//
کدخبر: ۱۰۷۵۶۰ //

جرم بین المللی آمریکا؛ آزمونی دشوار برای اروپا

بدعهدی دولت آمریکا با تلاش برای ایجاد ائتلاف به منظور اعمال فشار بر ایران از طریق تحریم در حال تکمیل شدن است که این اقدام درحقیقت جرمی بین المللی است که کشورها به ویژه اروپایی ها را درمقابل آزمونی بزرگ قرار داده تا نشان دهند چه رفتاری درقبال تعهدات جهانی خود دارند.

 جرم بین المللی آمریکا؛ آزمونی دشوار برای اروپا
به گزارش فرتاک نیوز،

دولت آمریکا همواره تمایلات فرامرزی بسیاری دارد و تلاش می کند خواسته های خود را به دیگر کشورها دیکته کند، ایجاد بحران، راه اندازی جنگ های نیابتی، تحریم، جنگ اقتصادی و امثال این موارد اقداماتی هستند که واشنگتن برای تحقق خواسته های خود طراحی و اجرا می کند.

این بار کاخ سفید در مقابل یک معاهده بین المللی قرار گرفته که نوع رفتار کشورهای عضو در آن اعتبار و شخصیت جهانی آنها را به نمایش می گذارد و پایبندی به امضایی که پای این معاهده ثبت کرده اند معیاری برای سنجش تعهدات جهانی آنان خواهد بود.

آمریکا تصور می کرد با خروج از برجام، جمهوری اسلامی ایران نیز اقدامی مشابه را انجام خواهد داد اما دولت ایران با تدبیر فضای بین المللی را در خصوص تداوم برجام بدون حضور آمریکا مدیریت می کند و به همه طرف ها اعلام کرده تا زمانی که آنها به تعهدات خود پایبند باشند و منافع ایران از این معاهده بین المللی را تامین کنند، در برجام باقی می ماند.

انتظار جمهوری اسلامی ایران از کشورهای اروپایی نیز تضمین منافع ایران در قالب این معاهده و اجرای کامل آن است تا پایبندی تهران به برجام ادامه یابد و در این صورت است که منافع همه کشورهای منطقه و جهان نیز تامین خواهد شد.

ایران و اروپا منافع مشترکی دارند که روابط خود را برای دستیابی به این منافع ادامه می دهند و تامین منافع دو طرف متضمن صلح و امنیت منطقه و جهانی نیز خواهد بود.

سفر رییس جمهوری به کشورهای سوئیس و اتریش نیز نشان داد گرچه کاخ سفید تلاش می کند که ائتلافی جهانی علیه ایران اسلامی را شکل داده و تمایلات فرامرزی خود را به اجرا درآورد اما بسیاری از کشورهای اروپایی تصمیم گرفته اند که شخصیتی مستقل از واشنگتن ارائه کرده و با این جرم بین المللی همراه نشوند.

رییس جمهوری نیز در جریان سفر به اتریش برجام را توافق مهم بین المللی، چندجانبه و در راستای افزایش اعتماد جهانی، رفع تحریم ها و توسعه روابط اقتصادی ایران با جهان دانست و با تقبیح اقدام آمریکا در اعمال یکجانبه گرایی و خروج یک طرفه از این توافق، بیان داشت: ملت ایران در برابر اقدامات غیرقانونی آمریکا مقاومت کرده و اجازه نخواهد داد سیاست های آن کشور بر روابط تهران با جهان اثر بگذارد.

رییس جمهوری با بیان اینکه امروز از اتحادیه اروپا انتظار می‌رود با صراحت بیشتری یکجانبه گرایی دولت آمریکا را محکوم کند، خاطرنشان کرد: فرامرزی بودن تمایلات رییس یک کشور در دنیای امروز پذیرفتنی نیست و همه کشورها برای حفظ استقلال و هویت خود باید در برابر این اقدامات آمریکا ایستادگی کنند.

ادعای مضحک دولتمردان آمریکا مبنی بر اینکه هدفشان از اعمال تحریم فشار بر مردم ایران و تغییر نظام نیست و می خواهند سیاست های ایران تغییر کند، بیهوده و باطل است زیرا این تحریم ها به قصد فلج کردن زندگی مردم طراحی شده است.

با این وجود همانگونه که در 40 سال گذشته فشارها، تهدیدها و تحریم های آمریکا علیه ملت ایران نتیجه برای حکام مستبد کاخ سفید نداشته، این بار نیز با همراهی دولت و ملت این توطئه خنثی شده و ایران اسلامی با عزت و سربلندی از این گردنه عبور خواهد کرد.

رییس جمهوری ایران در همایش فعالان اقتصادی و تجار ایران و اتریش نیز در این باره گفت: تحریم های آمریکا، ایجاد مشکل برای زندگی مردم ایران و جرم بین المللی است.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی امروز در برهه‌ای هستیم که اراده‌های مستحکم دو دولت و دو ملت علیه قدرت‌هایی که می‌خواهند جامعه انسانی را از حقوق حقه خودشان محروم کنند، قرار گرفته است.

رییس جمهوری با بیان اینکه در شرایطی هستیم که دو کشور و دو ملت تصمیم دارند توافق هسته‌ای و برجام که مذاکرات اصلی آن در کشور سوئیس و اتریش صورت گرفت را پابرجا نگه دارند، یادآورشد: امروز با چند مسأله مواجه هستیم؛ مسأله اول یکجانبه‌گرایی و آنهایی هستند که معتقدند دیگر کشورها و سرمایه‌گذاران و تجار ، باید به قانون آنها احترام بگذارند و این به آن معناست که به قانون کشور و اراده خودشان احترام نگذاشته و منافع ملی خود را کنار بگذارند و به فکر منافع ملی کشور دیگری باشند.

روحانی افزود: امروز که قدرت هایی می خواهند انسان ها را از حقوق و منافع ملی خود محروم کنند، بر عهده ماست که در برابر بی قانونی و یکجانبه گرایی بایستیم و در برابر فشارها تسلیم نشویم.

روحانی با اشاره به اینکه ظاهر روابط اقتصادی و تجاری یک روابطی است بر مبنای سود، منفعت و مقررات اقتصادی، اما در واقع روابط تجاری و اقتصادی، یک روابط انسانی و نوع‌دوستانه است، تاکید کرد: اساس تجارت و سرمایه‌گذاری خدمت به رفاه مردم و در دسترس قرار دادن کالا در اختیار مردم با شرایطی سهل‌تر است و آنکه با روابط اقتصادی مبارزه می کند؛ با خواست، رفاه و زندگی ملتها مقابله می کند.

رییس جمهوری تحریم آمریکا علیه ایران را تحریم علیه ملت ایران، ایجاد مشکل برای زندگی و رفاه مردم و سهولت دسترسی مردم به کالای مورد نظرشان برشمرد و تصریح کرد: این اقدام دولت آمریکا اگر در چارچوب مقررات و قوانین بین‌المللی نباشد یک نوع جرم، ظلم و تجاوز به حقوق ملت‌هاست.

روحانی با بیان اینکه امروز گروه یا دولتی می‌خواهند حقوقی را که ملت‌ها باید در چارچوب مقررات بین‌المللی داشته باشند، تضییع کنند، گفت: برجام را با 6 کشور و از جمله آمریکا منعقد کردیم و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وظیفه نظارت و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل وظیفه حمایت از آن را دارند.

با این وجود همانطور که مسئولان جمهوری اسلامی ایران تاکید کردند، ملت ایران در برابر اقدامات غیرقانونی آمریکا مقاومت کرده و اجازه نخواهد داد سیاست های آن کشور بر روابط تهران با جهان اثر بگذارد زیرا همانطور که رییس جمهوری تاکید کرد برجام حاصل 12 سال مذاکرات سخت بود که اگر از اعتبار بیافتد، دیپلماسی بی اعتبار می شود.

جمهوری اسلامی ایران اکنون منتظر بسته پیشنهادی و اجرایی اروپا برای حفظ برجام است

روحانی در نشست مشترک هیات های عالیرتبه ایران و اتریش که با حضور صدراعظم این کشور برگزار شد، با اشاره به اینکه پس از اجرای برجام مسئولین و فعالان اقتصادی دو کشور نشست ها و تعاملات خوبی داشته اند، افزود: در نتیجه این تعاملات قراردادها و توافقات خوبی بین ایران و اتریش به امضا رسید و روابط اقتصادی تهران - وین را به شکل مطلوبی گسترش داد و تعمیق بخشید.

رییس جمهوری با اشاره به مذاکرات و همکاری های ایران و اتریش در حوزه انرژی اظهار داشت: مهم است که دولت اتریش از فعالیت شرکت های خود با ایران حمایت کند.

وی تصریح کرد: اقدام خلاف قانون دولت آمریکا در خروج از برجام نباید زمینه ای برای نادیده گرفتن حقوق ملت ها در روابط دو و یا چند جانبه شود. برجام دستاورد همه ما و جامعه جهانی است. این توافق به نفع اقتصاد، ثبات و امنیت منطقه و جهان و الگویی برای حل مسائل پیچیده از طریق گفت وگو است.

روحانی تصریح کرد: اگر اتحادیه اروپا بتواند جای خالی تعهدات آمریکا در برجام را پر کند، ایران در برجام خواهد ماند.

روحانی گفت : قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل به عنوان سند پشتیبان برجام تاکید دارد که هیچ کدام از کشورهای طرف برجام نباید اقدامی خلاف مفاد این توافق انجام دهند.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: اینکه آمریکایی ها مدعی شده اند، صادرات نفت ایران را به صفر می رسانند، بی فکر سخن گفته اند و نشان می دهد به عواقب آن فکر نکرده اند. ملت ایران همواره نشان داده که در برابر تهدید منافع ملی خود بسیار محکم ایستادگی خواهد کرد.

فن دربلن رییس‌ جمهوری اتریش نیز با اشاره به اینکه کشورش با تحریم‌های آمریکا علیه ایران مخالف است، گفت: اتریش از اینکه آمریکا از برجام خارج شد، افسوس می‌خورد. ما همچنین مخالف تحریم‌های آمریکا علیه ایران هستیم. مخصوصا تحریم‌های ثانویه علیه ایران که اتریش را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. ما باور داریم این تحریم‌های ثانویه، به دلیل ماهیت فرا مرزی که دارند، قوانین بین‌المللی را نقض می‌کنند.

وی اضافه کرد که کمیسیون اروپا از این دیدگاه (مخالفت با تحریم‌های برجامی آمریکا علیه ایران) حمایت می‌کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۰۷۵۶۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان