//
کدخبر: ۱۱۰۱۶۲ //

احتمال پیوستن «حکمتیار» به جریان اپوزیسیون دولت در افغانستان

«گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی که از متحدین سیاسی اشرف غنی محسوب می‌شود در نشست رهبران احزاب اپوزیسیون در کابل حضور یافت.

 احتمال پیوستن «حکمتیار» به جریان اپوزیسیون دولت در افغانستان
به گزارش فرتاک نیوز،

شماری از رهبران احزاب سیاسی که اپوزیسیون دولت افغانستان محسوب می‌شوند برای بررسی روند انتخابات این کشور در کابل گردهم آمدند.

گفته می‌شود که در نشست اعضای اپوزیسیون دولت افغانستان در هتل «سرینا» در کابل، گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی نیز حضور یافته است.

«صلاح الدین ربانی» رهبر حزب جمعیت اسلامی «محمد محقق» معاون ریاست اجرایی و رهبر حزب وحدت مردم، «ضرار احمد مقبل» وزیر سابق خارجه افغانستان، «یونس قانونی» رئیس سابق پارلمان، «انوارالحق احدی» رئیس جبهه ملی نوین، «سید حامد گیلانی» رهبر حزب معاذ ملی و «باتور دوستم» رئیس حزب جنبش ملی اسلامی درباره انتخابات پارلمانی افغانستان بحث و گفت‌و کردند.

«بشیراحمد قاسانی» خبرنگار «تلویزیون یک» نیز نوشت: شماری از رهبران احزاب اپوزیسیون دولت افغانستان نشستی را در هتل «سرینا» برگزار کردند که «حکمتیار» رهبر حزب اسلامی نیز در آن حضور داشت.

گمانه‌زنی‌هایی وجود دارند که به دلیل عدم محبوبیت اشرف غنی و پیروزی اپوزیسیون دولت در انتخابات آینده ریاست جمهوری افغانستان حکمتیار نیز تغییر موضع داده و به دنبال تعامل با احزاب اپوزیسیون دولت افغانستان است.

حکمتیار در حالی به جمع احزاب اپوزیسیون دولت افغانستان پیوسته است که اشرف غنی در چند ماه اخیر چندین ملیون دلار برای تامین مصارف حکمتیار پرداخت کرده است. این در حالی است که اشرف غنی فرماندهان وابسته به سایر احزاب را به شدت سرکوب می‌کند اما شبه نظامیان حزب اسلامی بدون هیچ ممانعتی به فعالیت‌های مسلحانه خود ادامه می‌دهند.

رایزنی رهبران احزاب اپوزیسیون دولت افغانستان درباره انتخابات پارلمانی در حالی صورت می‌گیرد که دولت افغانستان به مهندسی انتخابات متهم است و ارگ ریاست جمهوری افغانستان نیز طرح مشترک احزاب سیاسی برای نظارت بر روند انتخابات را نپذیرفته است.

احزاب اپوزیسیون دولت افغانستان چند ماه پیش با ارائه طرحی به ارگ ریاست جمهوری افغانستان و پایان بخشیدن به نگرانی‌ها درباره تقلب احتمالی در انتخابات خواستار ایجاد «اتاق نظارت مشترک» در کمیسیون انتخابات افغانستان شدند.

کمیسیون انتخابات افغانستان هفته گذشته آمار ثبت نام کنندگان در روند ثبت نام رای دهندگان برای انتخابات پارلمانی این کشور را بیش از 9 ملیون نفر اعلام کرد که این موضوع نگرانی نهادهای دیدبان بر روند انتخابات و احزاب سیاسی افغانستان را برانگیخته است.

زیرا با وجود اینکه زمان در نظر گرفته شده برای ثبت نام رای دهندگان تقریبا پایان یافته است حدود نیمی از مراکز ثبت نام رای دهندگان به دلیل ناامنی مسدود مانده و در شهرهای بزرگ افغانستان نیز این روند با استقابل کمرنگ مردم روبرو شده است.

این در حالی است که دولت افغانستان از سوی نهادهای ناظر بر انتخابات و احزاب سیاسی به تلاش برای مهندسی انتخابات به نفع اقوام پشتون متهم است.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۱۰۱۶۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان