//
کدخبر: ۱۲۴۹۵۲ //

"عباس به دنبال اعلام کشور فلسطین در سایه اشغال رژیم صهیونیستی است"

یک منبع فلسطینی اعلام کرد: رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین قصد دارد کشور فلسطین اشغالی را به عنوان یکی از مهم‌ترین و آخرین تصمیمات خود در کوتاه‌ترین زمان ممکن اتخاذ کند.

"عباس به دنبال اعلام کشور فلسطین در سایه اشغال رژیم صهیونیستی است"
به گزارش فرتاک نیوز،

 روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، یک منبع فلسطینی تاکید کرد: محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تصمیم خود را به مقامات فلسطینی ابلاغ کرده و گفته است ممکن است در نشست شورای مرکزی فلسطین در ماه میلادی آتی و پس از سخنرانی خود در سازمان ملل این تصمیم را عملی کند.

عباس در ماه میلادی جاری در سازمان ملل سخنرانی کرده و خواستار عضویت کامل فلسطین در این سازمان خواهد شد و تاکید خواهد کرد که زمان انتقال از مرحله تشکیلات خودگردان به مرحله تشکیل کشور فرا رسیده است.

این منبع افزود: عباس پس از اینکه پایان عملی توافق‌نامه اسلو را اعلام کرد قصد دارد کشور فلسطین را هم اعلام کند و این به معنی پایان تشکیلات خودگردان فلسطین است. در این صورت کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) دولت موقت کشور فلسطین اشغالی بوده و شورای ملی فلسطین هم پارلمان آن خواهد بود.

اما واصل ابویوسف، یک مقام فلسطینی و عضو کمیته اجرایی ساف گفت: این مساله هنوز نهایی نشده است و همان‌طور که شورای مرکزی ساف تصمیم گرفته در حال حاضر باید از توافق‌ها رهایی جست و این به معنی پایان اسلو و پایان این توافق‌نامه به معنی پایان مرحله‌ انتقالی و پایان نقش تشکیلات خودگردان و تبدیل آن به کشور است اما همه این اقدامات نیازمند زمان بیشتر و راهکارهای اجرایی هستند.

این تصمیم، تصمیم جدیدی نبوده و پیش‌تر هم در ساف و دو شورای ملی و مرکزی مورد بررسی قرار گرفته است اما هزینه اجرای آن تاکنون مانع از عملی‌ شدن این تصمیم شده است.

پیش‌تر عباس به اعضای شورای مرکزی اعلام کرده بود که پس از سخنرانی‌اش در سازمان ملل برای اتخاذ تصمیم مذکور با آنها مجددا دیدار خواهد کرد، تصمیمی که آن را "مادر همه تصمیمات" خواند.

پیش‌تر شورای مرکزی هم تاکید کرده بود که هدف اصلی در حال حاضر استقلال کشور فلسطین است و این امر مستلزم انتقال از مرحله تشکیلات خودگردان به مرحله تشکیل کشور و آغاز حاکمیت کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی در مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ است.

شورای مرکزی از کمیته مرکزی خواست جدول زمانی مشخصی برای روابط سیاسی، اقتصادی و امنیتی با رژیم اشغالگر صهیونیستی ارائه دهد که شامل تعلیق به رسمیت شناختن کشور اسرائیل تا زمان به رسمیت شناختن کشور فلسطین در مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی توسط اسرائیل، توقف هماهنگی‌های امنیتی همه‌جانبه، تبادل اقتصادی براساس اقدامات عملی برای آغاز روند انتقال از مرحله تشکیلات خودگردان به کشوری مستقل و دارای تمامیت ارضی است.

پیش از این‌که عباس این تصمیم را بگیرد احتمال دارد یک درخواست رسمی برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل طی سخنرانی‌اش در مجمع عمومی این سازمان ارائه دهد. در حال حاضر فلسطین عضویت کاملی در این سازمان ندارد.

پیوستن فلسطین به سازمان ملل به عنوان کشور عضو نیازمند تایید آن توسط ۹ عضو از اعضای دائمی شورای امنیت و عدم استفاده از حق وتو از سوی یک عضو یا بیشتر از پنج عضو دائم این شوراست و فلسطینی‌ها می‌دانند که آمریکایی‌ها این درخواست آنها را وتو خواهد کرد و این اقدام واشنگتن دلیلی دیگر برای اعلام کشور فلسطین خواهد بود.

تشکیلات خودگردان فلسطین در سال‌های پس از ۲۰۱۲ به دلیل نگرانی از رویارویی با واشنگتن، توصیه‌های کشورهای اروپایی و عربی برای اجتناب از این رویارویی و تلاش برای ایجاد فضای مناسب جهت برقراری صلح از ارائه‌ این درخواست امتناع می‌کرد اما پس از قطع روابط خود با آمریکا به دنبال تصمیم این کشور درباره قدس اشغالی و وجود اختلافات پیرامون طرح صلح موسوم به "معامله قرن" این تشکیلات تصمیم گرفت گزینه‌هایی را که تاکنون به حالت تعلیق درآورده بود بار دیگر به جریان بیندازد.

پیش‌تر واشنگتن قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و دستور داده بود سفارتش در تل‌آویو به این شهر اشغالی منتقل شود.

تشکیلات خودگردان فلسطین امروز می‌گوید هرگز میانجیگری ایالات متحده در روند سیاسی را نپذیرفته و به میز مذاکرات به شکل قدیم باز نخواهد گشت.

فلسطینیان هم خواستار برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح هستند، کنفرانسی که خروجی آن راهکاری بین‌المللی برای پیگیری مذاکرات میان فلسطین و اسرائیل است که ممکن است واشنگتن بخشی از این راهکار باشد.

روزنامه "اسرائیل الیوم" هم به نقل از یک مقام نزدیک به عباس نوشت: عباس به دنبال جایگزین به جای جیسون گرینبلات، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه به عنوان شرط اصلی از سرگیری مذاکرات و روند صلح است.

این مقام مسؤول گفت: اظهارات اخیر گرینبلات نشانگر موضع جانبدارانه دولت این کشور و خود او از اسرائیل و لغو تمامی درخواست‌های مشروع فلسطینیان است.

وی افزود: اخیرا مذاکرات محرمانه‌ای بین عباس و نمایندگان ترامپ درباره بازگشت فلسطین به میز مذاکرات و پایان دادن به قطع روابط دیپلماتیک عباس با این کشور برگزار شد و جایگزینی گرینبلات با نماینده‌ای که با مسائل واقع‌بینانه رفتار می‌کند یکی از درخواست‌های اصلی عباس بود.

رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در گذشته و حتی زمانی که با واشنگتن روابط دیپلماتیک داشت از استقبال از گرینبلات، جارد کوشنر، فرستاده ترامپ به خاورمیانه و دیوید فریدمن سفیر آمریکا در اسرائیل سر باز زد.

دولت فلسطین شخص گرینبلات را مورد انتقاد قرار داد و در بیانیه‌ای تهدیدهای عباس توسط او را محکوم و اعلام کرد: این تهدیدها دخالتی آشکار در امور داخلی فلسطین و تلاش برای اجرای طرح معامله قرن در نوار غزه با پوشش طرح‌های انسانی و آتش‌بس است.

این دولت اعلام کرد که هیچ جایگزینی برای ساف وجود ندارد که تنها نماینده قانونی فلسطینیان و دارای اختیارات مطلق آنهاست و هیچ طرف دیگری حق بررسی مسائل مربوط به ملت فلسطین و مشروعیت ملی آنها را ندارد.

مذاکرات درباره آتش‌بس با رژیم اشغالگر تنها در چارچوب ملی جامع و پس از پایان دو دستگی و ایجاد اتحاد در کشور با حاکمیت متحد مشروع امکان‌پذیر است، حاکمیتی که اختیارات کامل خود را بدون مداخله کسی ادامه می‌دهد.

اخیرا گرینبلات تهدید کرده و گفته بود، اگر عباس در مذاکرات پیرامون غزه مشارکت نکند دیگران جای او را پر خواهند کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۴۹۵۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان