//
کدخبر: ۱۱۹۷۹۶ //

فروش گسترده اوراق قرضه آمریکایی توسط ترکیه

این عرضه گسترده به نگرانی‌ها در خصوص بحران اقتصادی ترکیه دامن زده است.

فروش گسترده اوراق قرضه آمریکایی توسط ترکیه
به گزارش فرتاک نیوز،

 به نقل از بلومبرگ، یک کشور دیگر از لیست دارندگان عمده اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریکا خارج شده است اما این بار به جای روسیه، ترکیه در این مسیر قدم گذاشته است. به گفته وزارت خزانه داری آمریکا، تا پایان ماه ژوئن سهم ترکیه از این اوراق برای هشتمین ماه متوالی با کاهش مواجه شده و به ۲۸.۸ میلیارد دلار رسیده است که از سال ۲۰۰۲  تاکنون بی سابقه است. ترکیه در این هشت ماه حدود ۵۰ درصد اوراق قرضه در اختیار خود را به فروش رسانده است.

به مانند روسیه، ترکیه بازیگر کوچکی در بازار اوراق قرضه آمریکا است و بیشترین سرمایه‌گذاری از جانب چین و ژاپن انجام می‌شود. با این حال برخلاف روسیه، ترکیه در بحبوبه بحران اقتصادی است و کاهش دارایی های امن می‌تواند باعث کاهش بیشتر ارزش لیر شود.

علیرغم بهبود نسبی در ارزش لیر به ویژه پس از اعلام خبر سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد دلاری قطر در ترکیه، نرخ برابری لیر در مقابل ترکیه هنوز پایین است. طبق محاسبات صورت گرفته توسط بلومبرگ شرکت‌های ترکی حداقل به ۱۶ میلیارد دلار سرمایه برای تامین مالی تا پایان امسال نیاز دارند و به گفته بانک مرکزی ترکیه بدهی خالص آن ها از ۲۱۷ میلیارد دلار گذشته است.

برخلاف روسیه که فروش اوراق قرضه آمریکا را با هدف متنوع سازی اقتصادی و کاهش آسیب پذیری از تحریم های آمریکا در دست اجرا دارد، به نظر می رسد هدف ترکیه بیشتر ورود دلار بیشتر به کشور باشد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۱۹۷۹۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان