//
کدخبر: ۱۲۲۵۱۶ //

دو نامزد جریان‌های سیاسی اهل تسنن عراق برای ریاست پارلمان

ائتلاف‌ها و احزاب سیاسی اهل تسنن دو شخصیت سیاسی عراق از جمله «اسامه النجیفی» را برای تصدی ریاست پارلمان عراق، معرفی کردند.

دو نامزد جریان‌های سیاسی اهل تسنن عراق برای ریاست پارلمان
به گزارش فرتاک نیوز،

 ائتلاف «المحور الوطنی» عراق امروز دوشنبه در بیانیه‌ای درباره برگزاری اولین جلسه پارلمان به درخواست فواد معصوم اعلام کرد که «اسامه النجیفی»، شخصیت مورد توافق این ائتلاف برای تصدی ریاست پارلمان است.

ائتلاف تازه تاسیس المحور الوطنی که از چند حزب سیاسی اهل تسنن تشکیل شده است، اعلام کرد که «با توجه به نزدیکی زمان برگزاری نخستین جلسه پارلمان عراق که مشروط به انتخاب رئیس آینده آن است، مکانیزم‌هایی که در سند بیانیه ائتلاف روی آنها توافق شده، فصل الخطاب است».

ائتلاف تاکید کرد که «اسامه عبدالعزیز النجیفی» رئیس ائتلاف القرار را که از رای اکثریت تشکل‌های سیاسی عضو المحور الوطنی برخوردار است، برای تصدی سمت ریاست پارلمان معرفی می‌کنیم، اما ائتلاف «العراق هویتنا»، «محمد الحلبوسی» را برای ریاست معرفی کرده است.

«تحالف القوی» (ائتلاف گروه‌های عراقی)، وابسته به اهل سنت نیز در نشست خود به کاندیداتوری محمد الحلبوسی برای تصدی ریاست پارلمان رای داد.

تعداد نمایندگان المحور الوطنی به ۵۳ تن می‌رسد که ۳۷ تن از آن‌ها نمایندگان ائتلاف گروه‌ها هستند.

در ادامه رایزنی‌های ائتلاف‌ها و احزاب سنی عراق به منظور دستیابی به توافق درباره برنامه‌ریزی سیاسی و اداری نوین برای آغاز مرحله‌ای جدید در اداره کشور، دیروز (سه‌شنبه 14 آگوست)، همپیمانی جدیدی شکل گرفت و ائتلاف «المحور الوطنی» اعلام موجودیت کرد. این ائتلاف به رهبری شش تن از سران سنی عراق تشکیل شده است.

در همین ارتباط، امروز شبکه خبری «رووداو» کردستان عراق اعلام کرد که ائتلاف‌های «الفتح» به ریاست «هادی العامری»، «دولة‌ القانون» به ریاست نوری المالکی و «المحور الوطنی» (به رهبری شش تن از سران سیاسی اهل سنت) به توافق رسیدند که فراکسیون اکثریت پارلمان جدید را با مشارکت احزاب کردی تشکیل دهند و نوری المالکی را برای نخست‌وزیری معرفی کنند (جزئیات بیشتر).

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۲۵۱۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان