//
کدخبر: ۱۵۱۱۵۹ //

چین سفیر کانادا را در ارتباط با دستگیری مدیر هواوی احضار کرد

وزارت خارجه چین به دنبال دستگیری مدیر ارشد مالی شرکت «هواوی» از سوی کانادا و محاکمه وی در آن کشور، امروز (شنبه) سفیر کانادا در پکن را احضار و مراتب اعتراض خود را به وی ابلاغ کرد.

 چین سفیر کانادا را در ارتباط با دستگیری مدیر هواوی احضار کرد
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از روزنامه مورنینگ پست هنگ کنگ، 'سابرینا منگ وانژو' رییس مالی شرکت هوآوی که دختر بنیانگذار این شرکت نیز هست روز گذشته (جمعه) در کانادا محاکمه شد و ادامه محاکمه وی به روز دوشنبه موکول شده است.

گزارش ها حاکی است چین بشدت به این اقدام اوتاوا و دستگیری مدیر ارشد این شرکت فنآوری و مخابراتی اعتراض کرده و آن را دارای تبعات جدی برای اوتاوا دانسته است.

محاکمه این مدیر ارشد مالی هواوی به صورت علنی و در حضور وکلای این شرکت صورت گرفت و اگر اتهامات وی محرز شود ممکن است برای او تا 30 سال زندان در نظر گرفته شود.

آمریکا مدعی است این شرکت فناوری چینی تحریم های امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران را نقض کرده است اما این شرکت چینی هر گونه اتهامی را در این راستا تکذیب کرده است.

با بالا گرفتن تنش ها میان چین و آمریکا گزارش های دیگری نیز حاکی است که شرکت فنآوری 'سیسکو' آمریکا از کارکنان خود خواسته است از هر گونه سفر غیرضروری به چین خودداری کنند تا مبادا پکن در اقدامی تلافی جویانه به دنبال بازداشت آنها باشد.

برخی از کارکنان این شرکت آمریکایی اعلام کرده اند در روزهای اخیر پیامک های الکترونیکی دریافت کرده اند که از آنها خواسته شده است از هم اکنون هر گونه برنامه سفر به چین را لغو کنند.

شرکت سیسکو تایید کرده است که چنین پیامکی ارسال شده اما ارسال آن را نادرست و یک اشتباه دانسته است سخنگوی شرکت در هنگ کنگ هم گفته است ارتباطات معمول تجاری با چین در جریان است.

نگرانی در میان مدیران آمریکایی از اقدامات تلافی جویانه چین افزایش یافته است و گفته می شود شماری از مسئولان اجرایی شرکت ها برنامه های سفر به چین را به زمانی دیگر موکول کرده اند.

پیش از این نیز سخنگوی وزارت خارجه جمهوری خلق چین گفته بود بر اساس قانون اتباع چین، 'مونگ وانژو' از مدیران شرکت هوآوی که توسط پلیس کانادا بازداشت شده یک شهروند چینی است و ما درخواست می کنیم کانادا ضمن آشکار کردن دلیل بازداشت، فورا او را آزاد کند.

'گنگ شوانگ' گفته بود: تاکنون کانادا یا آمریکا هیچگونه شواهد یا مدارکی دال بر نقض قانون این دو کشور از سوی «مونگ ون جو» به چین ارایه نکرده اند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۵۱۱۵۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان