//
کدخبر: ۱۵۸۶۵۵ //
اسکای نیوز گزارش داد

درگیری النصره و گروه‌های مورد حمایت ترکیه درگیری از پیش طراحی شده است

دیده بان حقوق بشر سوریه می‌گوید، یک درگیری از پیش طراحی شده‌ای وجود دارد تا ادلب را به صورت کامل در اختیار جبهه‌ النصره قرار داده و دیگر گروه‌ها را وادار کند در کنار ترکیه علیه کردها در شرق فرات بجنگند.

درگیری النصره و گروه‌های مورد حمایت ترکیه درگیری از پیش طراحی شده است
به گزارش فرتاک نیوز،

 اسکای نیوز در گزارشی نوشت: درگیری‌های موجود میان جبهه‌النصره و جنبش نورالدین الزنکی تحت حمایت ترکیه در شمال سوریه سوالاتی را درباره حقیقتی که رخ داده، مطرح می‌سازد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که یک درگیری از پیش طراحی شده‌ای وجود دارد تا ادلب را به صورت کامل در اختیار جبهه‌النصره قرار داده و دیگر گروه‌ها را وادار کند در کنار ترکیه علیه کردها در شرق فرات بجنگند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد، هیئت تحریرالشام، (جبهه‌النصره سابق) بر ۲۰ روستایی که قبلا در اختیار نورالدین الزنکی در شمال سوریه بود، پس از درگیری‌های مستمر چهار روزه کنترل یافته است.

اما مقصد خروج نظامیان وابسته به جنبش نورالدین الزنکی نشان می‌دهد که هدف آنکارا از ایجاد درگیری خونین میان گروه‌هایی که در همه احوال تحت حمایت این کشور هستند، چیست. نظامیان خارج شده به جبهه کردنشین عفرین رفتند تا نیروهای ترکیه و گروه‌های هم‌پیمان آن را برای آماده شدن برای عملیات نظامی در شرق فرات تقویت کنند.

روشن است که در صفوف جنبش نورالدین الزنکی درباره طرح‌های ترکیه برای انتقال آنها جهت درگیری با کردها و ترک مناطق نفوذ خود مخالفت میدانی وجود دارد و تحلیل‌گران معتقدند، سوق داده شدن النصره به نبرد با جنبش الزنکی راهی برای مجبور کردن نیروهای این جنبش برای تن دادن به نبرد است.

ساماندهی امور مربوط به میدان نبرد یک نتیجه دیگری در پی دارد و آن این است که مادامی که توافقی بین ترک‌ها و روس‌ها با ساماندهی جدید صورت نگرفته باشد کنترل النصره بر ادلب دادن بهانه به روسیه برای اجرای عملیات نظامی در این استان پرجمعیت است.

رامی عبدالرحمان، مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه گفت، یک نقش منطقه‌ای ترکیه‌ای در اجازه دادن به جبهه‌النصره برای کنترل بر ادلب به ضرر گروه‌هایی وجود دارد که در پایان دادن به کار این جبهه در هفته‌ها و ماه‌های گذشته ناکام ماندند.

وی مدعی شد، این تحول به روسیه اجازه می‌دهد به بهانه کنترل بر گروه‌های تندرو ماننده جبهه‌النصره دست به عملیات نظامی در ادلب بزند. در حال حاضر روند ساماندهی مجدد این منطقه در حال انجام است و ممکن است جبهه‌النصره را هم به عنوان تنها نیروی نظامی ادلب شامل شود؛ مساله‌ای که موجب می‌شود تعامل با این جبهه ساده‌تر شود.

توافق‌نامه سوچی میان ترکیه و روسیه بر ایجاد منطقه عاری از سلاح سنگین، اداره گشت‌های مشترک میان دو طرف، گشایش جاده‌های بین‌المللی و مبارزه با گروه‌های تندرو تصریح دارد اما با وجود چراغ سبز برای کنترل جبهه‌النصره بر ادلب، پیش‌گویی‌ها حاکی از آن است که ترکیه تلاش دارد به گروه‌های تندرو مشروعیت دهد تا در ساماندهی‌های آتی نیز وجود خود را با هر نام جدیدی حفظ کنند.

مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید، براساس یک ساماندهی جدید ممکن است جبهه‌النصره با گشایش راه‌های اصلی در ادلب موافقت کند.

عبدالرحمان با بیان اینکه آنکارا در تعامل با پرونده سوریه از سیاست فرصت‌طلبی استفاده می‌کند، گفت، ترکیه از یکی از بزرگترین طرف‌های تاجر در مساله سوریه است.

این در حالی است که باسل الحاج جاسم، کارشناس روابط بین‌الملل گفت، تحرک هر گروه مسلحی داخل اراضی سوریه بر مردم این کشور بازتاب خواهد داشت و آنچه در حومه غربی حلب رخ داد این منطقه را بیش از هر زمان دیگری در معرض حمله قرار می‌دهد زیرا گروه مسلح موجود در این منطقه به لیست‌های بین‌المللی تروریسم افزوده شده است.

وی پیرامون ماهیت موضع ترکیه درباره تحولات اخیر در شمال سوریه گفت، آنکارا کنترل کاملی بر حومه غربی حلب یا ادلب ندارد و این کشور و روسیه توافق‌نامه سوچی را درباره این منطقه امضا کردند تا غیرنظامیان را نجات داده و ادلب را از درگیری‌ها و تبعات ناشی از آن دور کنند. نشست چهارجانبه‌ای که به میزبانی ترکیه برگزار شد حامل پیام روشنی از سوی ترک‌ها بود مبنی بر اینکه آنکارا تنها طرف ذی‌ربط درباره سرنوشت ادلب نیست و عدم اظهارنظر ترکیه به این دلیل است که این کشور منتظر است ببیند چه پیش می‌آید، موضع آنکارا درباره عدم تمایلش در مداخله در درگیری‌ها با هر طرفی که تاکنون وجود دارد، تغییری نکرده است.

جاسم افزود: مخالفان نمی‌توانند تغییری در آنچه امروز در سایه حضور گروه‌ها و آشفتگی‌ها در صحنه سیاسی یا نظامی رخ می‌دهد، ایجاد کنند، به ویژه اینکه ما در آستانه مراحل جدیدی در تاریخ سوریه هستیم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۵۸۶۵۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان