//
کدخبر: ۱۵۲۱۳۹ //

دیدار محرمانه وزیر انرژی رژیم صهیونیستی و اردن

منابع صهیونیستی از دیدار محرمانه وزیر انرژی این رژیم با همتای اردنی خود برای رسیدن به یک راه حل درباره بحران کانال آبی میان دو طرف با وجود تنش میان تل‌آویو و امان خبر دادند.

 دیدار محرمانه وزیر انرژی رژیم صهیونیستی و اردن
به گزارش فرتاک نیوز،

 کانال ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی سه‌شنبه شب اعلام کرد یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی و آب این رژیم، در دیدار محرمانه با ریاض ابوسعود، وزیر انرژی اردن، در گذرگاه مرزی جسرالنبی بین کرانه باختری و اردن درباره مشکل میان تل‌آویو و امان گفتگو کرد.

باراک رافید، تحلیل گر مسایل سیاسی به کانال ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی، گفت: این دیدار اوایل ماه نوامبر گذشته با موافقت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در تلاش برای رسیدن به یک راه حل درباره بحران کانال آبی میان دو طرف برگزار شد.

کانال دو تلویزیون رژیم صهیونیستی هم از سفر یک هیئت‌بلند پایه وزارت آب اردن به اسرائیل در ماه نوامبر گذشته برای دیدار با مقامات اسرائیل خبر داد بود. این سفر ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان) با هدف درخواست از اسرائیل برای افزایش آبی که در اختیار اردن قرار می‌دهد، صورت گرفت.

این شبکه افزود سفر هیئت اردنی به اسرائیل با وجود تنش میان دو طرف پس از درخواست ماه اکتبر گذشته امان از تل‌آویو برای بازگرداندن مناطق مرزی «الباقوره و الغمر» انجام شد.

کانال دو تلویزیون اسرائیل اعلام کرد هیئت اردنی در دیدار با مقامات اسرائیل درخواست کرد بر اساس معاهده صلح میان اردن و اسرائیل موسوم به «وادی عربه» میزان آب انتقالی از دریاچه طبریه به اردن به ۵۰ میلیون متر مکعب افزایش یابد.

بر اساس این گزارش، دو روستای الباقوره واقع در شمال اردن و الغمر در جنوب این کشور از اراضی وادی عربه و اردنی است، اما از سوی اسرائیل اشغال شده است. «الغمر» یک منطقه مرزی است که در استان العقبه در جنوب بحر المیت واقع شده و به منطقه مورد منازعه میان اردن و اسرائیل معروف است و پس از امضای معاهده صلح بین دو طرف در سال ۱۹۹۴ موسوم به «وادی عربه»، این منطقه به اسرائیل اجاره داده شده است. منطقه الباقوره نیز یک شهرک مرزی اردن است که در شرق رود اردن قرار و وضع مشابهی با الغمر دارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: افکارنیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۵۲۱۳۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان