//
کدخبر: ۱۰۱۱۲۸ //

ترامپ و اون، برندگان امسال نوبل صلح؟!

آیا نشست تاریخی سنگاپور آنقدر ارزشمند است که به جایزه صلح نوبل به کیم جونگ اون و دونالد ترامپ برسد؟ کارشناسان می‌گویند، شاید، اما هنوز برای ارزیابی آن زود است.

ترامپ و اون، برندگان امسال نوبل صلح؟!
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از خبرگزاری فرانسه، برخی از مفسران و سیاستمداران پیشنهاد دادند تا جایزه صلح نوبل به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون،‌ رهبر کره‌شمالی بابت تلاش‌هایشان برسد. اما کارشناسان می‌گویند دستیابی آنها به این جایزه، دست‌کم برای الان، بسیار زود است. به گفته آنها، زمان و خصوصیات شخصی علیه هر دو رهبر است.

ترامپ با خروج ناگهانی از توافق هسته‌ای ایران دیپلماسی بین‌المللی را در شوک فرو برد، در حالی که رهبر کره‌شمالی در نقض‌های مکرر حقوق بشری همدست است و بعد این سوال به وجود می‌آید که آیا تلاش آنها مثمرثمر است یا خیر. دیپلماسی خلع سلاح به صورت بالقوه مملو از خطر، پیچیده و طولانی است.

آسله اسوین، تاریخدانی که متخصص صلح نوبل است، درباره چشم‌انداز اعطای نوبل به کیم و ترامپ می‌گوید: هنوز خیلی زود است. اما اگر این توافق به خلع سلاح واقعی در شبه جزیره کره ختم شود، عدم اعطای جایزه به آنها بسیار سخت می‌شود. شرایط سختی خواهد بود اما این در گذشته هم رخ داده است و افرادی با گذشته بسیار پر خشونت جایزه صلح نوبل گرفته‌اند.

حتی پیش از نشست سنگاپور، چندین تن ازجمله مون جائه-این رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی، جیمی کارتر رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا و بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس تاکید کردند که ترامپ "شایسته" دریافت نوبل خواهد شد. ۱۸ جمهوری‌خواه آمریکایی هم ترامپ را بابت کار خستگی‌ناپذیر برای "برقراری صلح در جهان"، نامزد جایزه سال ۲۰۱۹ کردند.

با این حال ۱۰ سال پس از اعطای جایزه صلح نوبل به باراک اوباما که آن زمان تازه به ریاست جمهوری آمریکا رسیده بود و انتقادهای گسترده‌ای که آن را اقدامی بسیار عجولانه و زودهنگام دانستند، کمیته نوبل دیگر نمی‌خواهد اشتباهات گذشته را تکرار کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۰۱۱۲۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان