//
کدخبر: ۱۰۰۶۲۳ //

اعضای کمیسیون جدید عالی انتخابات عراق معرفی شد

شورای عالی قضایی به عنوان عالی ترین مرجع قضایی در عراق در پی انحلال کمیسیون پیشین از سوی پارلمان این کشور و در آستانه بازشماری آرا، روز دوشنبه رییس و اعضای جدید کمیسیون مستقل عالی انتخابات عراق را معرفی کرد.

 اعضای کمیسیون جدید عالی انتخابات عراق معرفی شد
به گزارش فرتاک نیوز،

' عبدالستار بیرقدار ' سخنگوی این شورا با صدور بیانیه ای اعلام کرد کرد که در جریان نشست امروز قضات معرفی شده برای تحویل گرفتن مسوولیت کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق، رییس و معاون او و مسوولان هر حوزه انتخابیه معرفی شدند.

وی در بیانیه مزبور افزود که این جلسه در مقر شورای عالی قضایی در منطقه امنیتی سبز برگزار شد و این مسوولان جدید به علاوه سخنگوی جدید کمیسیون معرفی شدند.

در بخش دیگری از بیانیه بیرقدار آمده است، شورای عالی قضایی عراق همچنین از شورای قضایی اقلیم کردستان عراق خواسته است که سه تن از قضات خود را برای تحویل گرفتن مسوولیت حوزه های انتخابیه اربیل، سلیمانیه و دهوک معرفی کند.

در این بیانیه به اسم اعضای جدید کمیسیون عالی انتخابات عراق اشاره ای نشده است.

اقدام شورای عالی قضایی عراق در ادامه مدیریت تنش های انتخاباتی گسترده و عمل به اصلاحات قانونی است که پارلمان عراق چهارشنبه گذشته تصویب کرد.

به موجب این اصلاحات قانونی، اعضای کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق برکنار شده و مسوولیت اداره کمیسیون و شمارش دستی آراء انتخابات بحث برانگیز پارلمان عراق، به عهده شورای عالی قضایی عراق گذاشته شده است.

در پی چهارمین دوره انتخابات 22 اردیبهشت ماه گذشته پارلمان عراق، تعدادی از احزاب و رهبران سیاسی عراق معتقد به دستکاری آراء مردمی شدند و برهمین اساس پارلمان در چهارشنبه گذشته خواستار شمارش دستی آراء به جای شمارش الکترونیکی شد.

در حالی که قرار بود تا اواخر هفته جاری شمارش دستی شروع شود، روز گذشته (یکشنبه) یکی از مراکز نگهداری صندوق های رای در بغداد به آتش کشید شد و اکنون این نگرانی وجود دارد که مراکز دیگری نیز به آتش کشیده شده تا جلوی شمارش دستی آراء گرفته شود.

با وجود تصمیم شورای عالی قضایی به معرفی مسوولان جدید کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق اما هنوز معلوم نیست که اعضای سابق کمیسیون به این تصمیم گردن نهند.

اعضای سابق در جریان اعزامی هیاتی از قضات به مقر کمیسیون برای تحویل گرفتن مسوولیت ها در اواخر هفته گذشته، به آنها اجازه ورود به داخل کمیسیون را نداده و با آنها درگیر شده بودند.

اعضای سابق کمیسیون عالی مستقل انتخابات، تصمیمات اخیر پارلمان عراق در خصوص برکناری اعضا و درخواست شمارش دستی را غیرقانونی دانسته و گفته اند که براساس قانون انتخابات تنها طرف رسیدگی به شکایت ها و اشکالات خود کمیسیون است و پارلمان در آن صلاحیتی ندارد.

در مقابل پارلمان عراق خود را نماینده مردم می داند و معتقد است که در دفاع از حقوق مردم می تواند در این قضیه مداخله کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۰۰۶۲۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان