//
کدخبر: ۱۰۳۸۳۴ //

اعلام آمادگی «حماس» برای حصول توافق تبادل اسرا

جنبش حماس به طرف مصری ابلاغ کرده است که برای دستیابی به یک توافق نهایی درباره تبادل اسرا و احداث بندر و فرودگاه برای نوار غزه، آمادگی دارد.

اعلام آمادگی «حماس» برای حصول توافق تبادل اسرا
به گزارش فرتاک نیوز،

جنبش حماس به قاهره ابلاغ کرد که آماده توافق بر سر یک سند فراگیر شامل پرونده تبادل سربازان اسیر اسرائیلی و احداث بندر و فرودگاه ویژه نوار غزه است.

«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس اواخر ماه فروردین نیز اعلام کرده بود که این جنبش برای حصول توافق تبادل اسرا از طریق یک میانجی (طرف سوم) آماده است.

روزنامه لبنانی «الاخبار» با انتشار این خبر طی یک گزارش نوشت: از سوی دیگر، قاهره هنوز هیچ تعهدی در قبال رفع تحریم‌های تشکیلات خودگردان علیه غزه ارائه نکرده اما در عین حال وعده داده که با طرف‌های عربی (بدون اشاره به هویت این طرف‌ها به استثنای امارات)، درباره مسئله آغاز اجرای طرح‌های بشردوستانه برای کمک به ساکنان نوار غزه، در تماس مستمر است.

بر اساس این گزارش، نقطه اختلاف اساسی این است که مصر از نزدیکی حماس به ایران ناراضی است. به ویژه که  راهپیمایی‌های روز بازگشت در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان تحت عنوان (روز جهانی قدس) برگزار شد و به اعتقاد مصری‌ها، این اقدام میزان نزدیکی حماس به ایران را بیان می‌کند زیرا این راهپیمایی‌ها از سوی ایران حمایت می‌شوند. این مسئله با دیدگاه اسرائیلی‌ها همخوانی دارد.

این روزنامه لبنانی در ادامه تاکید کرد: وعده‌های مصر درباره بهبود اوضاع اقتصادی تکرار می‌شود اما در داخل حماس این اعتقاد وجود داد که مصر تا به این لحظه، طرح کاملی به ویژه در پرونده‌های آشتی، توقف تحریم‌های اعمال شده از سوی تشکیلات خودگردان، افراد ربوده شده و برق ارائه نکرده است.

بر اساس این اطلاعات، مصری‌ها می‌گویند که آنها به تدریج بر اساس پیشنهادهای ارائه شده از سوی سازمان ملل عمل کره‌اند اما مانع اصلی در دو مسئله است. اول اینکه رام الله هنوز هرگونه ارائه تسهیلات به غزه را رد می‌کند زیرا آن را مقدمه تشکیل دولت در غزه می‌داند و دوم اینکه، اسرائیل با وجود نشست‌های وزارتی اخیر در تل‌آویو، هنوز تصمیم مشخصی درباره غزه اتخاذ نگرفته است و این مسئله در سایه مخالفت «آویگدور لیبرمن»  وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که هرگونه بهبود شرایط بدون گرفتن بهای آن را رد می‌کند، تشدید می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۰۳۸۳۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان