//
کدخبر: ۱۳۵۹۱۳ //

سلمان تلفنی با اردوغان گفت‌وگو کرد

پادشاه سعودی برای اولین بار پس از مفقود شدن یک روزنامه‌نگار عربستانی در استانبول، با رئیس‌جمهور ترکیه گفت‌وگو کرد.

سلمان تلفنی با اردوغان گفت‌وگو کرد
به گزارش فرتاک نیوز،

 «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی روز یکشنبه در تماس یک تلفنی، با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه درباره مفقود شدن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی گفت‌وگو کرده است.

بر اساس بیانیه‌ای که در خبرگزاری دولتی عربستان سعودی (واس) منتشر شده، این تماس به ابتکار سلمان برقرار شده و او طی آن از اردوغان به دلیل «استقبال از طرح پادشاهی سعودی برای ایجاد یک کارگروه مشترک برای بحث درباره مفقود شدن جمال خاشقچی تبعه سعودی، تشکر کرده است.»

وی سپس ترکیه را کشوری «برادر» توصیف کرده و گفته ریاض به دنبال حفظ و گسترش روابط با آنکارا و «کسی نمی‌تواند از استحکام این رابطه بکاهد.»

در مقابل، اردوغان هم بر علاقه ترکیه برای توسعه روابط دوجانبه با عربستان سعودی تأکید کرده است. در این بیانیه جزئیات بیشتری درباره گفت‌وگوهای طرفین در مورد خاشقچی منتشر نشده است.

از زمان مفقود شدن خاشقچی، این اولین بار است که سران عربستان سعودی و ترکیه گفت‌وگو می‌کنند. 

خاشقچی که از پارسال به دلیل مخالفت با برخی سیاست‌های «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی تبعید خواسته به واشنگتن را برگزید، از سه‌شنبه دو هفته پیش پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه ناپدید شده است.

بر اساس گزارش‌های متعددی که در رسانه‌های نزدیک به دولت ترکیه منتشر شده، احتمالا این روزنامه‌نگار پس از ورود به ساختمان کنسولگری بازداشت، شکنجه و کشته شده است. گفته شده که بدن وی بعد از قتل تکه تکه و به بیرون از ساختمان منتقل شده است.

روزنامه «گاردین» امروز گزارش داد که دولت ترکیه از انگلستان خواسته سعودی‌ها را برای مشارکت در تحقیق در مورد وضعیت خاشقچی راضی کند. در حالی که عربستان سعودی ابتدا گفته بود به تیم تحقیق ترکیه اجازه می‌دهد ساختمان کنسولگری این کشور در استانبول را تفتیش کنند، اما ریاض بعدا این پیشنهاد را پس گرفت.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۵۹۱۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان