//
کدخبر: ۱۵۹۳۴۵ //

تضمین وزیر خارجه ترامپ به عراقی‌ها درباره طرح‌های خروج از سوریه

وزیر امور خارجه آمریکا پس از دیدار با رهبران عراقی و تضمین به آنها که واشنگتن به مبارزه با داعش پایبند خواهد ماند و دیدارش با رهبران کرد عراقی و تاکید بر پایبندی آمریکا به حفاظت از کردها، درجریان سفر منطقه‌ای خود به خاورمیانه، پس از ترک عراق وارد قاهره شد.

تضمین وزیر خارجه ترامپ به عراقی‌ها درباره طرح‌های خروج از سوریه
به گزارش فرتاک نیوز،

 پیشتر، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده بود مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در این سفر قصد دارد مسائل منطقه‌ای از جمله مساله ایران، اوضاع غزه، مبارزه با تروریسم و همکاری در زمینه‌های اقتصاد و انرژی را مورد بررسی قرار دهد.

پامپئو  همچنین در سفر خود به مصر سخنرانی را در مورد "پایبندی آمریکا به صلح، ثبات و امنیت در خاورمیانه" ایراد خواهد کرد.

پیش‌بینی می‌شود وی در این سفر با أحمد الطیب، شیخ الأزهر   و پاپ تواضروس دوم، رهبرقبطی‌های مصر دیدار و از مسجد "الفتاح العلیم" و کلیسای "میلاد المسیح" بازدید کند.

بنا بر اعلام سومریه نیوز، وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر روز چهارشنبه خود به عراق  به طور جداگانه با رئیس جمهور، رئیس پارلمان و نخست وزیر این کشور دیدار کرد.

پامپئو، در جریان این سفر مورد استقبال عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق قرار گرفت. طرفین در جریان این دیدار به بررسی موضوع عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از سوریه پرداختند.

پامپئو تاکید کرد که کشورش قصد دارد مسأله خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را به طور تدریجی، منظم و با هماهنگی و همکاری عراق عملی سازد.

نخست وزیر عراق نیز در جریان این دیدار با تاکید بر بر اهمیت روابط دوجانبه به ویژه در زمینه جنگ علیه گروه تروریستی داعش و همکاری در زمینه اقتصاد و انرژی تصریح کرد: عراق کشوری دموکراتیک است که شاهد تغییر و تحولی چشمگیر بوده است و بغداد به برقراری ثبات در منطقه و ایجاد روابط عادی با کشورهای عربی و دوست و تمامی کشورهای همسایه تمایل دارد.

در همین راستا، وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که واشنگتن از دولت عراق و تلاش‌های آن برای گسترش امنیت و احیای اقتصاد عراق حمایت می‌کند.

از سوی دیگر، مایک پامپئو با هیئت همراه خود با محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق و نیز شماری از نمایندگان کمیته روابط خارجی این کشور نیز دیدار کرد.

در جریان این دیدار الحلبوسی تاکید کرد که عراق به برقراری ارتباط میان کشورها تمایل دارد.

وزیر خارجه آمریکا نیز به نوبه خود بر آمادگی کشورش برای همکاری شرکت‌های آمریکایی در بازسازی عراق تاکید کرد.

رئیس پارلمان عراق و وزیر خارجه آمریکا  در جریان این دیدار به بررسی روابط دوجانبه و تقویت همکاری های اقتصادی و سرمایه‌گذاری میان دو کشور پرداختند.

57811139

 وزیر خارجه آمریکا  همچنین با برهم صالح، رئیس جمهوری عراق نیز دیدار داشت و در جریان این دیدار دو طرف به بررسی آخرین تحولات سیاسی و امنیتی در این کشور و منطقه پرداختند.

برهم صالح بر ضرورت رایزنی های سازنده میان تمامی طرف‌ها جهت برقراری امنیت و صلح، کاهش تنش، بی‌ثباتی در کشورهای عربی و منطقه‌ای، تقویت همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای پایان دادن به افراط‌گری و نابودی تروریسم تاکید کرد.وی همچنین بر تمایل عراق برای برقراری روابط سازنده با کشورهای دوست با حفظ احترام به حاکمیت، اصول ، استقلال و تمامیت ارضی آن تاکید کرد.

دو طرف در جریان این دیدار  به بررسی عمق روابط دوجانبه و تقویت آن با در نظر گرفتن منافع دو کشور پرداختند.

در همین راستا، وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر تمایل واشنگتن برای ایجاد روابط متمایز با عراق در زمینه‌های مختلف و همچنین پایبندی بی‌وقفه کشورش  در مبارزه با داعش و تروریسم گفت: عراق شریک مهم و استراتژیک در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی است و کشورش آماده سرمایه‌گذاری و مشارکت در زمینه بازسازی عراق به ویژه شهرهای آزادشده از چنگال داعش است.

طبق گزارش روسیا الیوم، پامپئو در جریان سفرش به اربیل، پایتخت اقلیم کردستان عراق نیز به رسانه‌های غربی گفت:‌ رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه امنیت کردهای همپیمان واشنگتن علیه داعش را در سایه خروج نیروهای آمریکایی از سوریه تضمین کرده است. وی گفت: لازم است تمام تلاش خود را برای حمایت از این افراد(کردها)که در کنار ما جنگیدند، بکار بگیریم.

پامپئو با اشاره به سخنان پیشین اردوغان در مورد تهدید تروریسم علیه ترکیه گفت: اردوغان با سیاستمداران آمریکایی در مورد لزوم مبارزه با تروریسم در هرمکانی که باشد موافق است. اردوغان درباره تروریست‌ها صحبت کرده و ما می‌دانیم که ترکیه از سوی تروریست‌ها تهدید می‌شود و بر حمایت خود از ترکیه تضمین داده‌ایم.

وزیر خارجه آمریکا در این سفر با مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، نیچروان بارزانی، نخست وزیر و مسرور بارزانی، مشاور امنیت اقلیم دیدار کرد.

57811140

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۵۹۳۴۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان