//
کدخبر: ۹۳۸۹ //
میوه شب عید،

میوه شب عید به کابوس مردم تبدیل شده است

با نزدیک شدن به پایان سال و فرارسیدن نوروز همه ساله شاهد افزایش تب و تاب در بازارهای خرید هستیم، در این میان، بازار برخی اجناس از جمله میوه که جزو مایحتاج اولیه مردم به حساب می ­آید داغ­تر از بقیه می شود.

میوه شب عید به کابوس مردم تبدیل شده است

با نزدیک شدن به پایان سال و فرارسیدن نوروز همه ساله شاهد افزایش تب و تاب در بازارهای خرید هستیم، در این میان، بازار برخی اجناس از جمله میوه که جزو مایحتاج اولیه مردم به حساب می ­آید داغ­تر از بقیه می شود.

 

 

هر چند در ظاهر میوه ­ها و قیمت آنها در اقتصاد خانواده­ ها تاثیر معناداری ندارد،‌ اما با توجه به اینکه در ایام پایانی سال مصرف میوه و به تبع قیمت آن در یک مقطع زمانی بسیار کوتاه به شدت افزایش می یابد باعث ایجاد جو روانی نامناسبی می شود.

 

سرمازدگی میوه های شمال، واردات بی رویه میوه و نزدیکی شب عید همه و همه دست به دست هم دادند تا قیمت میوه این روزها افزایش پیدا کند.

 

در روزهای آخر بهمن ماه قیمت انواع میوه در میادین میوه و تره‌بار تهران به طور میانگین با افزایش قیمت بین 3 تا 7 هزار تومان به فروش می‌رسد .

 

البته با بررسی قیمت میوه بر سر زمین به این موضوع می‌رسیم که قیمت ها آن‌چنانی هم نیستند، وقتی محصولات به سطح شهر می‌رسد و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می گیرند، تقریبا تا سه برابر افزایش قیمت پیدا می‌کند.

 

در واقع اغلب محصولات کشاورزی با قیمت چندین برابر پایین‎تر از آنچه در شهرهای بزرگ به فروش می‌رسد، از کشاورز خریداری می‌شود.

 

به‌هرحال تفاوت قیمت محصولات کشاورزی از روستا تا سطح شهر نشان می‌دهد که عده‌ای در این فضا سودهای دو تا سه برابری به جیب می‌زنند سودی که نه به جیب کشاورز می‌رود و نه منفعتی برای مصرف‌کننده خواهد داشت؛ جز این‌که جیب او را خالی کند.

 

فروشندگان در میادین میوه و تره بار می گویند که موز، سیب و پرتقال کمیاب شده و برخی دلالان با مراجعه به میادین مرکزی میوه و تره بار در آستانه های جنوبی و شمالی میوه ها را خریداری می کنند و ذخیره سازی را برای شب عید آغاز کرده اند.

 

البته حسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه  در خصوص تفاوت قمیتی میوه از سر زمین تا بازار اظهار داشت: موقعیت کشت و کیفیت میوه ها از عوامل تاثیر گذار بر قیمت آن هستند که البته در این میان حضور سوداگران هم قیمت تولیدات را دستخوش تغییر و افزایش قیمت قرار می دهد.

 

وی همچنین با اشاره به سرمازدگی پرتقال های شمال اظهار داشت: قیمت میوه های بازار شب عید توسط وزرات جهاد کشاورزی که متولی این امر است تعیین می شود اما بالا رفتن قیمت میوه ها در ماه اخیر امری طبیعی و کنترل شده است.

 

بررسی متوسط تغییرات عرضه در نیمه دوم سال نشان می‌دهد که میزان تقاضا برای میوه هایی همچون پرتقال، سیب قرمز و زرد ، خیار ، موز و نارنگی از دی و بهمن شروع به کاهش می‌کند و در اسفند ماه به حداقل خود می‌رسد ، اما در آخر اسفند ماه میزان تقاضا به طور متوسط حدود 198 درصد افزایش می‌یابد که با مدیریت مناسب عرضه صورت گیرد تا در پایان سال شاهد قیمت های واقعی باشیم .

 

 

 

 

منبع: افکار نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۳۸۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان