//
کدخبر: ۱۳۷۹۴۱ //

نخستین رزمایش نظامی آ سه آن با چین آغاز شد

کشورهای دهگانه عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا ' آسه آن' نخستین رزمایش نظامی مشترک دریایی خود با چین را آغاز کردند.

 نخستین رزمایش نظامی آ سه آن با چین آغاز شد
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از تارنمای آسه آن ، نیروهای دریایی کشور های مالزی، تایلند، فیلیپین، اندونزی، سنگاپور، میانمار، کامبوج، لائوس، برونئی و ویتنام در این رزمایش دریایی برای نخستین بار با نیروی دریایی پکن شرکت کردند تا تنش ها در مورد دریای جنوبی چین کاهش یابد.

نگ انگ هنگ وزیر دفاع سنگاپور که کشورش ریاست اتحادیه جنوب شرق آسیا' آسه آن' را برعهده دارد دراین باره گفت: برگزاری این رزمایش دریایی نشان دهنده عزم چین و آسه آن برای حفظ صلح و ثبات در منطقه است.

این رزمایش از امروز 22 تا 29 اکتبر (30مهر تا 7 آبان) در بخشی از آب های دریای جنوبی چین که مورد منازعه پکن و برخی کشورهای جنوب شرق آسیا از جمله فیلیپین، برونئی، مالزی و ویتنام است انجام می شود.

براساس گزارش تارنمای آسه آن '، چین اعلام کرده که تمایل دارد تلاش های خود را برای تقویت روابط دفاعی با آسه آن، به منظورتعمیق همکاری های دوجانبه استراتژیک افزایش دهد.'

وزیر دفاع سنگاپور همچنین در این گزارش تاکید کرد که آسه آن اهمیت زیادی برای افزایش همکاری امنیتی دریایی با چین دارد و امیدواریم که همکاری های مشترک منجر به کاهش تنش ها در دریای جنوبی چین شود.

بر این اساس آسه آن درصدد است تا همکاری های نظامی خود با پکن را افزایش دهد تا روند صلح وثبات در منطقه تقویت شود.

نیروهای دریایی کشورهای عضو آسه آن و پکن در این رزمایش یک هفته ای اقدام به گشت های دریایی مشترک ، تمرینات امداد و نجات دریایی خواهند پرداخت.

وزیران دفاع کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا 'آ سه آن' روز جمعه در دوازدهمین اجلاس سالانه خود در سنگاپور توافق کردند که این اتحادیه دو رزمایش مشترک دریایی را به طور جداگانه با آمریکا و چین در سال جاری و آتی میلادی در دریای جنوبی چین برگزار کند.

پکن مدعی مالکیت تقریبا تمامی دریای چنوبی چین است که سالانه 5 هزار میلیارد دلار تبادلات جهانی از آن می گذرد و برونئی، مالزی، فیلیپین، تایوان و ویتنام نیز بر سر مالکیت بخش هایی از این آبراه و منابع آن با چین اختلاف دارند.

این اختلاف های ارضی در یکسال اخیر سبب ایجاد تنش های گسترده ای در این آبراه استراتژیک به ویژه پس از حضور جنگنده ها و ناو های نظامی آمریکا و متحدان غربی اش در این پهنه آبی شده و کشورهای آسه آن نگران بروز جنگ و منازعه دراین منطقه هستند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۷۹۴۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان