//
کدخبر: ۲۵۸۸۹ //

استراتژی دولتی‌ها برای فرار از کارنامه‌ضعیف اقتصادی در مناظره جمعه چیست؟/ روحانی و پرواز کرگدن‌ها!

مناظره سوم با موضوع اقتصادی، زمین بازی روحانی نیست. او در این مناظره تلاش خواهد کرد از کنار بحث‌های اقتصادی با سرعت بگذرد و باب رقیب هراسی را باز کند.

 استراتژی دولتی‌ها برای فرار از کارنامه‌ضعیف اقتصادی در مناظره جمعه چیست؟/ روحانی و پرواز کرگدن‌ها!
به گزارش فرتاک نیوز،

بیاید نگذاریم پوپولیست‌ها رأی بیاورند. وعده‌های پوپولیستی اقتصادی را باور نکنید. با شعار که نمی‌شود کشور را اداره کرد. این تنها پاسخ دولتی‌ها دربرابر برنامه‌های اقتصادی رقیبانشان تا امروز بوده است. استفاده از واژه پوپولیست(عوام فریب) در رسانه‌های حامی دولت بارها بارها شنیده می‌شود. اما پوپولیست‌های واقعی چه کسانی هستند؟ در سومین مناظره نامزدها باید منتظر چه اتفاقاتی باشیم؟

وعده‌های پوپولیستی یا انکارهای پوپولیستی!؟

امروز کسی تردید ندارد مهم‌ترین مسئله مردم، وضعیت اقتصادی است. پر بی‌راه هم نیست که مردم از همه نامزدهای ریاست جمهوری انتظار داشته باشند تا برنامه‌های اقتصادی به آنها ارائه دهند و به طبع نامزدها هم بیشتر تبلیغات خود را بر همین موضوع متمرکز کنند. بر کسی هم پوشیده نیست که واقعیت جناح بندی‌های سیاسی این دوره به دو قطب دولتی‌ها به سر تیمی آقای رئیس جمهور و معاونشان و تا حدی هاشمی‌طبا است. در مقابل هم سه نامزد دیگر هستند که به نوعی منتقد وضع موجود و عملکرد دولت یازدهم قرار دارند.

شروع تبلیغات انتخاباتی و به خصوص مناظره اول نامزدها طوفانی بود از حمله منتقدان به عملکرد اقتصادی دولت. دولتی‌ها هم دست پری برای جواب نداشتند. فارغ از عدد رقم‌ها، بنا به بابی که خودشان 4 سال پیش باز کردند، ملاک جیب مردم است و خودشان هم بهتر از همه می‌دانند اوضاع جیب مردم جایی برای دفاع ندارد. حالا چه باید کرد؟ تیم جنگ روانی دولت بهترین دفاع را در حمله یافته است. اولین مرحله حمله به برنامه‌های اقتصادی رقیبان است. آنها تصمیم گرفتند به مردم بگویند درست است ما کاری نکردیم اما دیگران هم نخواهند توانست کاری کنند. چرا؟ چون ظرفیتش نیست؟ سالی 1 میلیون شغل!!؟ مگر می‌شود چنین چیزی؟ کرگدن‌ها که پرواز نمی‌کنند! آقایان بیاید روی زمین و کارشناسی حرف بزنید!

وقتی روحانی کرگردن‌ها را به پرواز درآورد

سکه اما روی دیگری هم دارد. اولین برنامه رقبای دولت که از چپ و راست پوپولیستی خوانده شد، ایجاد سالی 1 میلیون شغل بود. نکته‌ مشترک قالیباف و رئیسی که با اندکی بالا و پایین هر دو بر آن تأکید داشتند. روزنامه‌ها تیتر زدند، جوک سازها دست به کار شدند و ستادها فعال که مبادا خیل جوانان بیکار رو به نامزدهای رقیب آورند. برای مثال روزنامه حامی دولت «دنیای اقتصاد» در سرمقاله بیستم اردیبهشت خود با حمله به وعده‌های اقتصادی قالیباف آورده است: «وعده 5/ 1 میلیون شغل در سال را می‌دهند. براساس برآوردهای موجود، تحقق این امر، با اندکی خوش‌بینی، نیازمند دست کم 200 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در سال است. وقتی بدانیم که این رقم بیش از 50 درصد کل منابع بودجه عمومی دولت در سال 96 است و نیز به 12 برابر میانگین «تشکیل سرمایه ثابت ناخالص» سالانه طی 6 سال اخیر بالغ می‌شود، درمی‌یابیم که این رقم سرمایه‌گذاری تا چه حد رویاپردازانه است.» اما آیا واقعا این وعده پوپولیستی است؟ چند نکته ساده و قضاوت با شما:

1- آقای روحانی در سفر همدان گفتند: «ما در برنامه ششم اعلام کردیم که به صورت متوسط ۹۵۵ هزار شغل برای جوانان درست خواهیم کرد. عدد شغل محاسبه شده و کارشناسی شده و در هزاران جلسه بررسی شده و در قالب لایحه به مجلس داده شده است. چرا گفتیم ۹۵۵ هزار نفر و نه یک میلیون. این بخاطر محاسبات کارشناسی ما بود.» تفاوت وعده آقای رئیس جمهور با رقبا که بحث سالی یک میلیون شغل را مطرح کردند؛ تنها 4.5 درصد است اما این رسانه‌های یکی پوپولیستی و دیگری کارشناسی شده می‌دانند.

2- برنامه ششم توسعه که در آن ایجاد حدود 1 میلیون شغل در سال پیش‌بینی شده، محصولی نظر بدنه کارشناسی دولت و مجلس است. یعنی تقریباً تمام بدنه کارشناسی کشور به خصوص بدنه کارشناسی همین دولت بر وجود ظرفیت انجام چنین کاری تاکید دارند. اگر این کار شدنی نبود چرا زمان ارائه لایحه و تصویب در مجلس این همه جار و جنجال به پا نکردند؟ آیا همین نگاهی سیاسی به موضوعات علمی خود حد اعلای پوپولیسم نیست؟

طرح دزدی!

سایت کارانه قالیباف و وعده حمایت مالی از بیکاران تا زمان یافتن شغل مناسب، دیگر طرحی بود که دولتی‌ها با تمام توان علیه آن تبلیغ کردند. پایگاه خبری تحلیلی فرارو، از رسانه‌های حامی دولت در گزارشی با عنوان «هیاهو برای هیچ» درباره این طرح نوشت: «ناظران و تحلیلگران اقتصادی می گویند این وعده قالیباف امکان تحقق ندارد، چرا که دولت منابع مالی لازم را برای پرداخت کارانه به خیل بیکاران ندارد.» آشنا مشاور رسانه‌ای و رئیس اتاق جنگ روانی دولت هم پس از آغاز به کار این سامانه گفت: «سایت موسوم به کارانه یک سیستم جمع آوری و پردازش اطلاعات شخصی است. مجوز راه اندازی چنین سایتی کجا صادر شده است؟ در صورتی که ایشان موفق به تصاحب مسئولیت ریاست جمهوری نشوند چه کسی مسئول سوء استفاده احتمالی از این داده هاست؟»

پس از این جار و جنجال‌ها، با فشارهای دولت، سایت کارانه قالیباف فیلتر شد. نکته جالب اینکه چند ساعت بعد از این ماجرا دولت همین طرح را که بخشی از قانون است و تا امروز از اجرای آن سرباز زده بود؛ افتتاح کرد اما هیچکدام از آن کارشناسان!! نه موقع تصویب قانون و نه موقع ایجاد یک شبه آن، طرح را نشدنی و پوپولیستی اعلام نکردند. سخنگوی دولت هم در اظهارنظری جالب گفت: «دولت یازدهم تا بیست و نه مرداد موظف به انجام وظایف محوله است لذا وزیر کار در حال انجام وظایف خود در این عرصه است این را آن دیگران باید بگویند که با استناد به کدام مجوز این اقدامات را انجام داده‌اند.»

آلزایمر مخالفان یارانه

افزایش سه برابری یارانه اقشار کم درآمد از دیگر وعده‌های انتخاباتی بود که هم قالیباف و رئیسی به آن اشاره کردند. ارگان‌های تبلیغاتی و شخصیت‌های حامی دولت از همان ابتدا این برنامه را هم غیر عملی و نشدنی معرفی کردند. کار حتی به مجلس هم کشید و غیر از آقای رئیس مجلس، علی مطهری در اظهاراتی گفت: «وعده افزایش یارانه های نقدی به هیچ وجه انجام شدنی نیست، مجلس اجازه انجام چنین اقدامی را به هیچ دولتی نمی دهد.» از خیر به اصطلاح کارشناسان و رسانه‌ها که بگذریم باید از آقای مطهری پرسید شما روز 18 دی ماه پارسال کجای مجلس بودید که قانون افزایش یارانه مستمندان تصویب شد؟ آیا سه ماه پیش شدنی بود؟ آیا عوام فریبی چیزی غیر از این است؟

با تمام اینها به نظر نمی‌رسد بازی پوپولیستی خواندن منتقدان گرفته باشد. صحبت‌های تند و تیز آقای رئیس جمهور در روزهای اخیر نشان می‌دهد او ترجیح داده با سیاست رقیب هراسی دنبال کند. ادبیات «دیوار کشیدن بین پیاده‌روها» و «من اینها را می‌شناسم» و را باید در راستای همین برنامه دید. دوگانه‌های جنگ و صلح، آزادی و سرکوب را باید در همین برنامه تحلیل کرد. سیاست عملیاتی دیگری که روحانی در پیش گرفته است، تهدید روستائیان است. از آنجایی که عموماً می‌توان آمار نظر عمومی مناطق کم جمعیت را فهمید؛ اخیراً حامیان روحانی روستائیان را تهدید کرده‌اند که اگر به شخص دیگری رأی دهند، بودجه آنها قطع خواهد شد.

مناظره طوفانی

با این حساب مناظره سوم با موضوع اقتصادی، زمین بازی روحانی نیست. او در این مناظره تلاش خواهد کرد از کنار بحث‌های اقتصادی با سرعت بگذرد و باب رقیب هراسی را باز کند. بازی که طبیعتاً مورد پسند منتقدان نیست. آنها تلاش دارند در این مناظره بیشتر برنامه‌های اقتصادی که مزیت نسبی‌شان است را شرح دهند. هرچند تا کنون هم سیاست رقیب هراسی روحانی وضعیت او را در نظرسنجی‌ها تغییر نداده و  جملات رادیکال روحانی حتی نتیجه عکس هم داشته و بسیاری از کاربران شبکه‌های مجازی از این رفتار اون انتقاد کرده‌اند.

با این شرایط به نظر می‌رسید رقبای روحانی نیازمندی هوشمندی خاصی در مناظره جمعه هستند. از یک سو نباید اجازه دهند تیم روحانی زمین بازی را عوض کند از سوی دیگر باید برگه پادزهر رقیب هراسی روحانی را هم روی میز بگذارند. امید روحانی به پیروزی در دور اول انتخابات به شدت کم شده است و قطعاً با لحن تندتری وارد مناظره سوم خواهد شد. با این اوصاف وضعیت مناظره فردا طوفانی خواهد بود!

 

منبع: خبرگزاری دانشجو
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۵۸۸۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان