//
کدخبر: ۱۴۸۵۳۰ //

منازعه سنا و ترامپ بر سر روابط واشنگتن با ریاض

پس از قتل هولناک خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی به نظر می‌رسد مجلس سنا به سوی یک منازعه تمام عیار با رئیس جمهور آمریکا پیش می‌رود.

 منازعه سنا و ترامپ بر سر روابط واشنگتن با ریاض
به گزارش فرتاک نیوز،

در پی قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی اکنون نمایندگان سنا قصد دارند سیاست های دولت ترامپ در قبال عربستان سعودی را به چالش بکشند.

بر اساس این گزارش، انتظار می رود سناتورها طی هفته جاری درباره طرحی رای گیری کنند که به حمایت نظامی آمریکا از تجاوز ائتلاف سعودی به یمن پایان خواهد داد. این نخستین آزمون جدی برای روابط عربستان و آمریکا در کنگره از زمان قتل جمال خاشقجی به شمار می رود.

اگر سناتورهای آمریکایی بتوانند این قطعنامه را تصویب کنند، یک چالش جدی برای دولت ترامپ خواهد بود، آن هم در شرایطی که ترامپ هفته گذشته گفته است که در کنار سعودی ها خواهد بود و تمایلی برای متشنج کردن روابط بین واشنگتن و ریاض ندارد.

جیمز ماتیس وزیر دفاع و مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا قصد دارند امروز چهارشنبه در جمع سناتورها حاضر شده و در نشستی پشت درهای بسته آنها را متقاعد کنند که با این طرح پیشنهادی مخالفت کنند.

باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنا در این باره گفت: اگر دولت نتواند نشان دهد که عربستان سعودی به خاطر قتل خاشقجی هزینه خواهد پرداخت، این قطعنامه آراء کافی را برای تصویب در سنا کسب خواهد کرد.

این در شرایطی است که سنای آمریکا در ماه مارس با قطعنامه مشابهی برای پایان دادن به حمایت نظامی ایالات متحده از تجاوز عربستان به یمن مخالفت کرده اند. در آن زمان حامیان طرح تنها 6 رای برای تصویب نهایی آن کم داشتند. ولی اکنون به نظر می رسد با توجه به تحولات رخ داده پس از قتل خاشقجی ، حمایت از این طرح به شدت افزایش یافته است.

سناتورها خواستار آن بودند که جینا هاسپل رئیس سازمان سیا در نشست امروز همراه با ماتیس و پامپئو شرکت کند ولی وی حاضر به شرکت در جلسه سنا نشده است. سنا پیش از این با انتشار گزارشی اعلام کرده است که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است ولی ترامپ این ارزیابی و گزارش سیا را رد کرده است.

چندین نفر از سناتورهای ارشد در مصاحبه با پایگاه اطلاع رسانی کنگره حمایت خود را از طرح پیشنهادی اعلام کرده و گفته اند به این طرح رای مثبت خواهند داد. برخی از سناتورها نیز گفته اند که پس از نشست امروز با ماتیس و پامپئو درباره این طرح تصمیم گیری خواهند کرد.

جو مانچین سناتور دموکرات در این باره گفت: وزیر دفاع آمریکا توانست در ماه مارس سناتورها را متقاعد کند تا به این طرح رای منفی بدهند ولی تصور می کنم اکنون شرایط بسیار سخت تر شده و وی کار سختی برای توجیه مخالفت با طرح پیشنهادی خواهد داشت.

دولت آمریکا پیش از این تحریم هایی را علیه 17 مقام سعودی که در قتل خاشقجی دست داشته اند اعمال کرده است. ولی ترامپ هفته گذشته ادعا کرد که "ما هرگز واقعیت های مربوط به قتل خاشقجی را نمی دانیم."

سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید نیز سه شنبه ضمن حمایت از این ادعای ترامپ، گفت: ما هنوز هیچ گونه سند و مدرکی از سوی جامعه اطلاعاتی مشاهده نکرده ایم که نشانگر رابطه مستقیم ولیعهد سعودی با قتل خاشقجی باشد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: افکارنیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۸۵۳۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان