//
کدخبر: ۱۴۰۵۹۳ //

ادعای عجیب مقام انگلیسی برای ادامه فروش سلاح به عربستان

معاون وزیر امور خارجه انگلیس گفت: مهم‌ترین مساله در یمن این است که درگیری‌ها به پایان برسد؛ اما لندن معتقد نیست که توقف فروش اسلحه به عربستان تاثیر به سزایی در پایان دادن به درگیری‌ها، داشته باشد.

ادعای عجیب مقام انگلیسی برای ادامه فروش سلاح به عربستان
به گزارش فرتاک نیوز،

الیستر برت امروز در نشست کمیته پارلمانی توسعه بین‌الملل مجلس عوام مدعی شد که انگلیس تدابیر سختگیرانه ای را برای فروش سلاح به عربستان رعایت می کند.

عربستان و امارات از ششم فروردین سال 94 در ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن رئیس‌جمهوری مستعفی این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده‌خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.

تجاوز عربستان و امارات به یمن تاکنون منجر به کشته شدن بیش از 16 هزار یمنی بی‌گناه و ویرانی زیرساخت‌های این کشور شده است.

انگلیس از زمان آغاز جنگ یمن مجوز فروش حدود پنج میلیارد پوند سلاح به عربستان سعودی را صادر کرده و در آموزش نیروهای سعودی نقش جدی داشته است.

معاون وزیر خارجه انگلیس همچنین از سوی نمایندگان حاضر در این نشست، به دلیل چشم پوشی دولت لندن از اقدام های ریاض و تداوم فروش اسلحه به این کشور به رغم آمار بالای تلفات انسانی در یمن موردانتقاد قرار گرفت.

لوید راسل یکی از نمایندگان حاضر در این نشست افزود که دولت انگلیس آن‌قدر که در محکوم کردن اقدام های حوثی‌ها سرعت دارد، اما ابعاد وسیع ویرانی‌ها در یمن در اثر حملات رژیم سعودی را نادیده می‌گیرد.

وی دآور شد که از دید مردم یمن، دولت انگلیس بازیگر اصلی بحران انسانی در این کشور است و تنها کاری که لندن نمی‌کند، فشار دادن دگمه شلیک است.

معاون وزیر خارجه انگلیس با تکرار ادعای خود گفت که دولت لندن فقط به نیروهای سعودی مشورت داده و در عملیات نظامی این کشور مشارکتی ندارد.

وی در عین حال با یادآوری اینکه «اشتباهات سعودی» منجر به کشته شدن غیرنظامیان در یمن شده است افزود: تنها زمانی که یک حادثه رخ می‌دهد ما متوجه اشتباه می‌شویم.

معاون وزیر خارجه انگلیس گفت: نگاه کلی ما به این مساله این است که درگیری‌ها در یمن بایستی پایان یابد. بارها تکرار کرده‌ایم که بحران یمن راه‌حل نظامی ندارد. هرروز که می‌گذرد احتمال قربانی شدن یک غیرنظامی در یک‌طرف درگیری وجود دارد و به همین خاطر ما اصرار داریم درگیری‌ها خاتمه یابد.

برت همچنین حجم همکاری تجاری انگلیس و عربستان در سال گذشته را 1.2 میلیارد پوند تخمین زد و ادامه داد که اکنون دو هزار و 500 نیروی انگلیسی به‌صورت مستقیم در طرح های وزارت دفاع عربستان درگیر هستند.

وی همچنین ابعاد بالای همکاری‌های نظامی انگلیس و عربستان را مساله ای غیرمرتبط با ضرورت پایان دادن به بحران یمن دانست و افزود که این کشور، نگرانی‌های مشروع ائتلاف عربستان در منطقه را درک می‌کند.

به گزارش فرتاک نیوز، نظرسنجی های صورت گرفته در انگلیس نشان می دهد که بیش از 94 درصد مردم این کشور مخالف همکاری های تسلیحاتی انگلیس و عربستان هستند.

پنجشنبه گذشته ده‌ها تن از معترضان به جنایت های رژیم سعودی، در مقابل سفارت این کشور در لندن تجمع کرده و خواستار توقف همکاری‌های تسلیحاتی لندن با ریاض شدند.

مسئول امور امدادی سازمان ملل متحد در شورای امنیت این سازمان به تازگی هشدار داده است که نیمی از جمعیت کشور جنگ زده یمن(حدود 14 میلیون نفر)ممکن است به زودی در آستانه قحطی قرار گیرند و برای بقا به کمک های انسانی وابسته شوند.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۰۵۹۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان