//
کدخبر: ۱۱۲۸۹۶ //
بدور از هیایوی اعتراض‌ها انجام می‌گیرد؛

تفاهمات احزاب شیعه و کرد در حال زمینه‌سازی برای تشکیل فراکسیون بزرگتر

با اینکه پس از شکل‌گیری ناآرامی‌ها و تظاهرات در استان‌های جنوبی عراق رهبر جریان صدر این کشور از تمامی احزاب خواسته بود که تا زمان تحقق خواسته‌های معترضان، مذاکرات خود برای تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمانی را متوقف کنند، اما اخبار حاکی از توافقات احزاب شیعه با کردها برای تشکیل این فراکسیون است.

تفاهمات احزاب شیعه و کرد در حال زمینه‌سازی برای تشکیل فراکسیون بزرگتر
به گزارش فرتاک نیوز،

یک منبع مطلع در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط از تداوم توافقات احزاب شیعی با احزاب کرد برای تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمانی خبر داد.

در همین راستا، یک مقام سیاسی شیعه اظهار داشت: تمامی احزاب شیعه که شامل پنج ائتلاف سائرون، الفتح، النصر، دولة قانون و حکمة می‌شوند بر این باورند که دولت آتی باید با مشارکت احزاب شیعه، کرد و سنی تشکیل شود تا هیچ حزبی به حاشیه رانده نشود.

این منبع افزود: احزاب شیعه بر این مساله تاکید دارند که دولت آینده بدون مشارکت ائتلاف سائرون تشکیل نشود.

این روزنامه در ادامه نوشت: توافقات صورت گرفته میان هیئت‌های شیعه و کرد چه هیئت شیعی که پیشتر به کردستان رفته و با مقامات برجسته آن از جمله مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات کردستان عراق دیدار کرده بود و چه هیئت‌های کردی که به بغداد آمدند و با رهبران برجسته شیعه دیدار کردند، تاکیدی بر گفته این منبع است. این سیاستمدار شیعه بر این عقیده است که این موضوع می‌تواند به ظهور دیدگاه‌های مشترک و احیای آنچه "ائتلاف تاریخی شیعه و کرد" نامیده می‌شود، بینجامد؛ ائتلافی که در زمان دولت نوری مالکی، رهبر ائتلاف دولة قانون و سال آخر نخست وزیری حیدر العبادی، خصوصا بعد از همه‌پرسی کردستان عراق در زمینه‌های مختلف با شکست مواجه شده بود.

این منبع افزود: بارزانی که احساس می‌کند بغداد وی را به عنوان یک رهبر کرد با اصل و نسب بیش از حد مجازات کرده است، امروز در تلاش است تا طبق نتایج نشست‌ هیئت‌های شیعه با وی بار دیگر روابط پیشین و ائتلاف شیعه و کردها را احیا کند.

در این گزارش آمده: اما اینگونه به نظر می‌رسد که توافقات در آینده آنطور که این منبع فکر می‌کند پیش نرود و این تفاهمات بین تمامی احزاب کرد و شیعه نخواهد بود، چراکه بارزانی بعد از اتفاقات کرکوک موضع منفی را نسبت به حیدر العبادی اتخاذ کرده است. این درحالی است که موضع وی نسبت به هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح مثبت است.

این سیاستمدار شیعه درباره جزئیات تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمانی گفت: در حال حاضر ائتلاف الفتح، خصوصا پس از اینکه احزاب و نمایندگان دیگر به آن ملحق شدند، به بزرگترین فراکسیون تبدیل شده است، چراکه این ائتلاف ۶۰ کرسی در پارلمان را به خود اختصاص داده است. این درحالی است که ائتلاف سائرون به ریاست مقتدی صدر، رئیس جریان صدر عراق همچنان ۴۵ کرسی را حفظ کرده است.

وی افزود: ائتلاف دولة قانون و الفتح و همچنین کردها در چارچوب توافقات کنونی قرار دارند در میان احزاب سنی نیز توافقات عمیقی با برخی جناح‌های آن وجود دارد و ما در تلاشیم تا ائتلاف سائرون را که باید در تشکیل بزرگترین فراکسیون حضور داشته باشد، به خود ملحق کنیم.

این سیاستمدار شیعه درباره توافق با ائتلاف النصر به ریاست حیدر العبادی نیز گفت: توافقاتی با العبادی برای پیوستن به این ائتلاف وجود دارد. حیدر العبادی در کنار هادی العامری یکی از نامزدهای نخست وزیری است و شاید افراد دیگری نیز کاندیدا شوند. چنانچه العبادی به این ائتلاف ملحق نشود در این صورت ائتلاف وی در معرض فروپاشی قرار خواهد گرفت، چراکه احتمال داده می‌شود که حدود ۲۸ نماینده از این ائتلاف خارج و به بزرگترین ائتلاف ملحق شوند.

این روزنامه در ادامه آورده است: علیرغم اینکه موضع کردها اعلام شده و با شروط دشواری برای پذیرفتن ائتلاف با هر فراکسیونی در آینده همراه است به گفته این منبع، کردها در نهایت مجبور به شرکت در یک ائتلاف می‌شوند چرا که آنها اپوزیسیون را انتخاب نمی‌کنند و قصد آنها از گذاشتن این شرط و شروط تقویت ائتلاف تاریخی با احزاب شیعه به امید تحقق حتی بخشی از خواسته‌هایشان است.

الشرق الاوسط در ادامه گزارش می‌افزاید: در مقابل و برخلاف تصورات محمد الکربولی، رئیس ائتلاف "الحل"، اثیل النجیفی، سیاستمدار سنی و عضو ائتلاف "القرار" و همچنین ندیم الجابری، نماینده پارلمان و از رهبران حزب فضیلت عراق، احزاب سنی نیز خارج از این معادله نیستند.

در همین راستا کربولی به الشرق الاوسط گفته که عرب‌های سنی تفاهمات خوبی با کردها دارند و ما رهبران شیعه را از این موضوع آگاه کردیم و احزاب سنی با طرفی ائتلاف می‌کنند که کردها با آنها ائتلاف کنند.

وی درباره احتمال تاثیر تصویب نتایج انتخابات بر توافقات کنونی و به تاخیر افتادن آن گفت: همه چیز در دو ماه به پایان خواهد رسید.

در همین راستا، النجیفی نیز می‌گوید که احزاب سنی با فراکسیون بزرگ شیعه ائتلاف کرده‌اند.

وی به الشرق الاوسط گفت: ما نمی‌خواهیم بار دیگر به سنگر فرقه‌گرایی برگردیم و معتقدیم که فراکسیون بزرگ شیعه است که نخست وزیر را انتخاب می‌کند و ما منتظر آن هستیم.

وی درباره روابط کردها با احزاب سنی نیز گفته که این روابط چارچوب مشخصی دارد و اختلافات آنها بسیار کم و قابل حل است.

از سوی دیگر، الجابری چشم‌انداز متفاوتی نسبت به ائتلاف شیعه و کردها دارد و می‌گوید که ائتلاف "شیعی و کردی" از سال ۲۰۰۳ تا به امروز، نقش مثبتی در دولت و جامعه نداشته است و این امر منجر به کاهش نقش سنی‌ها در معادلات سیاسی شده است. این ائتلاف بر پایه پیشینه تاریخی که اساس آن مظلومیت شیعه و کرد است بنا شده، اما در واقع یک ائتلاف شکننده به حساب می‌آید و به توافقات واقعی نمی‌انجامد و امروز دیگر تاثیرگذار نیست.

وی همچنین بر این عقیده است که حرکت به این سمت ضرر زیادی را به همراه خواهد داشت، چراکه این شیوه مثمر ثمر نیست و همانطور که در گذشته شکست خورده در آینده نیز با شکست مواجه خواهد شد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۱۲۸۹۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان