//
کدخبر: ۱۰۷۰۹۶ //

مودی بر سر دوراهی ایران و آمریکا

یک رسانه هندی با اشاره به درخواست جدید آمریکا از هند برای قطع واردات نفت ایران و همچنین اهمیت بالای روابط با این کشور نوشت: این فشارها 'نارندرا مودی' نخست وزیر هند را در شرایط سختی برای تصمیم گیری قرار داده است.

 مودی بر سر دوراهی ایران و آمریکا
به گزارش فرتاک نیوز،

 سایت خبری اوپیندیا'در گزارشی خاطرنشان کرد: 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا با عمل به وعده های انتخاباتی خود ماه گذشته از توافق هسته ای ایران که در سال 2015 امضا شده بود، خارج شد.

این توافق به روسیه، چین، فرانسه، آلمان، انگلیس، اتحادیه اروپا و حتی آمریکا کمک کرده بود تا تحریم های اقتصادی ایران را لغو کنند.

اکنون آمریکا اعلام کرده چهارم نوامبر (13آبان) بار دیگر تحریم ها علیه ایران را اجرایی می کند.

این تصمیم آمریکا بسیاری از کشورهای جهان ازجمله هند را آشفته کرده است . آمریکا یک روش جدید برای مجبور کردن کشورها به پیروی از تحریم های این کشور معرفی کرده است.

به نوشته این تارنما 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا سال گذشته قانونی به نام 'مبارزه با مخالفان آمریکا از طریق تحریم' یا 'کاتسا' امضا کرد که بر اساس آن روسیه، ایران و کره شمالی شامل تحریم های آمریکا شدند. بند 231 'کاتسا' کشورهایی که قرادادهای مهم با بخش های دفاعی و امنیت روسی دارند را واجد شرایط برای تحریم شدن از سوی آمریکا می کند.

دربخش دیگری از این گزارش آمده است کاهش خرید نفت ایران از سوی هند باعث افزایش هزینه واردات نفت و تورم در این کشور خواهد شد. از آنجا که آمریکا بر بیمه و مسیر های بانکی و پرداختی حاکمیت انحصاری دارد، دور زدن آنها مشکل خواهد بود.

هند تا پیش از سال 2005 ،سالانه بین 12 تا 14 میلیارد دلار نفت از ایران وارد می کرد که با امضای توافقنامه اتمی غیر نظامی بین واشنگتن و دهلی نو باعث شد که این کشور بیشتر تحت تاثیر سیاست های آمریکا قرار گیرد.

در ادامه این مطلب آمده است وزارت خزانه داری آمریکا با مسدود کردن کانال های انتقال پول مانع از پرداخت پول نفت خریداری شده به ایران شد. هند مجبور شد پول نفت خریداری شده از ایران را به بانکی در ترکیه منتقل و این کشور نیز با تبدیل پول به طلا آن را به ایران انتقال می داد.

دهلی نو در سال 2012 برای پرداخت پول ایران با استفاده از ارز روپیه به توافق رسید.پس از امضای برجام روابط تجاری میان ایران و هند بار دیگر به وضعیت پیش از سال 2012 بازگشت. هند همچنین تصمیم گرفت 6.5 میلیارد دلار پول نفت که به دلیل تحریم ها بلوکه شده بود را به ایران پرداخت کند.

دولت مودی پروژه متوقف شده بندر چابهار را بار دیگر احیا کرد. وزرای کابینه او به صورت مکرر با سفر به ایران متعهد به سرمایه گذاری و انجام پروژه های مشترک در این کشور شدند.

ایران نیز حق اکتشاف میدان گازی فرزاد ب را به شرکت او ان جی سی هند واگذار کرد.

فضای دوستانه میان هند و ایران در ماه فوریه سال جاری زمانی که حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به هند سفر کرد از همیشه صمیمی تر شد.

هند اعلام کرد در سال مالی 2018-19 واردات نفت از ایران را دو برابر افزایش می دهد .

ایران نیز در مقابل اعلام کرد که هزینه انتقال نفت را در هر بشکه یک دلار کاهش می دهد.

از سوی دیگر هند متعهد شد واردات نفت خود از ایران را تا 500 هزار بشکه نفت خام در روز افزایش دهد.

اما اکنون تحریم های جدید آمریکا مطرح شده هرچند که 'سوشما سواراج' وزیر امور خارجه هند اعلام کرده که دهلی نو تنها از تحریم های سازمان ملل حمایت خواهد کرد، اما حرف زدن بسیار آسان تر از عمل کردن است.

در صورت پیروی نکردن هند از تحریم های آمریکا، تجارت دوجانبه با این کشور به ارزش 140 میلیارد دلار و 31 میلیارد دلار مازاد تجاری هند به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد.

در صورت پیروی هند از خواسته آمریکا، پروژه چابهار که می تواند میلیون ها دلار هزینه تجارت هند را کاهش و روابط این کشور با افغانستان را گسترش دهد، کمرنگ می شود.

از سوی دیگر خروج هند از ایران می تواند فضای مناسبی برای افزایش نفوذ چین در ایران فراهم کند. هند امیدوار به موضع فرانسه، انگلیس و آلمان برای اعلام نارضایتی از ترامپ وعمل برای حفظ برجام است .

به نظر می رسد هند برای گسترش روابط دفاعی خود با روسیه که با رفتار خصمانه مشابهی از سوی آمریکا مواجه شده است، مصمم می باشد.

تهدیدات و فشارهای واشنگتن بر روی دهلی نو می تواند هرچه بیشتر هند را به سوی روسیه و چین بکشاند. روابط هند و آمریکا از زمان روی کارامدن ترامپ نسبت به دوره های قبل کاهش یافته است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۰۷۰۹۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان