//
کدخبر: ۱۲۰۸۴۳ //

درماندگی آمریکا از حل معمای روسی

روسیه همچنان برای آمریکایی ها معمای بزرگی است که نه قادر به حل آن هستند و نه می توانند از وسوسه شناختن آن رها شوند. واشنگتن، روسیه را نه دوست خود می داند و نه آنقدر زورمند است که بتواند مسکو را به یکباره از سر راه بردارد.

 درماندگی آمریکا از حل معمای روسی
به گزارش فرتاک نیوز،

در حالی که آمریکا برای انتخابات میاندوره ای ماه نوامبر آماده می شود، پیچیدگی های رفتاری مسکو در نزد آمریکایی ها بیشتر می شود. در این شرایط حساس، دغدغه اصلی مقام های آمریکا دخالت احتمالی روس ها در رای گیری است. گروهی از مقام های آمریکا مواضع کشورشان در قبال روسیه را غیرموثر می دانند اما عده ای دیگر برای مواجهه شدیدتر با مسکو آماده می شوند.

ترامپ بارها برای بهبود روابط با مسکو ابراز تمایل کرده است اما مناسبات دو طرف همواره رو به تیرگی بوده است. کنگره که تحت کنترل یاران جمهوریخواه ترامپ است، تهدید کرده که به دلیل عملکرد روسیه در اوکراین، سوریه و حملات سایبری علیه انتخابات 2016 آمریکا اقدامات بیشتری در جهت مجازات روسیه انجام خواهند داد.

سنای آمریکا روز سه شنبه دو جلسه استماع همزمان در کمیته بانکی و همچنین کمیته روابط خارجی برگزار کرد. برخی قانونگذاران با انتقاد از مقام های دولتی به دلیل ندادن پاسخ های کافی به سوال های آنها دولت را متهم به اقدامات اندک برای وادار کردن روسیه برای تغییر رفتارش کردند.

**تهدید به تحریم های بیشتر

مقام های آمریکایی گفتند که اگر روسیه رفتارش را عوض نکند تحریم های اقتصادی بیشتری علیه آن کشور وضع می کنند.

به گزارش رویترز، «سیگال مندلکر» معاون وزیر خزانه داری در کمیته امور بانکی سنا اظهار داشت: رفتارهای مخرب روسیه ادامه دارد اما بدون شک ماجراجویی آنها زیر نظر است و با اختیارات زیادی که داریم می توانیم مشکلات اقتصادی بیشتری ایجاد کنیم.

گفته می شود که تحریم های آمریکا باعث شده تا روسیه در حوزه قراردادهای فروش تسلیحات 8تا10میلیارد دلار به مسکو ضرر زده است. این مقام وزارت خارجه افزود که سرمایه گذاری مستقیم خارجی در روسیه نیز از سال 2013تاکنون80 درصد کاهش یافته که به گفته وی این «رقم عجیبی است.»

اما سنا اعتقادی به تاثیرگذاری اقدامات تحریمی علیه روسیه ندارد. کمیته روابط خارجی سنای آمریکامعتقد است که تحریم علیه روسیه برای جلوگیری از اقدامات هکرهای روس کارساز نبوده است.

اعضای کمیته روابط خارجی سنا روزسه شنبه دریک جلسه استماع نسبت عدم پیشرفت درجلوگیری از این اقدامات هکری و پیام های متناقض دولت آمریکا برای ممانعت از چنین فعالیت های ابراز نگرانی کردند.

این نتیجه گیری درحالی بیان شده است که شرکت مایکروسافت روز دوشنبه اعلام کردکه یک گروه هکری وابسته به ارتش روسیه تلاش کرده تا تارنمای سنای آمریکا و اندیشکده های منتقد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را هک کنند.

**سوال بزرگ آمریکایی ها

سناتور جمهوریخواه«راب پورتمن»از ایالت اوهایو خطاب به مقام های دولتی اظهارداشت:سوال من این است که چرا با وجود همه اقدامات ما از جمله تحریم ها نتوانسته ایم پیشرفتی حاصل کنیم.

وی افزود که تحریم ها علیه روسیه «ضروری است اما روشن است که به وجهی که ما می خواهیم، کارساز نیست.

مقام های وزارت خزانه داری و خارجه آمریکا در جلسه استماع کنگره تلاش کردند تا به قانونگذاران اطمینان دهند که دولت با اقداماتی که با روسیه نسبت داده شده است، مقابله می کند.

«مارشال بیلینگسلیا» دستیار وزیر خزانه داری آمریکا در امور تامین مالی تروریسم اظهار داشت که دولت ترامپ تاکنون 223 فرد و شرکت روسی را تحریم کرده است.

همزمان با حضور وی در سنا، وزارت خزانه داری روز سه شنبه تحریم هایی علیه دو شرکت کشتیرانی روسی و 6 کشتی با پرچم روسیه که مظنون به انتقال مواد نفتی به کره شمالی هستند، تحریم کرد.

بیلینگسلیا گفت: مقابله با تهاجم روسیه جزو اولویت های اصلی وزارت خزانه داری است. تهاجم روسیه ادامه دارد اما وزارت خزانه داری به ولادیمیر پوتین [رئیس جمهوری روسیه] و حلقه نزدیکان وی نشان داده است که رفتارهای وی تحمل نخواهد شد و این رفتارها هزینه هایی دارد.

اما«باب کورکر»سناتور جمهوریخواه ایالت تنسی که رئیس کمیته روابط خارجی سنا است،اظهار داشت که علاوه بر اقدامات روسیه در سالهای اخیر از جمله الحاق شبه جزیره کریمه، جدا کردن بخش هایی از گرجستان و دخالت ادعایی در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا، نگرانی های دیگری نیز در خصوص عملکرد مسکو وجود دارد.

وی افزود: تاریخ به ما آموخته است که اگر برای پوتین روشن نکنیم که ملت ما از راس تا سطوح پایین با هم متحد است و در مقابل اقدامات بی ثبات کننده او می ایستد، ممکن است حتی چیزهای بدتری پیش بیاید.

**معمای لاینحل

برخی سناتورها عملکرد دولت ترامپ در مقابل روسیه را زیر سوال بردند، به ویژه آنکه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مواضع متفاوتی در قبال مسکو اتخاذ کرده است. ترامپ 16 ژوئیه (25 تیر) در هلیسنکی پایتخت فنلاند با پوتین دیدار کرد.

ترامپ در کنفرانسی خبری با حضور پوتین در هلیسنکی اظهار داشت که گفته های رئیس جمهوری روسیه در مورد دخالت نداشتن در انتخابات 2016 آمریکا را می پذیرد. این در حالی است که نهادهای اطلاعاتی و آمریکا از دخالت روس ها گزارش داده اند.

«باب منندز» سناتور دموکرات از ایالت نیوجرسی در کمیته روابط خارجی سنا اعلام کرد که وی رسما خواستار دسترسی به تمام اسناد و یادداشت های طبقه بندی شده و طبقه بندی نشده مربوط به نشست هلسینکی خواهد شد.

وی افزود: بیش از یک ماه از نشست هلسینکی سپری شده و ما همچنان اطلاعاتی درباره دیدار سران دو کشور نداریم. این نه تنها نگران کننده است بلکه فقدان شفافیت در این زمینه موجب وارد آمدن لطمه به امنیت ملی ما می شود.

**سراسیمگی در واشنگتن

«بن کاردین»سناتور دموکرات از ایالت مریلند هم خطاب به وزارت خارجه آمریکاگفت: اگر در مقابل پوتین به پا نخیزید او بیشتر پیشروی می کند. پس از نشست هلسینکی، آنها در مسکو جشن گرفته بودند و ما در واشنگتن سراسیمه شده و سعی می کردیم بدانیم که با برخی اظهارات بیان شده در آن کنفرانس خبری چه باید بکنیم.

کاردین از «وس میچل» دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا درباره محتوای آن دیدار سوال کرد. میچل پاسخ داد: رئیس جمهوری بسیار روشن عمل کرد و به ولادیمیر پوتین گفت که دخالت در انتخابات ما غیرقابل قبول است. اما نمی خواهم تک تک اظهارات رئیس جمهوری رابیان کنم. این دولت به روشنی نشان داده که آماده است گام های بیشتری بردارد.

آمریکا در شرایط فعلی ازدو ابزار تهدید و تحریم استفاده می کند و گزینه دیگری ندارد. واشنگتن اتهام های تازه ای به روسیه وارد کرده و خواستار ائتلاف سازی با اروپایی ها علیه مسکو است. بیلینگسیا روسیه را متهم کرده که اقدام به پولشویی می کند و لازم است که متحدان اروپایی از جمله کشورهای شرق اروپا وارد عمل شوند.

اما از سوی دیگر، شخص ترامپ ترجیح می دهد که با روسیه وارد معامله شود. او روز دوشنبه در مصاحبه ای به رویترز گفت که تنها در صورتی لغو تحریم ها علیه روسیه را بررسی می کند که مسکو اقدام مثبتی برای آمریکا انجام دهد، مثلا در مورد سوریه یا اوکراین.

هنوز روابط دو کشور در دوره پوتین و ترامپ شاهد آرامش و دوری از تنش نبوده است. بنابراین فعلا فرصتی برای بهبود روابط ایجاد نشده و به نظر می رسد که آشنایی و رفاقت ترامپ مستحکم نشده است. احتمال می رود که دو طرف در سال 2019 بار دیگر ملاقات کنند تا شاید راهی برای برون رفت از بحران های دو طرفه و جهانی پیدا کنند. اما تردیدی نیست که ذهنیت کنگره درباره روسیه تغییری نکرده و اعضای آن همچنان به تحریم و تهدید ادامه خواهند داد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۰۸۴۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان