//
کدخبر: ۱۱۲۸۱۱ //
کارشناسان مقیم آمریکا:

کمپین اعمال فشار ترامپ علیه ایران بی نتیجه است

دو کارشناس ایرانی مقیم آمریکا اعلام کردند، کمپین اعمال فشار و تحریم های یکجانبه واشنگتن علیه ایران از حمایت سایر کشورها برخوردار نیست و تلاش دولت ها برای رهایی از این تحریم ها در بلندت مدت تلاش های واشنگتن را برای شکل گیری توافقنامه ای جدید تضعیف خواهد کرد.

کمپین اعمال فشار ترامپ علیه ایران بی نتیجه است
به گزارش فرتاک نیوز،

 'دینا اسفندیاری' عضو مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی و 'آریانه طباطبایی' عضو مرکز امنیت آمریکای نوین؛ در مقاله مشترک منتشر شده در مجله فارین افرز با اشاره به خروج ماه مه 'دونالد ترامپ' از توافقنامه هسته ای ایران و طرح 12 ماده ای 'مایک پمپئو' وزیر خارجه آمریکا در تشریح سیاست جدید تهاجمی آمریکا در قبال ایران به منظور جلوگیری از خروج این کشور از انزوا، نوشتند: دولت آمریکا بر این باور است که این راهبرد، ایران را به بازگشت به میز مذاکره و امضای توافقنامه ای بهتر و رفع نگرانی های ترامپ وادار می کند.

گرچه در حال حاضر، احیای اقتصادی ایران و برقراری رابطه با کشورهای غربی بعید به نظر می رسد اما، این به آن معنا نیست که طرح های دولت ترامپ عملی می شود.

سرمایه گذاری ایران برای مقابله با انزوای بین المللی از طریق ایجاد روابط عمیق تر با چین و روسیه، بخش مطلوب فعالیت های ایران در دو دهه اخیر بود. ایران، امروزه همزمان با شاخ و شانه کشیدن واشنگتن برای تشدید محدودیت ها، روابط با پکن را به عنوان کلیدی برای حفظ موقعیت محسوب می کند.

چین اعلام کرد که حتی اگر آمریکا ماه نوامبر برای قطع کامل فروش نفت ایران اقدام کند، احتمالا به خرید نفت از ایران ادامه می دهد. تعامل چین با ایران ممکن است راه خرید دیگران را هموار و به این ترتیب، کمپین فشار آمریکا علیه ایران را تضعیف کند.

نویسندگان مقاله در ادامه به تاریخچه روابط ایران و چین و شروع این رابطه در اوت 1978 ( 1357) و سفر رئیس حزب کمونیست چین به ایران، تداوم روابط دو کشور پس از سقوط حکومت پهلوی در سال 1979، نقش حیاتی پکن به عنوان شریک ایران پس از ماجرای گروگانگیری دیپلمات های آمریکایی در تهران و شروع روند انزوای ایران، جنگ عراق، کمک های تسلیحاتی پکن به ایران در این جنگ و به عهده گرفتن نقش بازیگر عمده در اقتصاد، سیاست خارجی و مسایل نظامی ایران در دهه های اخیر پرداختند و افزودند: در اواسط دهه 2000 که آمریکا و شرکایش با هدف مهار برنامه هسته ای ایران شروع به اعمال تحریم ها علیه این کشور کردند، پکن با کمک های اقتصادی به ایران درگیر تنگنای اقتصادی، برقراری کانال مستقیم با شورای امنیت سازمان ملل و حمایت نظامی، موجب تضعیف تلاش واشنگتن و شرکایش شد. روابط بین پکن و تهران به نفع دو کشور بود. موقعیت ایران در مناطق حساس خاورمیانه، آسیای جنوبی و میانه، اروپا و دسترسی به خلیج فارس و تنگه هرمز، ایران را برای چین، مهم و حایز اهمیت ساخته است.

چین با وجود حمایت از تحریم های ضد ایرانی سازمان ملل در سال 2010، به تعامل با ایران ادامه داد. البته، چین نمی خواهد که حمایتش از ایران به رابطه پکن با قدرت های غربی لطمه بزند.

با وجود آنکه روابط دو کشور همچنان مبتنی بر واقع گرایی بود، با گذشت زمان این رابطه شروع به سرد شدن کرد اما، ایران که در دوران تحریم های بین المللی برای تامین نیازهای مردم خود با مشکل مواجه بود، اغلب چاره ای جز رو آوردن به چین که در بازار ایران بی رقیب بود، نداشت.

اسفندیاری و طباطبایی با اشاره به لغو قرارداد شرکت ملی نفت چین در سال 2014 و تنوع تامین کنندگان و برقراری روابط سیاسی با دیگر کشورها به ویژه کشورهای اروپایی با شروع مذاکرات هسته ای، خاطر نشان کردند: مردم مایل به باز کردن در کشور به روی غرب بودند. با این وجود، بسیاری از ایرانی ها خواستار احتیاط شدند و از دولت خواستند در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات، روابط حسنه با چین را حفظ کنند. حوادث پس از آن ثابت کرد که حق با آنها بود. انتخاب ترامپ به ایران ثابت کرد که نمی تواند از چین فاصله بگیرد.

همزمان با فشار آمریکا برای خروج کشورها و شرکت ها از ایران و توقف واردات نفت از این کشور، تهران امیدوار است که پکن از ایران در مقابل ضربه شدید اقتصادی حمایت کند. در حال حاضر، چین در حال ارزیابی گزینه هایش است. از طرفی، چین نمی خواهد که به عنوان ناقض تحریم های آمریکا محسوب شود. چین در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری آسیب پذیر است. آمریکا نیز از تحقیق و تحریم های چینی مانند 'هواوی' به خاطر تعامل با تهران ابایی ندارد. با این وجود، ایران همچنان دلیلی برای امیدواری دارد.

کمپانی های بزرگ چینی همچنان در ایران فعالیت دارند و تصور می شود بسیاری از آنها جای شرکت های اروپایی را که از ایران خارج شوند، پر خواهند کرد. مشارکت و سرمایه گذاری کلان چینی ها در بخش راه آهن و انرژی ایران حاکی از آن است که ر.ابط اقتصادی چین و ایران حتی پس از اعمال تحریم های جدید دولت ترامپ علیه تهران ادامه خواهد داشت.

افزون بر این، پکن نقشی مهم در تضمین اجرای مفاد توافقنامه هسته ای ایران ایفا خواهد کرد. در حال حاضر، چین در انتظار طراحی دوباره راکتور آب سنگین اراک است و احتمالا راکتورهای آینده ایران را خواهد ساخت. به این ترتیب، چین نقش آفرینی بزرگ تر از روسیه در بخش هسته ای ایران خواهد شد و کار آمریکا برای منزوی کردن تهران را دشوارتر خواهد ساخت.

چین نفوذی بسیار در ایران دارد که با تضعیف توافقنامه هسته ای ایران بیشتر خواهد شد. اروپایی ها در حال حضر سرگرم مذاکره درباره ارایه بسته ای از مشوق ها برای ترغیب ایران به ادامه پایبندی به این توافقنامه هستند اما، توان اروپا برای ایستادن در برابر آمریکا محدود است و فاقد اراده سیاسی برای تضعیف تلاش های واشنگتن در زمینه انزوای ایران است.

حتی اگر ایران با اروپا مذاکره کند، تهران همچنان پکن را به عنوان حامی خود در برابر انزوای اعمال شده از سوی آمریکا محسوب می کند. تمایل چین برای ادامه تجارت با ایران مانع از تلاش های آمریکا برای انزوای این کشور خواهد شد و تاثیر آنها را در مقایسه با قبل بسیار محدود خواهد کرد. با توجه به اینکه ترامپ در حال اعمال تحریم های یکجانبه علیه ایران است، سایر کشورها با کمپین اعمال فشار رئیس جمهوری آمریکا علیه تهران همراه نیستند. از این رو، این کشورها شروع به یافتن راه هایی برای جلوگیری از اعمال تحریم های آمریکا بر داد وستدشان کردند و این امر در بلند مدت تلاش های آمریکا را برای شکل گیری توافقنامه ای جدید به شدت تضعیف خواهد کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۱۲۸۱۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان