//
کدخبر: ۱۴۰۷۴۹ //

چین در تلاش برای نفوذ بر اروپای جنوبی

منابع خبری گزارش دادند که چین با افزایش سرمایه گذاری های خارجی در زمینه های انرژی، تکنولوژی و ساخت و ساز در صدد ایجاد راه نفوذ به اروپای جنوبی برآمده است و به گفته تحلیلگران این اقدامات کنترل نشده می تواند در آینده باعث غلبه و تسلط این کشور بر اروپای جنوبی شود.

 چین در تلاش برای نفوذ بر اروپای جنوبی
به گزارش فرتاک نیوز،

به گزارش روز چهارشنبه این منابع می گویند، جیپ پر از پول و سرمایه گذاری های سخاوتمندانه چین در حال انتقال به اروپای جنوبی است.

به گفته تحلیلگران این آخرین هدف چین در راستای اعمال نفوذ در تجارت، فرهنگ و حضور دیپلماتیک در سراسر دنیا است. شرکت های چینی از اهرم مالی خود برای ساخت جایگاهی مستحکم در پرتقال، یونان و ایتالیا استفاده می کنند.

به نوشته تحلیلگران نشنال اینترست، از زمان بحران های مالی سال 2008 ، چین به یکی از وام دهندگان مهم به کشورهای عضو اتحادیه اروپا که شدیدا با مشکلات مالی رو به رو هستند، تبدیل شده است. راهبرد سرمایه گزاری چین در اروپای جنوبی شامل خرید سهام شرکت های بزرگ اروپایی می باشد؛ برای مثال زمانی که پرتقال خصوصی سازی برخی دارایی های خود را آغاز کرد، شرکت 'سی تی جی' چین به یکی از سهام داران شرکت 'ای دی پی' پرتقال تبدیل شد و حالا این شرکت چینی صاحب بیشترین سهام شرکت پرتقالی مزبور شده است. چین همچنین اقدام به خرید سهام های برخی شرکت های حمل و نقل، بیمه، بیمارستان ها، مشاور املاک و حتی رسانه ها کرده است.

فیلیپ لوکور از تحلیلگران نشنال اینترست می گوید، این اقدامات چین تنها به پرتقال ختم نمی شود؛ این کشور در بنادرعظیم یونان نیز مسیری برای راه یابی شرکت های چینی ایجاد کرده است. سرمایه گذاران چینی در ایتالیا نیز اقدام به خرید برخی نام های تجاری همچون پیرلی (شرکت تایر سازی) یا سیفا (شرکت ماشین آلات صنعتی) و همچنین نهاد های انرژی، شرکت های خوردرو سازی و صنعت مد کرده است.

*آیا این فعالیت های اقتصادی باعث نفوذ سیاسی چین در این کشورها خواهد شد؟

به نوشته نشنال اینترست، تا زمانی که این سرمایه گذاری ها به قوت خود باقی است، بیشتر این کشورها به حامیان چین در سطوح بین المللی تبدیل خواهند شد. ماه ژوئن (دی) سال 2017 یونان بیانیه اتحادیه اروپا مبنی بر انتقاد از سوابق حقوق بشری چین را رد کرد. دیپلمات های اتحادیه اروپا اعلام کردند که این حرکت باعث تضعیف تلاش های آنها در راستای مقابله با سرکوب فعالان حقوق بشر و مخالفان توسط چین خواهد شد. سال گذشته نیز کمیسیوین اروپایی به پشتیبانی آلمان و فرانسه خواستار رویکرد محتاطانه تر نسبت به سرمایه گذاری خارجی در زیرساخت ها یا فن آوری برخی کشورها از جمله یونان شد اما به هیچ عنوان توسط این کشورها حمایت نشد.

به گفته تحلیلگران، در همین حال، ایتالیا به طور غیر منتظره 'میشل جراکی' یکی از اساتید اقتصاد پیشین شانگهای را به سمت معاون وزیر توسعه اقتصادی کشور منصوب کرد. جراکی از حامیان سرمایه گذاری چین در ایتالیا بوده است و می گوید ایتالیا و چین می توانند به دوستان خوبی در دریای مدیترانه تبدیل شوند.

«شکی نیست که چین از نقش اقتصادی خود در جهت پیشبرد اهداف بین المللی پکن استفاده می کند. علاوه بر اتحادیه اروپا، پکن با کشورهای دیگر نیز روابط دوستانه ایجاد کرده است که برخی از طریق مکانیزم های رسمی نظیر مجمع عمومی 16+1 ( چین و 16 کشور غربی و مرکزی اروپا) و برخی دیگر از طریق روابط دوجانبه غیر رسمی بخصوص در اروپای جنوبی می باشد.

این احتمال به شدت وجود دارد که اروپای جنوبی در آینده به یکی از مناطق تحت نفوذ چین تبدیل شد. کشوری با اقتصاد رو به افول و با افزایش تمایلات ضد اروپایی، شهروندان به دنبال گزینه های جایگزین هستند. طبق تحقیقات جهانی سال 2018، افکار عمومی در ایتالیا و یونان درباره چین در مقایسه با سال گذشته مثبت تر شده است.

اما کشورهای جنوب اروپا، دموکرات و اعضای اتحادیه اروپا می باشند. اگر چه نیازهای اقتصادی آنها قابل درک است، اما آنها باید بر قوانین و اصول اروپایی را پایبند باشند تا عضو کامل اتحادیه اروپا باقی بمانند؛ به همین دلیل باید درباره سرمایه گذاری های خارجی در زمینه های انرژی، تکنولوژی و ساخت و ساز محتاطانه عمل کنند.»

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۰۷۴۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان