//
کدخبر: ۱۲۰۱۱۶ //
یاداشت روز:

آنان که مردم را نا امید می‌کنند دغدغه توسعه ندارند

براساس بررسی شاخص‌ها، رشد سرمایه‌گذاری استان از 1065 میلیارد تومان در سال 1392 به 2855 میلیارد تومان در حال حاضر رسیده که از رشد 172 درصدی برخوردار بوده و تا پایان سال جاری به مبلغ 6550 میلیارد تومان می‌رسد.

آنان که مردم را نا امید می‌کنند دغدغه توسعه ندارند
به گزارش فرتاک نیوز،

سرمایه گذاری‌های صنعتی در هر منطقه‌ای یک مقوله کاملاً کارشناسی، مبتنی بر محاسبات فنی و توجیهات اقتصادی می‌باشد. جذب سرمایه افراد در مناطق کمتر برخوردار با محرومیت‌های ساختاری، از طریق اعطای مشوق‌های لازم و ظرفیت سازی‌ها توسط نهادهای تصمیم‌ساز و مراکز قانون گذار انجام می‌پذیرد. 

استان ایلام به عنوان یکی از استان‌های کمتربرخوردار، تلاش‌های زیادی برای گام نهادن در مسیر صنعتی شدن آن صورت گرفته است. در طی پنج سال اخیر حجم سرمایه گذاری‌ها بر اساس اعداد و ارقام موجود، با رشد خیره کننده‌ای همراه بوده به نحوی که این میزان سرمایه گذاری برابر با تمام حجم سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در طی 35 سال ما قبل از آن و از زمان آغاز فعالیت های صنعتی در استان می باشد. 

براساس بررسی شاخص ها، رشد سرمایه گذاری استان از 1065 میلیارد تومان در سال 1392 به 2855 میلیارد تومان در حال حاضر رسیده که از رشد 172 درصدی برخوردار بوده و تا پایان سال جاری به مبلغ 6550 میلیارد تومان می رسد. همچنین رشد 141 درصدی سرمایه گذاری پروانه بهره برداری سال 1396 نسبت به سال 1395 و ادامه این رویه در سالجاری، نتیجه کوشش های اثربخش و پیگیری شبانه روزی مدیران این حوزه است. 

مجتمع پتروشیمی دهلران، فاز دوم مجتمع پتروشیمی ایلام، مجتمع پتروشیمی مهران، فولاد ایوان، طرح پلی پروپیلن ایلام، طرح استیل کورد دره شهر، طرح فولاد گسترآتنا، مجتمع کوشاب غرب، قند دهلران و...، تنها بخشی از طرح‌های ایجادی هستند که شروع عملیات اجرایی آنها در طی سال‌های اخیر آغاز شده است. مجموع سرمایه‌گذاری این طرح‌ها بالغ بر 21 هزار میلیارد تومان (به نرخ های سال 1396) می‌باشد. 

علاوه بر موارد یاد شده؛ برگزاری مستمر و هفتگی جلسات اقتصاد مقاومتی و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید که با هر مصوبه آنان، مانعی از سر راه سرمایه‌گذاری‌ها برداشته شده و اگر چنین جلساتی برگزار نشود، یقینا بسیاری از واحدهای تولیدی استان در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات دچار مشکل و تعطیلی می‌شوند. 

فعال شدن 43 فقره واحد تعطیل و برگشت به چرخه تولید در دو سال اخیر، حاکی از اهتمام جدی و همه جانبه مدیریت استان، حمایت، همراهی و تلاش استاندار، معاونین استاندار، مدیران سازمان‌های مرتبط و بانک‌های عامل است. 

قطعاً در این مسیر ناملایمت‌ها، کمبودها، دست‌اندازها و نواقص‌هایی وجود دارد. بی‌تردید بخش زیادی از تولید کنندگان استان و حتی کشور با مشکلاتی دست به گریبان هستند و این مشکلات از مؤلفه‌های متعددی تأثیر می‌گیرند که پرداختن به آنها در حوصله این نوشته نیست. لذا اگر این موارد وجود نداشت، وضعیت کنونی این چنین نبود. بنابراین این بدان معنا نیست که در حوزه سرمایه‌گذاری‌های صنعتی اتفاقات خوبی رخ نداده و یا حرکت‌های امیدبخشی شکل نگرفته است. 

آنچه که باعث نگرانی است، برخی افراد با انگیزه‌های خاص و با بهره‌گیری از فضای مجازی و ابزارهای در اختیار، بدون توجه به اخلاق حرفه‌ای، در صدد تزریق روحیه ناامیدی به جامعه هستند به نظر می‌رسد این افراد دغدغه توسعه استان ندارند. 

حال سوالاتی مطرح است؛ به راستی اگر مواردی که عنوان شد، پروژه صنعتی نیستند و سرمایه‌گذاری در بخش تولید و صنعت محسوب نمی‌شوند، پس چه نام دارند؟!

آیا این طرح‌ها که عملیات اجرایی آنها آغاز شده و برخی با پیشرفت فیزیکی مناسب در مرحله بهره‌برداری هستند، جزء فعالیت‌های صنعتی و سرمایه‌گذاری محسوب نمی‌شوند؟

مگر می‌توان بدون پشتوانه و بدون شروع فعالیتی، اعداد و آمار دروغین به جامعه اعلام کرد؟!

در پایان از همه فعالان رسانه‌ای به عنوان نمایندگان افکار عمومی انتظار می‌رود با بررسی عملکرد مجموعه صنعت، معدن وتجارت، برنامه‌ها و طرح‌های اعلام شده را پایش نمایند. در این راستا روابط عمومی سازمان به عنوان پل ارتباطی فعالان این عرصه برای راستی آزمایی و بازدید از هر طرح و پروژه‌ای که از آن نامی برده شده است، اعلام آمادگی می‌کند. 

لازم به ذکر است استاندار فعال و سخت کوش ایلام، مدیران سازمان‌ها و نهادهای مرتبط، مدیران بانک‌های عامل استان و کارشناسان بخش‌های مرتبط با برنامه‌ریزی فشرده، لحظه‌ای درنگ بی‌حاصل را روا نمی‌دارند و وجهه همت و آسایش خویش را وقف رسیدگی، پیگیری و رفع مشکلات بنگاه‌های تولیدی استان نموده و این رویه همچنان ادامه خواهد داشت. 

جامک

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۰۱۱۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان