//
کدخبر: ۱۰۵۰۷۵ //

ملکه انگلیس لایحه برگزیت را تائید کرد

رئیس مجلس انگلیس روز سه‌شنبه اعلام کرد که لایحه خروج این کشور از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت به تائید ملکه الیزابت دوم رسیده و بدین ترتیب گام اصلی برای عملی شدن این هدف برداشته شد.

 ملکه انگلیس لایحه برگزیت را تائید کرد
به گزارش فرتاک نیوز،

این لایحه جنجالی چهارشنبه گذشته پس از چند ماه بحث و بررسی از سوی مجالس عوام و اعیان به تصویب رسید.

مجلس اعیان تهدید کرده بود این لایحه را تصویب نخواهد کرد مگر آنکه با درج متممی به پارلمان اجازه دهد در خصوص اجرای برگزیت «رأی معنادار» داشته باشد.

لرد هیلشام در این متمم پیشنهاد کرده بود 30 نوامبر (9 آذر) به‌عنوان آخرین‌مهلت دولت برای ارائه توافق نهایی برگزیت تعیین شود و در غیر این صورت نمایندگان مجلس راهبرد برگزیت را به دولت تکلیف خواهند کرد.

برابر متممی که آذرماه گذشته به لایحه برگزیت وارد شد، دولت انگلیس باید توافق نهایی با اتحادیه اروپا را در پارلمان این کشور به رأی بگذارد، اما نتیجه رأی‌گیری تأثیری بر اجرای آن توسط دولت نخواهد داشت.

در آخرین رأی‌گیری صورت گرفته 319 تن از قانونگذاران انگلیسی در مقابل 303 تن دیگر به اصلاحیه مجلس اعیان رأی مخالف داده و لایحه را برای شور بیشتر به مجلس اعیان ارجاع دادند.

با این‌حال بارونس اوانز رئیس مجلس اعیان اظهار کرد که لایحه برگزیت زیاد مورد بحث و بررسی قرار گرفته و اکنون مجلس اعیان وظیفه دارد، دیدگاه مجلس عوام را تائید کند و بدین ترتیب بدون رأی‌گیری تصویب و برای تائید نهایی ملکه انگلیس ارسال شد.

کمتر از یک سال دیگر انگلیس از اتحادیه اروپا خارج می‌شود و مذاکرات درباره آینده روابط میان دو طرف جریان دارد.

چندی پیش دولت انگلیس امیدوار بود بتواند با حفظ برخی مزایای عضویت در اتحادیه اروپا، با روشی ملایم‌تر آن را ترک کند که اصطلاحاً به «سافت برگزیت» مشهور شد، اما به نظر می‌رسد چشم‌انداز چنین توافقی هر ‌روز تیره‌تر می‌شود.

به‌تازگی وزرای کابینه دولت ترزا می ازجمله لیام فاکس و دیوید دیویس اظهار کرده اند که آماده ترک اتحادیه اروپا حتی بدون هیچ توافقی هستند.

شنبه گذشته نیز دست‌کم 100 هزار نفر از مخالفان برگزیت در اعتراض به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در مرکز لندن راهپیمایی کردند و خواستار برگزاری همه‌پرسی درباره آن شدند.

همچنین نظرسنجی‌ها نشانگر تمایل بیشتر انگلیسی‌ها به ماندن در اتحادیه اروپا و نارضایتی از عملکرد دولت ترزا می در این زمینه است.

بنا بر اعلام دولت انگلیس، این کشور رسماً ماه مارس (اسفند / فروردین) از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد و دو طرف تلاش می‌کنند تا ماه اکتبر (مهر/آبان) آینده درباره توافق برگزیت به تفاهم دست یابند.

دونالد توسک رئیس شورای اروپا نیز دیروز با نخست‌وزیر انگلیس در لندن دیدار و درباره روند این مذاکرات و آینده همکاری‌های پسا برگزیت بین دو طرف گفت‌وگو کرد. ترزا می نیز گفته است، به‌زودی جزئیات راهبرد دولت انگلیس درباره خروج از اتحادیه اروپا را منتشر خواهد کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۰۵۰۷۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان