//
کدخبر: ۱۴۸۴۰۶ //

دیدار محرمانه مقامات اسرائیل و سودان در استانبول

بر اساس گزارش شبکه ۱۰ رژیم صهیونیستی، یک مقام اسرائیلی و سودانی سال گذشته در استانبول دیدار محرمانه داشته‌اند.

دیدار محرمانه مقامات اسرائیل و سودان در استانبول
به گزارش فرتاک نیوز،

 "باراک راوید" خبرنگار طی گزارشی در شبکه 10 اسرائیل خبر داد که یک منبع به وی اطلاع داده است که یک نماینده ویژه وزارت خارجه اسرائیل سال گذشته و به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای تجدید مذاکرات میان اسرائیل و سودان، بایکی از مقامات سودانی در استانبول دیدار داشته است.

بر اساس این گزارش، اسرائیل یک دیپلمات ارشد را که مسئول روابط با  کشورهایی است که با اسرائیل رابطه ندارند برای برعهده گرفتن پرونده سودان قرار داده است. سودانی‌ها نیز برای این نشست یکی از معاونین ارشد "محمد عطا" مدیر سرویس اطلاعاتی سودان را اعزام کردند.

نشست محرمانه میان نماینده اسرائیلی و مقامات سودانی در دفتر یک بازرگان ترکیه‌ای که مورد اطمینان "عمر البشیر" رئیس جمهور سودان است، برگزار شد.

منبع مطلع خبر داد که در این نشست اسرائیلی‌ها و سودانی‌ها درباره بهبود روابط میان دو دولت و کمک احتمالی اسرائیل به سودان در زمینه‌های دارویی، کشاورزی و اقتصادی صحبت کردند.

خبرنگار شبکه 10 رژیم صهیونیستی گفت که "امانوئل ناشون" سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل این گزارش را رد نکرده و به وی گفته که هیچ اظهارنظری ندارد.

سودان به عنوان دشمن اسرائیل شناخته نمی‌شود اما طی دهه‌ها گذشته خصومت عمیقی میان سودان و اسرائیل وجود داشته و بر اساس قوانین سودان، سرزمین‌های اشغالی تنها جایی از جهان است که شهروندان سودانی اجازه سفر به آن را ندارند.

سودان پیش از سال 2014 یکی از متحدان ایران و از میزبانان جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس بود اما پس از این سال، از تهران فاصله گرفته و به سوی عربستان گرایش پیدا کرد. از سال 2016، اسرائیل به آرامی مذاکره با آمریکا و اعضای اتحادیه اروپا برای افزایش کمک‌های  اقتصادی به سودان را آغاز کرد.

روز یکشنبه یک مقام ارشد اسرائیلی به خبرنگار شبکه 10 اسرائیل گفته بود که اسرائیل برای مدتی با سودان در ارتباط است تا ببیند آیا امکان تجدید روابط دیپلماتیک با این کشور وجود دارد.

این مقام  گفت که این موضوع در جریان نشست "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل و "ادریس دبی" رئیس جمهور چاد که چند روز پیش به سرزمین اشغالی سفر کرده بود مورد بحث و بررسی قرار گرفت. دبی به نتانیاهو گفته که  آماده تشویق سودان برای گرم کردن روابط با اسرائیل است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۸۴۰۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان