//
کدخبر: ۱۱۴۰۶۱ //

ترکیه از روند صلح قبرس تحت نظارت سازمان ملل انتقاد کرد

وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه ای از روند صلح بین بخش ترک نشین و رومی نشین قبرس تحت نظارت سازمان ملل متحد انتقاد کرد.

 ترکیه از روند صلح قبرس تحت نظارت سازمان ملل انتقاد کرد
به گزارش فرتاک نیوز،

وزارت امور خارجه ترکیه در این بیانیه با اشاره به صدور حکم تمدید ماموریت حافظان صلح از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد در قبرس، حکم صادر شده را از پیش تعیین شده عنوان و اعلام کرد: این اقدام کمکی به حل مساله قبرس نخواهد کرد.

وزارت امور خارجه ترکیه در این بیانیه تاکید کرده است: صدور چنین حکمی برای روند صلح در آینده کمکی نمی کند و از نگاه ترکیه هیچ معنایی ندارد.

در این بیانیه با اشاره به تمدید 6 ماهه ماموریت حافظان صلح سازمان ملل در قبرس آمده است: 'هرگونه راه حل و روندی در موضوع قبرس تنها در صورتی می تواند موفقیت آمیز باشد که بر پایه واقعیت کنونی این جزیره بنا شده و تجربیات حاصل از مذاکرات نیم قرن اخیر در این باره مد نظر قرار بگیرد.'

شورای امنیت سازمان ملل متحد ماموریت حافظان صلح این سازمان در قبرس را به مدت 6 ماه دیگر تمدید کرد و بدین ترتیب این نیروها تا 31 ژانویه 2019 در جزیره خواهند ماند.

حافظان صلح سازمان ملل طولانی ترین دوره مسئولیت خود را در جزیره قبرس از سال 1964 آغاز کرده اند و دوره فعالیت آنها هر 6 ماه یک بار تمدید می شود.

بخش ترک نشین قبرس اعلام کرده که ماموریت حافظان صلح سازمان ملل به شکل جدی کارکرد خود را از دست داده است.

یکهزار و 21 نفر از جمله 150 غیرنظامی، 750 نظامی و 52 فرمانده در چارچوب ماموریت حافظان صلح سازمان ملل متحد در قبرس حضور دارند.

چند دور مذاکره دو طرف ترک و یونانی قبرس در سال های گذشته با میانجیگری سازمان ملل و با حضور نمایندگان سیاسی کشورهای ترکیه و یونان منجر به حل مساله و اتحاد دو بخش جزیره قبرس نشده است.

جزیره قبرس که در داخل دریای مدیترانه واقع شده، در پی اختلاف بین آتن و آنکارا در سال 1974 و پس از درگیری های نظامی بین دو کشور به دو بخش ترک نشین(شمالی) و رومی نشین(جنوبی) تقسیم شد.

بخش جنوبی و رومی نشین قبرس به عنوان یک کشور مستقل توسط سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته می شود و عضو اتحادیه اروپاست، ولی بخش شمالی(ترک نشین) جزیره قبرس فقط توسط ترکیه به عنوان یک کشور به رسمیت شناخته شده است.

از سال 1974 تاکنون تمام تلاش های سازمان ملل متحد و دیگر مجامع بین المللی برای حل مساله قبرس و وحدت مجدد دو بخش این جزیره که یکی از مشکلات اصلی و اختلافات بین آتن و آنکارا محسوب می شود، به بن بست خورده است.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۱۴۰۶۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان