//
کدخبر: ۹۶۹۶۰ //

افزایش ۱۴۹ درصدی صادرات میعانات گازی پارس جنوبی

میزان صادرات میعانات گازی پارس جنوبی با وجود خروج آمریکا از برجام نه تنها کاهش نیافت، بلکه در اردیبهشت‌ماه رشد ۱۴۹ درصدی را به ثبت رساند.

 افزایش ۱۴۹ درصدی صادرات میعانات گازی پارس جنوبی
به گزارش فرتاک نیوز،

 خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت‌ماه با فشارها و تهدیدات این کشور برای جلوگیری از فروش نفت و میعانات گازی ایران همراه بود، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که صادرات میعانات گازی همانند گذشته ادامه دارد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا؛ ۱۸ اردیبهشت‌ماه با تکرار اتهام‌هایی علیه ایران، این کشور را از برجام خارج و اعلام کرد تحریم‌های یک‌جانبه تعلیق شده کشورش علیه ایران را در فرصتی ۹۰ تا ۱۸۰ روزه باز می‌گرداند که با موضع‌گیری‌های متعدد از سوی کشورهای مختلف به‌ویژه اتحادیه اروپایی مواجه شد.

«احمد پورحیدر» مدیرکل گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس درباره آخرین وضعیت صادرات محصولات تولیدی پارس جنوبی به ایران گفت: در اردیبهشت‌ماه، یک میلیون و ۵۹۴ هزار و ۸۹۰ تن کالای غیرنفتی شامل محصولات تولیدی منطقه به ارزش افزون بر ۷۵۳ میلیون و ۶۷۷ هزار دلار به خارج از کشور صادر شد.

وی افزود: این مقدار صادرات، در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۱۱ و ۱۹ درصد افزایش داشته است.

پورحیدر درباره صادرات میعانات گازی نیز اضافه کرد: در اردیبهشت‌ماه، یک میلیون و ۶۱ هزار و ۹۳۴ تن میعانات گازی به ارزش یک میلیارد و ۹۱ میلیون و ۲۹۸ هزار دلار از پارس جنوبی به خارج از کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال پیش از نظر ارزش ۱۴۹ درصد رشد داشته است.

این مسئول ارشد منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ادامه داد: مهم‌ترین محصولات تولیدی منطقه شامل میعانات گازی، متانول، پروپان، پلی‌اتیلن، گوگرد، اوره، استایرن، آمونیاک و نفت خام به ارزش یک میلیارد و ۸۴۴ میلیون و ۹۷۵ هزار دلار به خارج از کشور صادر شد.

وی ادامه داد: مجموع صادرات پارس جنوبی در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزن چهار درصد و از نظر ارزش ۷۲ درصد افزایش داشت.

پورحیدر درباره مقصد محصولات صادراتی پارس جنوبی نیز گفت: این محصولات، بیشتر به کشورهای چین، ژاپن، ‌کره جنوبی، هند، هنگ‌کنگ، اندونزی، ترکیه، مصر، امارات متحده عربی و کویت صادر شد.

منطقه پارس جنوبی گسترده‌ترین میدان گازی جهان را در خود جای داده است و به عنوان بزرگترین منطقه صادراتی میعانات گازی کشور شناخته می‌شود.

همچنین منطقه عسلویه و پارس حدود ۱۶ مجتمع پتروشیمی را در خود جای داده است که سالیانه بیش از ۲۰ میلیون تن محصول تولید می‌کنند و بخش عمده آن به خارج از کشور صادر می‌شود.

در بخش ایران این میدان، ذخیره گاز ۱۴ تریلیون مترمکعب گاز به همراه ۱۸ میلیارد بشکه میعانات گازی است که هشت درصد کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می‌شود.

تولید گاز از ١٠ فاز نخست پارس جنوبی در سال ۱۳٩٢، نزدیک به ۲۸۵ میلیون مترمکعب بود که این میزان با بهره‌برداری از ١١ بخش جدید پارس جنوبی به ۵۴۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است.

میعانات گازی پارس جنوبی از طریق گوی های شناور (اس‌پی‌ام) مستقر در سواحل عسلویه و سایر تولیدات به‌ویژه محصولات پتروشیمی از طریق اسکله‌های موجود در منطقه پارس جنوبی صادر می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۶۹۶۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان