//
کدخبر: ۹۰۰۷۹ //

میزان خسارت روزانه حوادث‌ جاده‌ای برای اقتصاد ایران

عضو شورای عالی حفاظت فنی و بهداشت کار کشور از تحمیل روزانه ۹۷ میلیون دلار خسارت ناشی از حوادث‌ جاده‌ای به اقتصاد کشور خبر داد.

 میزان خسارت روزانه حوادث‌ جاده‌ای برای اقتصاد ایران
به گزارش فرتاک نیوز،

عضو شورای عالی حفاظت فنی و بهداشت کار کشور از تحمیل روزانه ۹۷ میلیون دلار خسارت ناشی از حوادث‌ جاده‌ای به اقتصاد کشور خبر داد و گفت: براساس اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس هزینه حوادث جاده‌ای در کشور ما ۸ درصد تولید ناخالص ملی است.

 ایرج محمدفام در همایش روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در فرهنگسرای شهر اراک عنوان کرد: براساس تصمیم سازمان ملل متحد، سازمان بین‌المللی کار، قانون کار کشور و کنواسیون حقوق کودک که ایران نیز عضو و امضاکننده این کنوانسیون است؛ سنین ۱۸ تا ۲۴ سال مشمول نیروی کار جوان و ۱۵ تا ۱۸ سال را مشمول نیروی کار کودک می دانند و کودک کمتر از ۱۵ سال را به عنوان کارگر به رسمیت نمی‌شناسند.

وی با اشاره به وضعیت اسف‌بار کودکان کار در کوره‌های آجرپزی که بدترین شرایط کار برای کودکان را دارند، افزود: وضعیت کار کودکان در همه نقاط جهان بد است، اما این وضعیت در ایران بدتر است و حوادث بسیاری را متحمل می شوند. نکته قابل تامل این است که نه تنها در حوزه حوادث کاری، ایران در حوزه حوادث جاده‌ای نیز وضعیت بسیار بدی دارد و در بین هفت کشور اول دنیا قرار گرفته است به طوری‌که تا بهمن‌‎ماه ۹۶ براساس آمار منعکس شده نسبت به سال‌های قبل روند حوادث جاده‌ای افزایش یافته است.

محمدفام در حوزه حوادث شغلی نیز با تاکید بر اینکه هنوز جرات نکرده‌ایم رسما آمار حوادث شغلی کشور را اعلام کنیم، گفت: در بریتانیای کبیر در سال ۲۰۱۷-۲۰۱۶ براساس اعلام رسمی ۱۳۷ نفر کشته حوادث شغلی به ثبت رسیده است در صورتی‌که این کشور ۱۰۰ سال گذشته بدنام ترین کشور در این نوع حوادث بوده است، اما تلفات ناشی از حوادث کار در ایران ده‌برابر رقم کشته‌های بریتانیای کبیر است و نکته قابل تامل این است که این وضعیت در قبال کودکان و نوجوانان از نظر ایمنی بسیار بدتر است.

وی با بیان اینکه سهم نوباوه‌گان در حوادث بیشتر است از طرفی هزینه اقتصادی بسیاری را نیز به همراه دارد، گفت: اصل اساسی در بقای شرکت‌ها به حداقل رساندن زیان است، اما در بحث ایمنی و حوادث خساراتی رقم می خورد که آمار آنها نگران‌کننده است. براساس اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس هزینه حوادث جاده‌ای در کشور ما ۸ درصد تولید ناخالص ملی است که بر این اساس با یک بررسی جزئی روزانه ۹۷ میلیون دلار خسارت به کشور وارد می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه همدان گفت: براساس داده‌های کشور، تحریم‌های هسته‌ای روزانه ۱۰۰ میلیون دلار به کشور خسارت وارد کرد در صورتی که روزانه حوادث جاده‌ای ۹۷ میلیون دلار خسارت در پی دارد و علاوه بر آن نیز در حوادث کار نیز شاهد خسارات بالا هستیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۰۰۷۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان