//
کدخبر: ۱۴۰۸۴۷ //

دانمارک و اجرای سناریوی فشار آمریکا

اتهام واهی دانمارک مبنی بر طرح یک فرد ایرانی تبار نروژی علیه گروهک تروریستی الاحوازیه درحالی صورت می گیرد که برخی کشورهای اروپایی افزون براجرای سناریوی فشار برایران دربزنگاه های تاریخی، خود بدون توجه به حساسیت های امنیتی به مرکزی برای حمایت ازاین گروهک ها تبدیل شده اند.

 دانمارک و اجرای سناریوی فشار آمریکا
به گزارش فرتاک نیوز،

 پیوندهای سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا پس از توافق برجام، رشد چشمگیری داشت و با وجود خروج یکجانبه و غیرقانونی دولت ترامپ از این توافق (18اردیبهشت) این مناسبات در چارچوب برجام تداوم داشته است.اروپا در رویداد های مختلف و در بزنگاه های تاریخی برجام، درحد ظرفیت وتوانایی خود تلاش کرده تا این توافق حفظ وتداوم داشته باشد.اما گاهی در خود اروپا نیز اقداماتی همسو با آمریکا از سوی برخی کشورهای اروپایی برای تحت فشار قرار دادن فضای مثبت ایجاد شده میان تهران و بروکسل انجام می شود که مناسبات همگرا در بزنگاه تاریخی را با مشکل مواجه می سازد.

در آستانه آغاز دور دوم تحریم های یکجانبه و غیرقانونی واشنگتن(13ابان)، خبر دستگیری یک نروژی ایرانی تبار از سوی پلیس دانمارک به اتهام تلاش برای ترور یکی از اعضای گروهک تروریستی «الاحوازیه» در این کشور، منتشر می شود.

الاحوازیه گروهکی تروریستی است که مسئولیت حمله به رژه نیروهای مسلح در اهواز در 30شهریور را به عهده گرفت . در این حمله 24 نفر از شهروندان ایرانی از جمله چند غیرنظامی شهید شده و 60 نفر مجروح شدند.

وزارت خارجه ایران پس از این حمله تروریستی با احضار سفیران هلند، دانمارک و انگلیس، اعتراض شدید خود را به اقامت برخی اعضای گروهک تروریستی الاحوازیه در این کشورها اعلام کرد.

'فین بورچ اندرسون'رئیس سازمان اطلاعات دانمارک دیروز با اعلام دستگیری یک ایرانی تبار، مدعی شد که نهادهای اطلاعاتی ایران پشت این طراحی بوده اند. این نهاد اطلاعاتی در گزارش خود این فرد ایرانی- نروژی را تنها به زیر نظر گرفتن خانه اعضای این گروه متهم کرده است.

همزمان نیز'اناس سموئلسن' وزیر خارجه و'لارس لوگه راسموسن' نخست وزیر دانمارک با تکرار این اتهام گفتند که این موضوع را در اتحادیه اروپا پیگیری می کنند در حالی که مقام های دانمارکی برای این ادعای خود هیچ مدرکی ارائه نداده اند.

'بهرام قاسمی' سخنگوی وزارت خارجه ضمن تکذیب این ادعا، آن را توطئه ای از سوی دشمنان برای تحت تاثیر قرار دادن روابط رو به گسترش کشورمان با اروپا ارزیابی کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران اخبار مغرضانه منتشره درباره طرح عملیات نافرجام علیه یکی از مخالفان ایرانی در دانمارک و ادعای انتساب آن به جمهوری اسلامی ایران را قویاً تکذیب کرد.

وی چنین ادعایی را ادامه توطئه ها و دسیسه های دشمنان شناخته شده علیه روابط خوب و رو به گسترش ایران و اروپا در شرایط خاص و خطیر کنونی دانست.

اما ساعتی از طرح این ادعا توسط سازمان اطلاعات دانمارک نگذشته بود که 'مایک پمپئو' وزیر خارجه آمریکا درپیامی توئیتری این اقدام دانمارک را را به دولت این کشور تبریک گفت.

دو تحلیل عمده را می توان برای این روند درنظر گرفت، روندی که اساسا به دنبال ایجاد تغییرات در اجرای سناریوی فشار بر ایران و اروپا است.

نخست اینکه،به نظر می رسد در فضای کنونی پیش از آغاز دور دوم تحریم های دولت ترامپ، تلاش های آمریکا برای بهره گیری از ابزارهای مختلف جهت برهم زدن اجماع ایجاد شده جهانی بر سر برجام تشدید شده باشد. به ویژه اینکه در فضای برجام پساآمریکایی، مقاومت در برابر دولت ترامپ با اجماع بین المللی بر سر برجام افزایش یافته و واشنگتن تلاش می کند با هر ابزاری این اجماع را بشکند.

درک این موضوع، زمانی اهمیت می باید که در تیرماه خبری منتشر شد مبنی بر اینکه طرحی برای حمله به تجمع منافقین در پاریس برنامه ریزی شده بود.

نشست گروهک تروریستی منافقین که پیش تر ازسوی اروپا وآمریکا در فهرست سازمان های تروریستی قرار داشت، نهم تیرماه با حضور چند مقام پیشین و کنونی آمریکا برگزار شد. یک روز پس از گردهمایی این گروهک درپاریس، پلیس آلمان اعلام کرد که به درخواست فرانسه یک دیپلمات ایرانی را به اتهام تلاش برای حمله به این نشست بازداشت کرده و مورد بازجویی قرار داده است.

ورای ریشه ها و دلایل چنین رخدادی که خود قابل تحلیل است، آنچه اهمیت این اقدام را دوچندان می سازد، تلاش برای کم اهمیت جلوه دادن اجماع و طرفیت سازی ایران بر محور برجام است.

نکته دوم اینکه، برخی کشورهای اروپایی با وجود آگاهی از اقدام غیرقانونی حمایت از این گروههای تروریستی باز هم آنها را می پذیرند . نفس حضور گروهک تروریستی منافقین و گروهک الاحوازیه در کشورهای اروپایی که بارها خود به اقدام علیه شهروندان ایرانی اعتراف کرده اند، نشانه ای دیگر از حمایت از تروریسم تلقی می شود.

در چنین فضایی و شرایطی که رسانه های جهان درگیر خبر قتل جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول هستند و اتحادیه اروپا نیز قرار است سازوکار مالی ویژه ای را برای ادامه تجارت با ایران ارایه کند، به نظر می رسد که بخشی از این اقدامات در راستای تحت تاثیر قرار دادن این اخبار باشد.اروپا باید با درک مناسب از شرایط و ضروریات زمانی نحوه نگاه خود را به موضوعات امنیتی ایران که مرتبط با این اتحادیه است تغییر دهد و برایند چنین نگاهی می تواند به نوعی همراهی امنیتی اروپا درباره ایجاد محدودیت حضور وفعالیت گروهک های تروریستی ضدایرانی بیانجامد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۰۸۴۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان