//
کدخبر: ۱۲۰۷۳۷ //

بحرین صدور روادید برای اتباع قطر را متوقف کرد

وزارت کشور بحرین با صدور بیانیه ای صدور روادید برای ورود اتباع قطر به این کشور را ممنوع اعلام کرد.

 بحرین صدور روادید برای اتباع قطر را متوقف کرد
به گزارش فرتاک نیوز،

 در این بیانیه دلیل تصمیم دولت بحرین رفتار غیر مسئولانه و خصمانه دولت قطر در مقابل این کشور اعلام شده است.

بیانیه درعین حال آن دسته از اتباع قطری که در این کشور مشغول تحصیل هستند را از تصمیم خود مستثنی کرده است.

دولت بحرین ادعا کرده است که این تصمیم علیه مردم قطر نیست و به دلیل رفتارهای خصمانه دوحه علیه منامه اتخاذ شده است.

این بیانیه به جزییات بیشتری اشاره نکرده است.

عربستان، بحرین ، امارات و مصر 5 ژوئن 2017 ( 15 خرداد 96 ) با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی ، هوایی و دریایی به روی این کشور را هم بستند.

این کشورها 13 شرط برای ازسرگیری روابط با قطر تعیین کردند اما دوحه این شروط را در تضاد با حق حاکمیت خود می داند و تاکنون به هیچ یک از آنها عمل نکرده است.

تصمیم جدید دولت بحرین چند روز بعداز آن اعلام می شود که شاه بحرین با مطرح کردن ادعای مالکیت بر قطر، دامنه بحران با این کشور را گسترده تر کرد.

'حمدبن عیسی آل خلیفه' جمعه گذشته در جمع بزرگان قبیله 'النعیم' بر حاکمیت بر قطر از سال 1762 تاکید کرد.

انتشار این مطلب در برخی روزنامه های بحرین، جنجال جدیدی در روابط با دوحه بوجود آورده است.

به گزارش الخلیج، حمدبن عیسی در دیدار با بزرگان قبیله النعیم گفت: حاکمیت آل خلیفه بر قطر از سال 1762 ثابت است و ما با مردم قطر یک ملت مشترک هستیم و تاریخ و نسبمان، ما را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد و هرگز تجاوز به مردم خود در 'الزباره' در سال 1937 را فراموش نخواهیم کرد.

شاه بحرین در این دیدار مدعی شده که قبائل حاضر در قطر در سال 1762 منطقه الزباره در شمال قطر را به آل خلیفه داده‌اند و بنابراین تمامی شبه جزیره قطر به پایتختی الزباره تحت حاکمیت آل خلیفه درآمده است.

این سخنان بن عیسی با واکنش گسترده کاربران شبکه اجتماعی مواجه شده و بسیاری آن را ایجاد بحران جدید در روابط با قطر عنوان کرده اند .

اختلافات مرزی میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، همواره وجود داشته، اما ادعای حاکمیت بر تمامی کشور قطر آن هم از زبان شاه بحرین بی سابقه است.

شاه بحرین مدعی است که منطقه الزباره در قطر متعلق به بحرین است و این منطقه به مثابه‌ تمام خاک قطر است.

او در مارس( اسفند) در دیدار با هیأت روزنامه 'الاهرام' مصر نیز حرفی از ادعای مالکیت بر قطر به زبان نیاورد و گفت: ما مردم قطر را می‌شناسیم، آن‌ها خانواده و دوستان ما هستند و پیش از حاکمیت آل ثانی مردم ما بودند.

قطر و بحرین بر سر سه جزیره «جنان»، «الزباره» و «فشت الدبیل» اختلاف دارند و وزیر خارجه بحرین در جولای سال گذشته گفته بود که بحرین آماده بازپس‌گیری این جزایر از قطر است، اما ادعای حاکمیت بحرین بر تمامی کشور قطر، برای اولین بار به طور جدی در کنفرانسی در تاریخ 30 ژوئن (8 مرداد) در منامه با عنوان 'حاکمیت آل خلیفه بر شبه جزیره قطر.... تاریخ و حاکمیت ' مطرح شد.

در این کنفرانس شرکت کنندگان مدعی شدند، اسنادی در دست دارند که حاکمیت آل خلیفه بر منطقه الزباره و به تبع آن کشور قطر را ثابت می‌کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۰۷۳۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان