//
کدخبر: ۲۱۴۴۳۷ //

درآمدزایی نجومی با لباس فرم!

انگار همه چیزمان باید به همه چیزمان بیاید. نمونه اش همین لباس فرم دانش آموزان است که بار مالی مضاعفی را به خانواده ها تحمیل می کند و ما عین خیالمان نیست که قدرت خرید مردم 80 درصد تنزل یافته است

درآمدزایی نجومی با لباس فرم!

به گزارش برنا از ایلام ؛انگار همه چیزمان باید به همه چیزمان بیاید. نمونه اش همین لباس فرم دانش آموزان است که بار مالی مضاعفی را به خانواده ها تحمیل می کند و ما عین خیالمان نیست که قدرت خرید مردم ۸۰ درصد تنزل یافته است، اما فارغ از کسری بودجه خانوارها، آنچه باید برای نظام آموزشی مهم باشد، فرم یک شکل و یکدست لباس نیست بلکه تحول ساختاری در امر آموزش است.

گویا مسئولان ذی‌ربط مسیر را اشتباه طی کرده اند، آن هم در این بزنگاه حساس که خیلی از خانوارها برای مدیریت هزینه های خویش مانده اند، آنگاه با چه تدبیری به درآمدزایی و گردش مالی آموزش و پرورش از طریق فروش لباس فرم می اندیشند؟ لباس هایی که بر تن حدود ۱۵ میلیون دانش آموز می رود و نکته عجیب تر آنکه خیاط ها و دوزندگان رسمی اتحادیه از این گردش مالی بی نصیب می مانند. حال آنکه به روایت سید هادی دلبری، معاون هماهنگی، اقتصادی و نظارت بر امور استان‌های سازمان دانش آموزی، «این سازمان تاکنون ریالی از استان‌ها بابت درصد فروش لباس فرم دانش آموزان اخذ نکرده است.»

*گردش مالی هزار میلیاردی؟

دلبری در گفت و گو با «ایسنا» و در پاسخ به اینکه گفته شده درآمد سازمان دانش آموزی از محل لباس فرم مدارس در سال جاری به بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان می‌رسد، عنوان کرده است: «حداقل در تهران و بیش از ۲۰ استان دیگر، ریالی بابت فرآیند ساماندهی، فعالیت سامانه و نیروی انسانی دریافت نکرده‌ایم و این امر کاملا رایگان بوده است.» وی ادامه داد: «لباس فرم دانش آموزی در سال‌های گذشته متولی خاصی نداشت و ما تلاش کردیم تا از دغدغه مدیران بکاهیم. اخذ این وجوهات صحت ندارد و مشخص نیست رقم ۲۰۰ میلیارد تومان از کجا آمده است. این در حالی است که بیش از 

۵۰ درصد مدارس ما روستایی و غیردولتی‌اند و شامل طرح لباس فرم نیستند و شهر تهران هم هیچ مبلغی اضافه‌تر از قیمت مصوب اتحادیه اخذ نکرده و اگر هم مناطقی این کار را انجام داده باشند مرتکب تخلف شده‌اند که اگر به ما اعلام شود، رسیدگی می‌کنیم.»

اما همین سال گذشته بود که حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت ارشاد گفته بود که اگر سرانه هر فرم مدرسه را ۱۰۰ هزار تومان و به طور متوسط برای ۱۰ میلیون دانش آموز در نظر بگیریم، هزار میلیارد تومان گردش مالی این حوزه می‌شود که نمی‌توان از این موضوع مهم غفلت کرد. 

* عدم توان مالی برای تهیه لباس فرم

اگرچه تعیین لباس فرم برای مدارس اتفاق تازه ای نیست و طی سال های گذشته در نظام آموزشی وجود داشته اما تغییر دائمی رنگ و مدل لباس ها معقولانه نیست زیرا دانش‌‌آموزان هر سال با ورود به پایه‌ دیگر حتی در یک مدرسه ثابت باید لباس فرم مخصوص همان سال تحصیلی را تهیه کنند. پرسش این است، مگر امکان استفاده از لباس فرم سال گذشته وجود ندارد؟ 

تصور کنید در این شرایط که هر روز بر قیمت کالاها و خدمات افزوده می شود ، خانوارهایی باید برای یک یا چند فرزند خود جدا از لوازم التحریر، لباس فرم مدرسه تهیه کنند وحالا این موضوع در آستانه ماه مهر سبب اعتراض والدین دانش‌آموزان شده است. درست است که پوشیدن لباس فرم به ایجاد نظم و یکرنگی ظاهری دانش آموزان کمک می کند اما اجرای این طرح، مشکلاتی را برای دانش آموزان و اولیا به همراه داشته زیرا عدم توان مالی برای تهیه لباس فرم موجب فشارهای روحی و روانی و حتی گاهی تنش رفتاری شده است.

*آموزش و پرورش پاسخگو نیست!

البته مسئولان آموزش و پرورش هر سال تأکید می کنند، تهیه لباس فرم اجباری نیست و ظاهرا براساس آیین نامه اجرایی مدارس، شورای مدرسه می تواند، فرم لباس صد درصد اختیاری به دانش آموزان معرفی کند، دانش آموزان هم اختیار دارند که یا آن را بدوزند یا خریداری نمایند. برخی خانواده‌ها می گویند، مدیران مدرسه هرساله لباس فرم را تغییر می‌دهند، در این رابطه به آموزش و پرورش هم شکایت کرده اند اما کسی پاسخگو نبوده است. 

با این حال زهرا مظفر، مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات تأکید می‌کند: «ما بخشنامه ساماندهی لباس فرم دانش‌آموزان را تدوین و به استان‌ها ابلاغ کردیم. در بخشنامه جدید هیچ اجباری برای تغییر لباس فرم در هر پایه وجود ندارد و اتحادیه‌های صنف پوشاک هم باید تولیدی‌هایی را به مدارس معرفی کنند که با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت، لباس مدارس را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند.» وی می‌افزاید: «در بخشنامه جدید که به مدارس ابلاغ شده است تغییر رنگ و طرح روپوش تنها مربوط به پایه‌های اول، هفتم و دهم است و تغییر اجباری روپوش‌های دانش‌آموزان 

میان پایه غیرقانونی است. تغییر روپوش دانش‌آموزان میان‌پایه نیز به‌صورت کاملا اختیاری و با موافقت اولیا انجام خواهد

 شد. البته در خرید لباس فرم خانواده‌ها نباید پولی را به مدرسه بدهند و این مبلغ به حساب تولیدی ریخته می‌شود.»

به گفته وی، خانواده‌ها می‌توانند از مدارسی که به اجبار لباس فرم به دانش‌آموزان تحمیل می‌کنند به اداره آموزش و پرورش شکایت کنند .در همین تابستان هم چهار هزار شکایت دانش‌آموزان را بررسی کردیم که دو هزار شکایت مربوط به ثبت‌نام دانش‌آموزان بود. ما به تمام موضوعات رسیدگی کردیم.

در واقع این امر به اوایل دهه ۷۰ بازمی گردد. در آن دوره مسئولان آموزش و پرورش تصمیمی اتخاذ کردند و مبنی بر اینکه رنگ روپوش دانش‌آموزان ابتدایی را تغییر دهند و این تصمیم در جهت تغییر روحیه و شادابی و نشاط دانش آموزان اتفاق افتاد زیرا در آن سال‌ها فرم لباس دانش‌آموزان، رنگ‌های تیره مثل سیاه و سرمه‌ای بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۴۴۳۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان