//
کدخبر: ۹۵۲۷۸ //

همکاری های انرژی ایران و چین، همچنان رو به رشد

بر خلاف شایعه پراکنی روزهای اخیر غرب بخصوص آمریکا، چین تاکید کرده است که از منافع ایران حمایت می کند و همکاری ها با تهران را در زمینه های مختلف بخصوص انرژی ادامه خواهد داد.

 همکاری های انرژی ایران و چین، همچنان رو به رشد
به گزارش فرتاک نیوز،

تقویت همکاری های اقتصادی با ایران یکی از مهمترین بخش های اظهارات 'وانگ یی' وزیر خارجه چین است که هفته گذشته در ملاقات با 'محمد جواد ظریف' وزیر خارجه کشورمان در پکن عنوان کرد.

او تاکید کرد چین همچنان از برجام حراست خواهد کرد و حتی از طرف های دیگر می خواهد به مفاد آن پایبند باشد.

در همین حال گزارش شده است که شرکت های ایرانی و چینی در زمینه نفت و انرژی همچنان درحال رایزنی هستند برخی رسانه های غربی از جمله رویترز در تلاش هستند نشان دهند «شرکت های چینی در حال عقب نشینی از طرح های ایران هستند».

این رسانه ها تصریح می کنند که شرکت های چینی تمایلی به همکاری با ایران در بخش انرژی ندارند و هیچگونه تضمینی به ایران مبنی بر تداوم خرید نفت از ایران بعد از تحریم های احتمالی آمریکا نداده اند، ادعایی که هرگز سند و مدرکی هم دال بر آن ارایه نکرده اند.

انتشار این مطالب در شرایطی است که شرکت های چینی در همه دوره ها در زمینه خرید نفت از ایران و همکاری در بخش انرژی با کشورمان پیشتاز بوده اند.

از سوی دیگر شرکت های نفتی بزرگ چین و مشتریان ایران از جمله 'ساینوپک'، 'جوهای جنرونگ' و 'سی ان پی سی' گفته اند که در حال رایزنی های گسترده با دولت های چین و ایران هستند.

آنها خاطر نشان کرده اند که بازار انرژی ایران را هیچ کشوری نمی تواند نادیده بگیرد و مسلما چین خریدهای نفتی از ایران را ادامه خواهد داد.

** افزایش فروش نفت ایران به چین

آمارهای جالبی هم وجود دارد مبنی بر اینکه واردات نفت چین در ماه های اولیه سال جاری از کشورمان افزایش زیادی هم داشته است.

در سال گذشته میلادی میانگین واردات روزانه نفتی چین از ایران بین 550 تا 600 هزار بشکه بود اما از ابتدای سال جاری میلادی در یک دوره سه ماهه این رقم در روز به 655 هزار بشکه افزایش یافته است.

شرکت های چینی تاکید کرده اند که قصد دارند همچنان روند خرید نفت از ایران را حفظ کنند و تجربه نشان داده است چینی ها به دلایل مختلف از جمله به دلیل مصرف بالای نفت و دیگر مواد سوختی هرگز منابع تامین کننده را رها نکرده اند و برنامه های مختلفی برای همکاری با عرضه کنندگان نفت دارند.

توافق هسته ‌ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) بیست و سوم تیرماه سال 1394 (چهاردهم ژوئیه 2015) در وین بین نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه اروپا و گروه 1+5 شامل انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه، چین و آلمان امضا شد.

با اجرای برجام از دی ماه 1394، مقام های ایرانی بارها به کارشکنی های طرف مقابل بویژه آمریکا برای اموری مانند ارتباط های مالی و تجاری اعتراض کرده اند.

«دونالد ترامپ» که از بهمن سال 1395 به عنوان رییس جمهوری آمریکا بر سر کار آمده است، شامگاه هجدهم اردیبهشت ماه خروج از برجام را اعلام کرد.

** چینی ها جایگزین توتال می شوند

در پی این تصمیم، خبرهایی درباره خروج توتال از قراردادهای نفتی ایران منتشر شده است به دنبال این اخبار شرکت چینی 'سی ان پی سی' اعلام کرد آماده است در صورتی که توتال به علت تحریم‌های آمریکا، مجبور به ترک ایران شود، سهام این شرکت در پروژه گاز پارس جنوبی را خریداری کند و فورا جایگزین این شرکت شود.

شرکت های 'سی ان پی سی' چین و 'توتال' فرانسه به صورت مشترک توافقی را برای اجرای طرح گاز پارس جنوبی امضا کرده اند.

این گزارش می افزاید که آمریکا از برجام تخطی کرده و در تلاش است تا راه های تجارت با ایران را برای شرکت های خارجی بخصوص اروپایی محدود کند اما در شرایط فعلی موفقیتی نداشته است و اروپا برای مقابله با مثل با تحریم های واشنگتن، اعلام آمادگی کرده است.

گزارش های رسانه های چینی خاطر نشان می کند که اگر توتال میدان پارس جنوبی را که بزرگترین ذخایر گازی دنیا را دارد، ترک کند، شرکت چینی آنطور که مقامان آن اعلام کرده اند جایگزین توتال خواهد شد.

بر اساس قراردادی که یک سال قبل میان شرکت چینی و توتال امضا شده است و ارزشی معادل یک میلیارد دلار دارد، همین میزان سهام در اختیار طرف چینی قرار خواهد گرفت.

یونهاپ خبرگزاری رسمی کره جنوبی نیز مدعی شد شرکت های نفتی چین در حال رایزنی با آمریکا هستند تا تحریم ها مانع تجارت آنها با ایران نشود این شرکت ها به دنبال گسترش روابط بازرگانی و همکاری انرژی با ایران هستند.

قرارداد دو شرکت چینی و فرانسوی، مربوط به پارس جنوبی برای توسعه فاز یازدهم است و چنانچه تغییری در شرایط موجود به وجود بیاید، طرف چینی 50.1 درصد سهام توتال را در اختیار گرفته و تنها مجری این طرح خواهد شد.

این شرکت اکنون 30 درصد از سهام این طرح را به خود اختصاص داده است و شرکت ایرانی پترو پارس نیز 19/9 درصد مابقی را در اختیار دارد.

شرکت 'سی ان پی سی' چین پیشتر 20 میلیون دلار نیز برای توسعه این میدان هزینه کرده است و در صورت اجرای طرح می توان روزانه دو میلیارد متر مکعب گاز طبیعی معادل 400 هزار بشکه نفت از آن استخراج کرد.

** پکن و تهران مبادلات اقتصادی را حفظ می کنند

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در ارتباط با ادعای برخی رسانه ها مبنی بر کاهش و یا قطع واردات نفت از ایران توسط شرکت های چینی به خبرنگار ایرنا گفت: چین و ایران مبادلات اقتصادی و تجاری خود را همچنان حفظ خواهند کرد و به توسعه روابط اقتصادی خود بدون تخطی از تعهدات بین المللی ادامه خواهند داد.

گنگ شوانگ اظهار کرد چین مایل است ارتباطات خود با ایران را همچنان حفظ کند.

او گفت: چین مخالف اعمال تحریم های یک جانبه یک کشور علیه کشور دیگری بر اساس قوانین داخلی آن کشور است و دیدگاه چین در این مورد کاملا روشن و واضح است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۵۲۷۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان