

 «عبدالله دوم» شاه اردن که امروز (دوشنبه 14 ژانویه) طی سفری رسمی وارد بغداد شد، مورد استقبال «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق قرار گرفت و سپس با «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق دیدار کرد.

به نوشته «بغداد الیوم»، دفتر ریاست‌جمهوری عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرد که برهم صالح در فرودگاه بغداد به استقبال عبدالله دوم و هیأت همراهش رفت و دو طرف طی نشستی بر ضرورت ایفای نقش عراق و اردن برای تثبیت انگیزه‌های ثبات عربی و منطقه‌ای و تقویت روابط سیاسی و اقتصادی و توسعه افق‌های همکاری به گونه‌ای که ضامن تحقق منافع مشترک باشد، توافق کردند.

برهم صالح، سفر شاه اردن به عراق را تاریخی توصیف کرد و ضمن تقدیر از عبدالله دوم برای سفر به بغداد، این سفر را بیانگر عمق روابط میان دو دولت و دو ملت و ایجاد انگیزه برای گشودن افق‌های گسترده‌تر برای همکاری دوجانبه دانست.

عبدالله دوم سپس با عبدالمهدی دیدار کرد و در این نشست نیز  توسعه روابط دوجانبه سیاسی و اقتصادی بررسی شد.

«ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن نیز که در این سفر، عبدالله دوم را همراهی می کند، پس از دیدار با «محمد علی الحکیم» وزیر خارجه عراق، تاکید کرد که توافق‌های امضاء شده میان امان و بغداد، از فوریه آینده اجرایی خواهد شد.

وی طی یک کنفرانس خبری مشترک با همتای عراقیش اظهار داشت که اردن، پشتیبان عراق است و ثبات عراق ثبات ماست و روابط جدید میان ما مبتنی بر  اصول روابط قدیمی میان دو کشور است.

منابع آگاه سیاسی پیش‌بینی می‌کنند از مهمترین پرونده‌هایی که شاه اردن در این سفر با مقامات عراقی بررسی خواهد کرد، تقویت همکاری‌های دوجانبه در بخش‌های مختلف به ویژه در بخش اقتصاد و تجارت و مبارزه با تروریسم است و این سفر به نوعی مکمل سفر دو ماه پیش «برهم صالح» رئیس‌جمهوری عراق به امان است.

صالح ماه نوامبر گذشته، در چارچوب سفری دوره‌ای به منطقه به چند کشور عربی و اسلامی از جمله کویت، امارات، عربستان و ایران و اردن رفته بود.

منابع آگاه می‌گویند که انتظار می‌رود در سفر عبدالله دوم به بغداد، پرونده‌های مبارزه با تروریسم، تبادل اطلاعات، تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری و احداث یک شهر آزاد صنعتی در نزدیکی گذرگاه مرزی «طریبیل» و پروژه لوله‌کشی نفت از بصره به بندر «العقبه» اردن بررسی شود.

هم‌زمان با سفر شاه اردن به عراق، «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه نیز امروز دوشنبه وارد بغداد شد. پیش از این نیز محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به عراق سفر کرده بود و اکنون در بغداد به سر می‌برد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۰۳۰۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان