//
کدخبر: ۱۱۳۹۰۹ //

کشورهای عضو 'بریکس' علیه جنگ تجاری آمریکا متحد شدند

رهبران کشورهای عضو 'بریکس' در دهمین نشست خود در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی برای مقابله با جنگ تجاری آمریکا متحد شدند و در همین راستا همکاری های مشترک خود را تقویت خواهند کرد.

 کشورهای عضو 'بریکس' علیه جنگ تجاری آمریکا متحد شدند
به گزارش فرتاک نیوز،

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شی جین پینگ رئیس جمهور چین ، نارندرا مودی نخست وزیر هند ، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ، میشل تمر رئیس جمهور برزیل و سیریل رامافوزا رئیس جمهور آفریقای جنوبی در این نشست و در واکنش به جنگ تجاری به راه افتاده از سوی آمریکا ' چالش های بی سابقه ' که تعددگرایی در جهان را در معرض تهدید قرار داده ، محکوم کردند.

سران بریکس با صدور بیانیه مشترک هشدار دادند که 'اقدامات تجاری آمریکا ممکن است منجر به تغییر و تحولات منفی اقتصادی و مالی در کشورهای در حال توسعه شود و بر آینده رشد و توسعه آنها تاثیر منفی بگذارد.'

آنها با اشاره به اینکه 'نظام تجاری تعددگرا با چالش های بی سابقه ای روبرو است بر لزوم اهمیت وجود یک اقتصاد جهانی باز که به همه کشورها و همه ملت ها در آن اجازه داده شود تا از منافع جهانی سازی بهره مند شوند'، تاکید کردند.

پنج کشور عضو بریکس همه اعضای سازمان تجارت جهانی را به 'محترم شمردن اصول این سازمان و وفادار ماندن به تعهدات شان در چارچوب نظام تجاری تعددگرا' فراخواندند.

بر اساس این گزارش، طرف خطاب بیانیه سران کشورهای عضو گروه بریکس کشور آمریکا است که طی ماه های اخیر اقدامات تجاری خصمانه ای علیه پکن ، بریکس و مسکو اتخاذ کرده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا چندی پیش برای تجارت فولاد و آلومینیوم عوارض گمرکی خاصی وضع کرد که به طور عمده چین را هدف قرار داده است . ترامپ هم اکنون تهدید می کند که بر تمامی کالاهای صادراتی چین مالیات سنگینی اعمال خواهد کرد.

در همین راستا روسای جمهور چین و روسیه پنجشنبه بر لزوم بهبود همکاری میان کشورهای گروه بریکس تاکید کردند.

رئیس جمهور چین از پنج کشور عضو گروه خواست تا امکانات گسترده خود را در جهت همکاری اقتصادی بکار ببرند.

وی گفت: کشورهای بریکس می بایست 'مشارکت راهبردی شان را تقویت کنند تا دهه آینده را به یک دهه طلایی دیگر تبدیل کنند.'

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز با اتخاذ یک موضع مشابه خاطرنشان کرد که کشورهای بریکس در اقتصاد جهانی نقش منحصر به فرد ایفا می کنند .

پوتین گفت کشورهای بریکس به میزان 42 درصد در درآمد جهانی مشارکت دارند و درصد یاد شده به طور مستمر در حال افزایش است و تجارت میان کشورهای بریکس در سال گذشته میلادی به میزان 30 درصد رشد و توسعه داشت و ما در نظر داریم این مشارکت را گسترش دهیم.

اجلاس سران بریکس چهارشنبه گذشته آغاز به کار کرد و امروز به کار خود پایان خواهد داد. بدیهی است این اجلاس اولین بار در سال 2009 میلادی در روسیه و سال 2017 میلادی هم برای نهمین بار در شهر شیامن در جنوب شرق چین برگزار شد.

کشورهای عضو بریکس شامل چین، روسیه، هند، آفریقای جنوبی و برزیل هستند و اکنون این گروه نیمی از رشد جهان را به خود اختصاص داده و در یک دهه گذشته حجم تجارتشان با دنیا از 11 درصد به 16 درصد افزایش یافته است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۱۳۹۰۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان