//
کدخبر: ۱۰۸۸۴۵ //

وزیر خارجه انگلیس استعفا کرد

دفتر نخست وزیری انگلیس روز دوشنبه اعلام کرد بوریس جانسون وزیر امور خارجه این کشور استعفا کرده است.

 وزیر خارجه انگلیس استعفا کرد
به گزارش فرتاک نیوز،

 در بیانیه دفتر نخست وزیری انگلیس آمده است که «ترزا می» با در خواست استعفای جانسون موافقت کرده و جانشین او به زودی تعیین خواهد شد.

این دومین استعفا در کابینه انگلیس ظرف 24 ساعت گذشته و در اعتراض به برنامه «می» درباره خروج از اتحادیه اروپا به شمار می رود.

نخست‌وزیر انگلیس جمعه گذشته پس از قانونی شدن لایحه خروج از اتحادیه اروپا در نشستی با اعضای کابینه خود، برنامه دولت را برای خروج از اتحادیه اروپا تشریح کرد.

او پس از پایان این جلسه که 12 ساعت به طول انجامید اعلام کرد که به توافقی جمعی بر مبنای رابطه آتی لندن در دوران پسابرگزیت با اتحادیه اروپا دست‌یافته است.

بر اساس این طرح پیشنهادی، انگلیس همچنان به‌طور مؤثری با قواعد اتحادیه اروپا پیوستگی خواهد داشت و راه‌حل‌هایی را برای دوره پسابرگزیت پیشنهاد کرده است که این کشور همچنان از مزایای اقتصادی اتحادیه اروپا بهره‌مند شود.

با این‌حال اخبار منتشرشده از این نشست، نسبت به شکاف عمیق میان اعضای کابینه و شکننده بودن توافق صورت گرفته حکایت دارد. بر اساس گزارش‌ها، جانسون گفته بود که طرح پیشنهادی نخست‌وزیر «یک جنس کثیف جلا داده‌ شده است». او در کنار سایر چهره های طرفدار خروج سخت از اتحادیه اروپا خواستار قطع تمام وابستگی‌های این کشور به نهادهای اروپایی و بازتعریف آن در چارچوب همکاری‌های مستقل میان دو طرف است.

دیوید دیویس وزیر پیشین برگزیت، اولین عضو کابینه دولت «می» بود که دیشب (یکشنبه) از سمت خود کناره گیری کرد.

او که از سال 2016 میلادی، پس از رأی تاریخی مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا، وزارت برگزیت و ریاست مذاکرات با طرف‌های اروپایی را بر عهده داشت، در متن استعفای خود نوشت که طی یک سال گذشته با مجموعه‌ای از سیاست‌های دولت انگلیس درباره خروج از اتحادیه اروپا مخالفت بود، اما در مقابل تصمیم جمعی تسلیم شده است .

وی با یادآوری این مطلب که یکی از وعده‌های اصلی حزب محافظه‌کار در انتخابات پارلمانی، خروج از بازار مشترک و اتحادیه گمرکی اتحادیه اروپا بود، تصریح کرد که با طرح پیشنهادی دولت «می»، تحقق این امر دور از انتظار به نظر می‌رسد.

دیویس افزود: روند کنونی سیاست برگزیت در بهترین حالت ما را در موقعیت ضعیفی برای مذاکره قرار می‌دهد و توهم کنترل تحولات از سوی پارلمان را محقق می‌سازد.

نخست وزیر انگلیس در نامه ای با دلخوری عنوان کرد که او درست زمانی استعفا داد که این کشور کمتر از هشت ماه دیگر رسما از اتحادیه اروپا جدا می شود. بنا بر اعلام دولت انگلیس، این کشور در ماه مارس (اسفند / فروردین) آینده از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۰۸۸۴۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان