//
کدخبر: ۱۲۹۲۶۳ //

جاسوس طلایی اسرائیل کیست؟

بر اساس سندی که به تازگی از آرشیو محرمانه رژیم صهیونیستی منتشر شده است، داماد و مشاور رئیس‌جمهور اسبق مصر جاسوس این رژیم بوده است.

جاسوس طلایی اسرائیل کیست؟
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، بحث‌ها بر سر هویت واقعی «اشرف مروان»، داماد و یکی از دستیاران جمال عبدالناصر، که مدت زیادی پس از آن، مدیر دفتر اطلاعات ریاست جمهوری مصر در دوره انور سادات هم بود، ادامه دارد. اما سندی که به تازگی از آرشیو محرمانه رژیم صهیونیستی منتشر شده است نشان می‌دهد اشرف مروان، زمان آغاز جنگ اکتبر را از چند روز قبل به موساد اطلاع داده بود.

گزارشگر شبکه الجزیره گفت: با گذشت یازده سال از زمان مرگ ابهام‌آمیز اشرف مروان بازرگان و سیاستمدار مصری، بحث‌ها درباره هویت واقعی او همچنان ادامه دارد. در چهل و پنجمین سالگرد جنگ اکتبر، اسرائیل فاش کرد «زوی زمیر»، رئیس وقت موساد، پس از دیدار با اشرف مروان در پنجم ماه اکتبر، از زمان آغاز جنگ اکتبر اطلاع پیدا کرده و با ارسال تلگراف رسمی در این باره هشدار داده بود. اسرائیلی‌ها اشرف مروان را جاسوس طلایی خود توصیف می‌کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: همزمان با انتشار این سند، فیلمی در اسرائیل درباره اشرف مروان پخش شد که اسرائیلی‌ها او را پیروزی کمیابی در جهان جاسوسی توصیف می‌کنند که فقط هر 1000 سال یک بار تکرار می‌شود.

مروان اواسط دهه شصت با دختر جمال عبدالناصر ازدواج کرده بود. با وجود تناقض‌ها بین عبدالناصر و انور سادات، اشرف مروان همچنان در حکومت مصر باقی ماند و در دفتر انور سادات نفوذ کرد. این در حالی است که طرف مصری می‌گوید اشرف مروان جاسوس دوجانبه بوده و به نفع کشورش عمل کرده است.

به گفته طرف مصری، اشرف مروان در فریب راهبردی اسرائیل در زمان جنگ اکتبر سال ۱۹۷۳ نقش اساسی داشته است. اما به اعتقاد ناظران، سرنوشت این جنگ باعث می‌شود سوالات درباره نقش اشرف مروان همچنان مطرح باشد. همانطور که زندگی اشرف مروان همچنان با ابهامات زیادی روبروست، مرگ او در سال ۲۰۰۷ در لندن -پایتخت انگلیس- هم ابهام‌آمیز بود.

گزارشگر الجزیره در انتهای گزارش خود گفت: تحقیقات دستگاه قضایی و امنیتی انگلیس به نتیجه مشخصی درباره خودکشی یا ترور اشرف مروان نرسید. اکنون سوال آن است که چرا اسرائیل در شرایط فعلی، بار دیگر پرونده اشرف مروان را مطرح کرده است؟ موساد می‌خواهد بگوید افرادی شبیه اشرف مروان در کاخ‌ها و محافل تصمیم‌ساز در دیگر کشور‌های عربی هم وجود دارند.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۹۲۶۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان