//
کدخبر: ۱۲۰۹۷۱ //

کابل خواستار فشار مسکو بر طالبان برای مذاکره صلح شد

مشاور امنیت ملی افغانستان از سفیر روسیه در کابل خواست برای پذیرش روند گفت و گوهای مستقیم صلح با دولت کابل بر طالبان فشار وارد کند.

کابل خواستار فشار مسکو بر طالبان برای مذاکره صلح شد
به گزارش فرتاک نیوز،

در خبر نامه ای که امروز چهارشنبه از سوی شورای امنیت ملی افغانستان در اختیار رسانه های محلی این کشور قرار گرفت آمده است ، «محمد حنیف اتمر» در دیدار با «الکساندر مانتیسکی»، سفیر روسیه در کابل، در مورد پیشرفت‌ها در روند صلح افغانستان و گسترش روابط میان کابل و مسکو گفت و گو کرد.
دو روز پیش مقامات روسیه از برگزاری نشست صلح افغانستان در مسکو با دعوت از گروه طالبان خبر دادند که قرار است 13 شهریور ماه آتی برگزار شود و برخی از اعضای دفتر طالبان در قطر حضور این گروه را تایید کرده اند و مشاور امنیت ملی افغانستان با سفیر روسیه در کابل گفته که خواهان فشار روسیه بر طالبان برای آغاز گفت ‌وگوهای رو در رو با حکومت افغانستان هستند.


بر اساس این گزارش، اتمر فعالیت‌های جنگی گروه طالبان را زمینه ساز فعالیت جنگجویان خارجی و همچنین مساعد کننده کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان برشمرد و گفت که اگر طالبان جنگ را متوقف کند، فعالیت‌های هراس‌ افکنان خارجی نیز در افغانستان محدود می‌شود و تلاش‌های نیروهای دولت بر نابود کردن آنها متمرکز خواهد شد.


مشاور امنیت ملی افغانستان خط مشی کشور پاکستان را تاکنون در مورد صلح و گفت و گوهای آن نادرست خواند و گفت که پاکستان باید با روند صلح افغانستان همکاری صادقانه داشته باشد.
در خبرنامه شورای امنیت ملی افغانستان آمده است که در این دیدار، مانتیسکی سفیر روسیه در کابل، امنیت در افغانستان را به نفع منطقه خوانده و گفته است، روسیه آمادگی دارد که در راستای تأمین ثبات و امنیت با حکومت افغانستان همکاری‌های همه‌ جانبه ای داشته باشد.


«ضمیر کابلوف» نماینده ویژه روسیه برای افغانستان روز دوشنبه از دعوت نمایندگان طالبان در دفتر قطر که مشخص ترین آدرس این گروه از سال 2013(1392) تاکنون است، برای حضور در نشست مسکو خبر داد که قرار است چهارم سپتامبر (13 شهریور ) در مورد صلح افغانستان برگزار شود.


یک منبع نزدیک به طالبان دیروز به آژانس خبری پژواک گفت بود که هیات طالبان از قطر در نشست مسکو شرکت می‌کنند، اما منابع رسمی طالبان در داخل افغانستان هنوز در این مورد اظهار نظر نکرده اند.
پبش از این هم هیات هایی از گروه طالبان در قطر برای شرکت در جلسات مشابه ای به کشورهای ازبکستان و اندونزی سفر کرده اند.


روسیه روند گفت ‌و گوهای جداگانه ‌ای را در ارتباط با افغانستان پی‌گیری می‌کند و طی دو سال گذشته نشست‌هایی را در مورد وضعیت این کشور میزبانی کرده است.
در نشست‌های گذشته پاکستان، چین و دیگر قدرت‌های منطقه‌ای شرکت داشتند و این نخستین بار خواهد بود که گروه طالبان در روند گفت‌وگوهای مسکو شرکت می‌کند.


برخی رسانه های محلی افغانستان مدعی شده اند که برای نشست مسکو هنوز مقامات دولت افغانستان دعوت نشده اند که در این مورد هنوز طرف افغان موضعی نگرفته است.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۰۹۷۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان