//
کدخبر: ۱۳۴۸۹۱ //

شکایت از فرانسه در دیوان بین‌المللی کیفری به دلیل «استعمار هسته‌ای»

یکی از مقام‌های ارشد جزایر جدایی طلب فرانسه از این کشور و مقام‌های ارشد آن به خاطر جنایت علیه بشریت در دیوان کیفری بین‌المللی شکایت کرد.

شکایت از فرانسه در دیوان بین‌المللی کیفری به دلیل «استعمار هسته‌ای»
به گزارش فرتاک نیوز،

رهبر «پالی‌نیزی»، که جزیره‌ای  واقع در اقیانوس آرام است اعلام کرد از فرانسه به دلیل انجام آزمایش‌های اتمی در این جزیره نزد دیوان بین‌المللی کیفری واقع در  لاهه  هلند شکایت کرد.

خبرگزاری «اسپوتنیک» چهارشنبه شب به وقت تهران در این زمینه نوشت: «اسکار تمارو» رئیس سابق مجمع الجزایر«پالی نیزی» و رهبر کنونی حزب «تاوینی هیرا آتیرا» گفت که از فرانسه به خاطر آزمایش‌های اتمی در این منطقه در دیوان کیفری بین‌المللی شکایت کرده است.

مقام‌های جزایر پالی نیزی

تمارو که در سازمان ملل متحد حضور دارد ،گفت: «بنا به حس وظیفه شناسی و اعتقاد در تاریخ دوم اکتبر (10 مهر) از فرانسه به دلیل جنایت علیه بشریت (از فرانسه) در دیوان بین‌المللی کیفری شکایت کردیم. در این پرونده به دنبال پاسخگو کردن تمامی روسای جمهور فرانسه هستیم. این دین ما به تمام کسانی است که در نتیجه استعمار هسته‌ای فرانسه جان باختند.»

 فرانسه در سال‌های 1960 تا 1996، 193 آزمایش اتمی در مجمع ‌الجزایر توآموت در پالی نیزی انجام داد تا این که «ژاک شیراک» رئیس جمهور وقت فرانسه دستور توقف این برنامه را صادر کرد.

 بر اساس این گزارش، از این جزایر به مدت سه دهه برای انجام آزمایش های اتمی استفاده شد و  در این آزمایش‌ها حدود 150 هزار پرسنل نظامی و غیر نظامی حضور داشتند.  اینک به خاطر این آزمایش‌ها هزاران نفر با مشکلات جدی جسمانی مواجه هستند.

 فرانسه در سال های 1960 تا 1996 ،210 آزمایش اتمی انجام داد که 17 مورد آن در صحرای الجزایر و 193 مورد در شبه جزیری پالی نیزی بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۴۸۹۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان