//
کدخبر: ۲۱۱۴۳ //

انتقاد لاریجانی، پاسخ کدخدایی و راهکار آیت ا... جنتی

ثبت نام گسترده افرادی که بعضاً کمترین صلاحیتی برای انتخابات ندارند، طی روزهای اخیر با واکنش و انتقادهای نخبگان سیاسی و حتی مراجع تقلید مواجه شده بود که دیروز نیز با انتقاد و گلایه های رئیس مجلس از شورای نگهبان دراین باره همراه بود.

انتقاد لاریجانی، پاسخ کدخدایی و راهکار آیت ا... جنتی

به گزارش فرتاک نیوز، ثبت نام گسترده افرادی که بعضاً کمترین صلاحیتی برای انتخابات ندارند، طی روزهای اخیر با واکنش و انتقادهای نخبگان سیاسی و حتی مراجع تقلید مواجه شده بود که دیروز نیز با انتقاد و گلایه های رئیس مجلس از شورای نگهبان دراین باره همراه بود.

 

این انتقاد ساعاتی بعد با پذیرش نسبی و توضیحات سخنگوی شورای نگهبان مواجه شد. همچنین روز گذشته دبیر شورای نگهبان از لزوم تدوین قانونی برای جلوگیری از تکرار این اتفاق سخن گفت. به گزارش خراسان و ایسنا علی لاریجانی روز گذشته با اشاره به اینکه مشکل ثبت نام گسترده مردم در انتخابات ریاست جمهوری مربوط به مجلس نیست، گفت مجلس پیش از این قانونی را برای تفسیر رجل سیاسی و مدیر و مدبر بودن کاندیداهای این انتخابات تصویب کرده بود که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت. وی با بیان اینکه استدلالشان این بود که این تشخیص بر عهده شورای نگهبان است، ادامه داد: حتی آیت ا... جنتی به من گفتند همه این را قبول دارم و این را به صورت آئین نامه در شورای نگهبان تصویب می کنیم اما این کار را هم انجام ندادند.

 

 

مطهری: این ایراد تا حدی نیز به وزارت کشور بازمی گردد

 

همچنین علی مطهری نایب رئیس مجلس هم که دیروز ساعاتی ریاست جلسه را برعهده داشت، در برابر انتقاد یکی از نمایندگان که صداوسیما را در دامن زدن به ثبت نام افراد مختلف و بدون صلاحیت مقصر می دانست، گفت: این ایراد تا حدی نیز به وزارت کشور بازمی گردد که هر کسی را ثبت‌نام می‌کرد.

 

وی افزود: درست است که بسیاری از ملاک‌ها جزئی نشده اما همان ملاک‌های کلی به ما اجازه می‌دهد که خیلی افراد ثبت‌نام نشوند. کواکبیان عضو کمیسیون امنیت ملی هم با بیان اینکه اگر مجلس در مورد تعریف رجل سیاسی قانونی تصویب کرده چرا پیگیری انجام نشده تا مجمع تشخیص مصلحت نظام موضوع را به جریان بیندازد، تأکید کرد: مصوبه مجلس در این باره 8 سال است در مجلس گرد و خاک می‌خورد.

 

کدخدایی: بپذیریم که همه قصور داشتیم

 

انتقاد لاریجانی روز گذشته با واکنش سخنگوی شورای نگهبان مواجه شد. کدخدایی که در حاشیه مراسم افتتاح رسمی ستاد مرکزی هیات نظارت بر انتخابات سخن می گفت، تأکید کرد: باید بپذیریم که همه قصور داشتیم. وی با بیان اینکه در گذشته که دوستان مجلس اقداماتی انجام دادند از نظر شورای نگهبان تداخل در وظایف این شورا بوده، گفت: اعضا با مصوبه به این استناد که برخلاف بند 9 اصل 110 قانون اساسی بوده مخالفت کرده اند. وی افزود: البته انتظار ما این بود که بعد از ابلاغ سیاست های کلی انتخابات که توسط مقام معظم رهبری صورت گرفته بود، دولت و مجلس همت می کردند مقررات و مصوبات لازم را در این زمینه تنظیم می کردند.

 

آیت ا... جنتی: برای ثبت نام، باید شرایط و محدودیت هایی قرار داده شود

 

همچنین روز گذشته آیت ا... جنتی دبیر شورای نگهبان که در مشهد سخن می گفت، با انتقاد مجدد از ثبت نام گسترده در انتخابات ریاست جمهوری گفت: برخی از افرادی که برای ریاست جمهوری ثبت نام کرده اند، کمترین اطلاعاتی در خصوص مسئولیت های رئیس جمهور ندارند. به گزارش مهر وی افزود: باید قانونی تدوین شود، که محدودیت هایی در خصوص ثبت نام داوطلبین ایجاد کند. مجلس باید در این خصوص قانونگذاری کند و ما هم کمک می کنیم تا شرایط خاصی برای ثبت نام کنندگان درنظر گرفته شود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی وی افزود: برای ثبت نام، باید شرایط و محدودیت هایی قرار داده شود، تا افراد با شرایط خاص بتوانند ثبت نام کنند. در این خصوص باید روشنگری کرد و رسانه ها باید این موضوعات را برای مردم تبیین کنند.

 

 

کدخدایی: رجل سیاسی کسی است که در حوزه سیاست یک کنشگر عالی مقام باشد

 

سخنگوی شورای نگهبان که در برنامه متن حاشیه سخن می گفت، در خصوص تعیین مصادیق مدیر و مدبر بودن در این شورا تصریح کرد: در این رابطه از مردم، صاحب نظران و کارشناسان خواسته بودیم که نظرات خود را به ما اعلام کنند که خوشبختانه نظرات خوبی به ما ارسال شده و در اختیار کارشناسان ما در مرکز تحقیقات شورای نگهبان قرار گرفته و آن ها نیز پیش نویسی را تهیه و به شورای نگهبان ارائه کردند اما ما به دلیل فشار کاری قبل از پایان سال علی رغم برگزاری یکی دو جلسه در این رابطه توانستیم به جمع بندی برسیم. به گزارش باشگاه خبرنگاران عباسعلی کدخدایی در تعریف رجل سیاسی و مذهبی نیز بیان داشت: رجل مذهبی فردی است که علاوه بر متدین بودن در حوزه مذهب و ترویج آن کوشش ها وتلاش های قابل توجهی داشته باشد و عالم به مبانی دینی باشد و در حوزه سیاست نیز رجل سیاسی به معنی فردی است که در حوزه سیاست یک کنشگر عالی مقام باشد و در این حوزه برجستگی ویژه ای داشته باشد.

 

منبع: جام نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۱۴۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان